Svansgaffel

oki

Trådstartare
Jag har svansgaffel på några av mina hästar i lopp.
En har aldrig slagit i vagn men kan ibland slå med svansen när han inte får göra som han vill, dvs i det här fallet när man försöker hålla in honom. Då blir han sur för han vill verkligen springa. :smirk:
Alltså jag upplever att han skärper sig mera och lyssnar bättre med svansgaffel än utan.
En annan häst springer och slår med svansen upp och ner (av gjädje) så hon till slut blir rädd för sin egen svans. Och då vill det bara gå snabbare o snabbare... en annan häst jag hade på 80-talet hängde i käken så mycket att en vanlig svanskapa gled över svansen och då när huvudet "föll" ner så blev det galopp.

Min undran då:

Av vilket syfte använder ni svansgaffel?

Och kan det vara så att om en häst är lite tjurig (i negativ bemärkelse) kan det hjälpa då? (Dum fråga :angel: , det är ju bara jag provar i det enskilda fallet..) Vilka erfarenheter har ni?

Sv: Svansgaffel

Dels i samma situationer som du beskriver (vi har haft det på flera som har sprungit och slagit så där med svansen) men också om de vill ta tömmen med svansen. Och om de suger luft och man har sån där läderlapp pga det, då hålls den på plats bättre med en gaffel.

Jag har använt den i bland på dem som inte orkar hålla upp svansen när den blir tung och lerig utan att den börjar sno runt bakbenen.

Ska inom kort testa på fyraåringen som har mycket svans.

Jag använde den även en tid på en unghäst som kunde bli lätt i rumpan i bland.

Av vilken anledning jag köpte den en gång i tiden minns jag faktiskt inte men det var till min strul-kille i början av 90-talet. Inte någon av de två ovan men minnet är visst inte vad det borde...

Tack för era svar. Helt klart är ju att det är en nyttig pryl att ha i selkammaren...:smirk:

Inga fler med åsikter?

Har funderat att skaffa en till mitt kallblod, då han slår med svansen och "tar" tömmen när han inte får som han vill (springa fortare).

jag använder gaffel på min kära lilla pissmärr som kan när hon är på det humöret lägga svansen över tömmen och nypa till och dra iväg i 120 om man bara har svanskappa :devil:

Jag hade en märr för hundra år sedan som hade "helikoptersvans". Hon kunde bli sur och försöka ta tömmen med svansen för att sedan bara sticka, så det kändes tryggare med en svansgaffel.
Det är dock den enda hästen jag haft som behövt gaffel, hon var ganska snurrig i övrigt också men det är en av få hästar som jag fortfarande saknar. :love:

JAg har använt gaffel några ggr men gillar det inte alls, hästarna gillar det inte heller.... Har man en så sur häst att den bara slår i svansen så kanske den ska göra nåt annat än träna.

Det andra löser jag med att binda svansen istället, med gummi typ bensnören om dom tar tömmen t ex på sommarn när dom slår flugor.

Svansen är ett balanseringsverktyg för hästen och jag kan tänka mig att dom kan bli ganska osäkra när dom inte har den att "styra" med. Och de av mina som jag haft det på har blivit ganska så sura när jag fixerat den på dom. Så helst inte om man inte är illa tvungen.

Svansen är ett balanseringsverktyg för hästen och jag kan tänka mig att dom kan bli ganska osäkra när dom inte har den att "styra" med. Och de av mina som jag haft det på har blivit ganska så sura när jag fixerat den på dom. Så helst inte om man inte är illa tvungen.
Jag har använt svansgaffel på flera stycken just för att hjälpa dom att balansera sig. "Styva upp" kroppen liksom. Det har fungerat fint på dom i alla fall, inga sura miner.

Jag är lite av samma åsikt som ahne. Fast många av de andra nämnda anledningarna håller jag också med om. (gillar både gaffel och unden svans...)

JAg har använt gaffel några ggr men gillar det inte alls, hästarna gillar det inte heller.... Har man en så sur häst att den bara slår i svansen så kanske den ska göra nåt annat än träna.

Det andra löser jag med att binda svansen istället, med gummi typ bensnören om dom tar tömmen t ex på sommarn när dom slår flugor.

3d-bravo.gif

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har aldrig varit rädd trots att jag under åren haft ett gäng knepiga hästar och fått smaka grus fler gånger än jag kan räkna. Jag...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
30 034
Senast: Eliza
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 410
Senast: Doccan
·
Trav Egentligen kanske det inte har blivit något problem av detta ännu, men jag gruvar mig lite över detta. Tre gånger har min häst gått...
Svar
11
· Visningar
1 688
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka