Svansen på sned...

D

dressyrfantasten

Har en häst som alltid går med svansen på sned. Har kollat med olika veterinärer, equiterapeuter, kiropraktorer mfl men ingen har någon riktigt lösning på varför hon gör det. Många menar på att det inte är något att bry sig om vilket jag INTE köper. Någon som har erfarenhet av detta och som har något tips vad man ska leta efter? :confused:

Sv: Svansen på sned...

Hm, detta skulle jag också vilja veta. Min häst gör också det. Dock bara vid röröelse, på gången i avslappnat tillstånd hänger den rakt ner.

Vad menar du med kollat med?

Har de tittat på hästen?

Har ryggen blivit genomgången?
Är ryggraden ok?

Förr lärde man sig att titta på svansens position för att ev uppmärksamma att hästen var svagare/starkare i en sida, eller möjligen hade en skada/deffekt i ngn sida.

Detta kan vara en bra fingervisning, men jag har lärt mig med årens lopp att det finns vissa hästar som "alltid" går så utan att det är ngt alls fel på dom.

Man får helt enklet söka vidare o kolla muskler/rygg osv OM man ser en sådan häst, ser allt ok ut för övrigt så hade jag inte bekymrat mig nämnvärt...

Ja de har undersökt hästen och enligt equiterpeuten har hon känningar i SI-lederna (men det tycker jag verkar vara en standardgrej??!!), på röntgen är hon lite tät precis bakom manken. Jag tror helt klart på det här med svagare sida. Drar de då svansen åt den starkare?

Vill även tillägga att hon lägger den så pass mycket till vänster att hon får en "svullnad" på vänstra sidan precis ovanför svansen. Tycker inte det känns sunt.....:crazy:

Jag hade en gång en ponny som gick med svansen på sned, åt båda hållen. När han hade svansen åt vänster var han oren vänster fram och vice versa. Efter många turer fram och tillbaka till veterinären så röntgade dom frambenen på honom, och dom hittade kraftiga pålagringar på båda benen. Han fick tyvärr tas bort då det inte gick att göra något åt. Har din häst visat nån orenhet?

kl

Jag har fått lära mig att en häst 'Inte bara gör så' med svansen, utan har något som stör dem i kroppen som de försöker avlasta.
T.ex ryggen, nacken, bogarna, höften.. Ja, you name it.

Min egen lilla arabdonna går med svansen lite på sne för det mesta. Men senast jag red lektion så fick vi för första gången på väldigt länge till en fullständigt ärlig böjning i vänster varv, från nacke till höft, och då föjde svansen med :banana:
Så min slutsatts liknar de andras här, sålänge svansen är på sned är hästen inte fullständigt lösgjord, men de behöver förhoppningsvis inte betyda att hästen har några allvarliga skador, utan bara att den är lite allmänt stel.

kl

Jag har fått lära mig att en häst 'Inte bara gör så' med svansen, utan har något som stör dem i kroppen som de försöker avlasta.

så vill jag oxå få det till.

*kl*
Självklart finns det säkert nån häst som gör det bara för att,
men jag tror inte det.

Precis så gör min åring oxå :S ... men bara i rörelse precis som du beskriver ... undrar varför...

Massör då?
Jag läser till hästmassör och har fått lära mig att när en häst håller svansen åt en sida är det ett tydligt tecken på att hästen försöker "skydda" bakbenet. Alltså en kompensation för att det finns något problem i bakbenet eller musklerna på den sida svansen hålls åt. Be någon rida hästen så du kan kolla hur den rör sig. Eller ta ut någon massör?
//Höstmåne

Har en häst som alltid går med svansen på sned. Har kollat med olika veterinärer, equiterapeuter, kiropraktorer mfl men ingen har någon riktigt lösning på varför hon gör det. Många menar på att det inte är något att bry sig om vilket jag INTE köper. Någon som har erfarenhet av detta och som har något tips vad man ska leta efter? :confused:

Min häst gör också det. Alltid åt höger. Han har haft en hel del problem i vänster bakknä och har alltid gjort det under dom 3 åren vi haft honom iaf.

Både veterinärer och ET säger att det inte är något att bry sig om. Har enligt ET blivit bättre det senaste halvåret, själv har jag svårt att se hur lite eller mkt sne den är. Han opererades för ett år sen i knät och var inte igång för ett halvår sen så om det stämmer att den blivit bättre så sitter det nog i resten av kroppen också, sen behöver det kanske inte vara så att hästen är skadad och har ont utan kanske bara spänd eller snett musklad. Vid ridning har min häst oftast svansen rakt.

En arab i mitt stall hade svansen till höger hela tiden, det blev något bättre efter behandlingar av kiropraktor och massör. Han avlivades p g a kotledsinflammation h f, hade cystor och pålagringar i knäna -värst i vänster.

kl

...Eller ryttaren.

TS: Har du kollat så att sadeln är helt rak, och även du?

Vi fick två körhästar till min skola på gymnasiet och de hade gått som parhästar.
Så fort de gick bredvid varandra -även utan vagn- så åkte svansarna snett automatiskt. De var ju så vana vid att kompensera vikten.

Om hästen gått en längre tid med svansen snett så kan det ju vara av ren vana, kanske i kombination med att hästen är omusklad och svag i ena sidan.
Fast att den har den så sned att den blir svullen låter ju verkligen inte sunt. :crazy:

I vilka situationer gör den det? Alltid när den går? Bara med ryttare? Lika mycket även efter vila?

Min pålle är också "sne i svansen".
Frågade vet när han gjorde besiktning inför köpet av honom och han sa att det kunde bero på att han var snemusklad.
Han var väldgt sne i korset när jag köpte honom. Håller på att rätta till det nu men vet inte om jag tycker svansen blivit "rakare". Helt ärligt har jag inte kollat så noga.

Vet sa att det inte var något farligt. Iaf inte i min hästs fall.

Vi hade en unghäst som stod på bakbenen och gick omkull när vi lastade honom för att åka på utställning, när vi kom fram till utställningen hade han svansen på sned och var inte riktigt som vanligt. När vi kom hem igen ringde vi våran "kotknackare" ;) som kom ut och tittade på honom, han konstaterade att det var Ichiasnerven som hade hamnat i kläm, han drog rätt det där på ngt sätt (vet ej hur eftersom jag inte var med vid det tillfället) och hästen blev helt bra på en gång! Han fick dock ha boxvila några dagar för att det inte skulle hoppa snett igen.

Kanske kan vara den som spökar hos din häst med? Men det är konstigt att inte din ET uppmärksammat det isf..? men jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter ;)

Hon gör det även då hon leds, tömkörs och i alla gångarter. Hon har vilat nu pga av skada (svansen lade hon på sned innan denna skada visade sig) och nu är "svullnaden" (eller spänningen i musklen) borta men svansen är lika dan. Känns som om det är att försöka jobba vidare, stretcha, låta massör/equiterapeut kolla och se hur det utvecklar sig är vad som gäller.

Vill även tillägga att hon lägger den så pass mycket till vänster att hon får en "svullnad" på vänstra sidan precis ovanför svansen. Tycker inte det känns sunt.....:crazy:

Jag har inte läst igenom hela tråden så jag ber om ursäkt för om jag svarar samma som nån annan... :)

Din häst har en muskelspänning på vänster sida...

Eftersom du beskrivit så bra tyder allt på att det är musklerna som går på insidan av låret bak vid svansen. Om du menar att hästen är tjock precis bredvid där svansen börjar.

En hästmassör hittar detta och faktum är att du får bättre bakbensaktivitet när du lossar spänningar i "motor-musklerna"!

jag har gjort det på massor av hästar! :idea:

Vill bara redogöra en extra gånge för den här "bullen".... ;) Den satt alltså i precis i slutet av korset på vänster, en handflata stor kanske. Inte öm. Den måste ju vara en reaktion på att svansen trycks till uppåt, muskeln blir "ihopknölad" och tight. Har det med insidan av låret att göra???! Intressant med fy vad förvirrande. :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: Ajda
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 457
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18