Svanskappa på Equilex?

A

Aggepagge

Ser jag rätt på bilderna på equilex hemsida att selarna har svanskappa? Bakselen är väl till för att bromsa och då blir väl onda svanskappor överflödiga lr?

Lr är de till för att hålla selen på plats :confused:

Sv: Svanskappa på Equilex?

Svanskappan håller däckeln på plats så att denna inte ska glida fram och hjälper även till att hålla bakselen på rätt köl, på vissa modeller av svanskappor finns där "öglor" att fästa bakselen i på ryggstycket liksom.

Ryggstycke säger jag :smirk: det gör iaf så att däckeln inte åker fram.
Sen måste många bakselar fästas i ryggstycket för att sitta bra. Men det finns bakselar utan svanskappa oxå.
Som nr 1. på denna bild.

Vart kan man köpa detta ryggstycke?

Varför??
För att det är just det jag inte vill ha.
Utan enbart ryggstycket som håller bakselen så att säg,mao ingen svansrem.
Kör med loksele..

Svanskappa säger man om hela nu för tiden, men då den delen under svansen kallas svanskappa väljer jag att använda det gamla uttrycket, ryggstycke så att man vet att det menas med hela :smirk:

Ja du kan ju prova om en "svanskappa/svansläder" som hör till sadlar räcker annars får du nog special beställa typ från Tärnsjö, Svenljunga eller höra om någon annan firma säljer. Ring och hör efter och mät innan så du vet hur långt du behöver!
Kolla så att spännen o remmar passar i varandra, du får försöka mäta.

Jag kanske inte fattar riktigt vad du menar, har du bara en baksele och det är ryggstycket på den du behöver nytt?

Kul att du kör med loksele! :)
Inte för att det säger så mkt om vad för rem du behöver :D

Tycker inte hästen om svanskappa? Har din svanskappa gått sönder? Till loksele finns ju en särskild sorts svanskappa som är tvådelad vid däckeln. Är det en sån du vill ha?
:) förstår inte heller vad och varför du vill ha.
Vill du inte ha svanskappan, så köp en sån som lisa visade, var nu den finns att köpa? Eller skär av svanskappan o spar ryggstycket. Vad för baksele har du nu?

Jag har letat efter en svanskappa som L visade men hittar bara de vanliga som används till ex till billigare selar och sadlar.
Jag har bakselen som Hööks saluför.

Anledningen till jag frågade efter rygg stycket och inte svanslädret var med anledningen av ovanstående.
Men jag kikade på Tärnsjös sida och de säljer inte den svanskappan heller vad jag såg.Men ska kolla med annan sadelmakare då jag ska skriva ut bilden som L länkade.

ok, men varför kan du inte köpa en vanlig svanskappa, gillar inte hästen svanskappa?

Du kan köpa en billig 200 kr begagnad skitsele och ta svanskappan från den, släng resten :)

Problemet är att jag hade en skitsele (vad nu det innebär?) men där är en vanlig också mao inte den knäppningen som krävs för fästa bakselen.
Tycker mest att svanslädret inte har större funktion när man använder baksele. Nja vallacken min är inte så förtjust i svans lädret.

jaha! Nu förstår jag. Jag tycker att din häst kan vänja sig vid svanskappan, och så kan du beställa på selar.se eller säkert på equilex med.
Men det är nog väldigt lätt att göra en bra modell hos en sadelmakare. Det är ju bara en lång rem, med söljor och ett spänne.
Kanske funkar en viss sorts travsvanskappa, kolla lite på wahlsten, walsh, finntack. Börjes?
Börjes tar hem reservdelar från ideal förresten, ring och hör med dem!

/j

Tror bara den sorts baksele utan svanskappa passar till loksele, har aldrig fått det att fungera till bröstsele.

Senast ändrad:

har bara sett tvådelade på skitselarna, har du sett någon med en rem bara? Vilket märke? Egentligen inte så viktigt, men kuriosafakta.

Men om du köper en "svanskappa" ala sadel och vänder på den, tar bort sjävla svanskappan och sätter dom tamparna i däckeln istället (om det nu var tvådelat där?)? Och den andra änden runt bakselen? :idea: :D

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: MJLee
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 504
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 773
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?