Svanskkappa + Hoppning = ?

M

Mariika

Rider sen en månad tillbaka en häst som har svanskkappa pga. att sadeln gärna glider fram annars.

Saken är den att jag läste här på buke att man inte bör hoppa med svanskkappa pga. att det bildas ett tryck i svansen då. Jag har hoppat låga hinder med svanskappa (upp till 60 cm) då han inte har reagerat på den. Men nu tycker jag han börjar bli mogen för att hoppa lite högre (7 åring som är under utbildning och inte hoppad högre).

Min fråga är hur högt, generellt, som man kan hoppa innan svanskappan borde tas bort? Pratar vi om höjder på 120+ eller över 80?

Jag rådfrågade ägaren om hon viste något om det här med svanskappa och hoppning, men hon hade aldrig hört talas om att man inte borde hoppa med svanskappa. Hon kunde däremot tänka sig att det är när man hoppar över typ metern eller mer, så kanske man kan ta bort den för att sadeln glider tillbaka under nerhoppet? :confused: Kan det vara något sånt?
Det borde ju finnas fler som har sadlar som gärna glider fram och som hoppar? :confused: Hur gör ni? och vad anses som högt nog för att skapa ett tryck på svansen??? :confused:

Någon som har något bra svar? Please! :crazy: :bow:

/Marika

Sv: Svanskkappa + Hoppning = ?

Har aldrig hört någo om det! :confused: finns ju flera små ponnies som tävlar SM-hoppning med svanskappa

Aldrig hört det. Däremot borde man se upp med svanskappa om man har en häst som hoppar med mycket rygg. Vi hade en ponny som jag vet inte hur många svanskappor han pajjade i hoppen! :crazy:

Aldrig hört det. Däremot borde man se upp med svanskappa om man har en häst som hoppar med mycket rygg. Vi hade en ponny som jag vet inte hur många svanskappor han pajjade i hoppen! :crazy:

haha ok, kanske inte är så farligt i så fall :bow:

eller försök hitta en sadel som passar...

Sadeln passar hästen, däremot har hästen en klurig kroppsform. För att få en mer preciserad sadel så krävs det att den är byggd efter precis hans rygg, något som ägaren faktiskt håller på med. Han har tur som har en ägare vars yrke är sadelmakare, och hon håller på och bygger en dressyrsadel utmätt på honom. Men under tiden som sadeln är under tillverkning så säger ägaren att den sadeln han har nu duger alldeles utmärkt till honom då den ligger bra på honom, förutom att den gärna glider fram utan svanskappan vill säga pga. hans kroppsform.

Sadeln passar hästen, däremot har hästen en klurig kroppsform. För att få en mer preciserad sadel så krävs det att den är byggd efter precis hans rygg, något som ägaren faktiskt håller på med. Han har tur som har en ägare vars yrke är sadelmakare, och hon håller på och bygger en dressyrsadel utmätt på honom. Men under tiden som sadeln är under tillverkning så säger ägaren att den sadeln han har nu duger alldeles utmärkt till honom då den ligger bra på honom, förutom att den gärna glider fram utan svanskappan vill säga pga. hans kroppsform.
TOPPEN:) då borde det ju inte vara nåt problem....men borde det inte vara bättre o fixa en hoppsadel/allround eftersom det verkar vara den (svanskappan tänkte jag) som är största problemet:) en undran bara, inte illa menat på någe vis

Svängd gjord funkar inte på honom? Sadeln kanske glider ändå iofs, men det kanske underlättar?

Jag tycker kanske inte att man bör hoppa med svanskappa. Beror kanske lite på höjden och ryttarens tyngd också, men..

TOPPEN:) då borde det ju inte vara nåt problem....men borde det inte vara bättre o fixa en hoppsadel/allround eftersom det verkar vara den (svanskappan tänkte jag) som är största problemet:) en undran bara, inte illa menat på någe vis

Kanske, men han har ingen dressyrsadel i dagsläget och ägaren kände väl att hon ville bygga en till honom, och där har inte jag som endast inhyst ryttare mycket att säga till om ;) .
Eftersom han i dagsläget även bara har kommit till "grundutbildningens fortsättningskurs" (eller hur jag ska uttrycka mig) så tränas han bara enkla banor i hoppning. Men vem vet, om han verkar ha talang i det så kanske hon fixar en hoppsadel till honom med :banana:

Svängd gjord funkar inte på honom? Sadeln kanske glider ändå iofs, men det kanske underlättar?

Jag tycker kanske inte att man bör hoppa med svanskappa. Beror kanske lite på höjden och ryttarens tyngd också, men..

Han har faktiskt redan ensvängd gjord :crazy:.
Tror att jag kommer "känna av" hur han ter sig i lite högre höjder när de kommer, kommer förmodligen ha hunnit få ut en hopptränare då med (just nu är det dressyrtrnare som sa ringas på måndag). Här på buke blir jag bara mer tankspridd ju mer jag frågar :crazy:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA