Svans för tjock hjälp!

R

racerkorv

Alltså jag trodde aldrig jag skulle behöva göra detta men jag måste tunna ur / klippa/ raka av :crazy: min lilla märrs svans, den väger så mycket så hon kan inte lyfta den, det fastnar kiss och bajs i den och den GÅR inte att borsta ur så hon får massor av mjäll. Den är helt enkelt obekväm för henne att släpa på. Jag vill INTE rycka den.
Vad gör man? :confused:

Sv: Svans för tjock hjälp!

Jo men hur fasen klipper man så hon inte bara får BORST, den är alltså så tjock att den väger säkert tre fyra KILO! Den går ner till hasen nu och klipper man den kortare blir det en borste av den;-) Svansen är ABNORM helt enkelt

Eh jag vill oxå veta vad, pma mig med då. Jag har bara använt pälsglans...

Alltså jag trodde aldrig jag skulle behöva göra detta men jag måste tunna ur / klippa/ raka av :crazy: min lilla märrs svans, den väger så mycket så hon kan inte lyfta den, det fastnar kiss och bajs i den och den GÅR inte att borsta ur så hon får massor av mjäll. Den är helt enkelt obekväm för henne att släpa på. Jag vill INTE rycka den.
Vad gör man? :confused:

Kan man får se bild?:laugh:

Hade vart kul att se den. Jag gillar tjocka svansar. Använd massor av glansmedel då så det inte fastnar massa skit i den, min häst har också tjock svans och den är omöjlig om jag inte dränker den i glansmedel regelbundet. Det fastnar ingenting i den då och är lätt och smidigt att ha att göra med.

Men att den väger 3-4kg..på riktigt? Alltså typ 4 mjölkpaket? Det är ju nästan groteskt mycket för en svans.

Håller helt med,vill gärna ha en bild!!! :D

Till TS: Mitt förra kallblod hade en rätt så rejäl svans,men den gick att hålla någorlunda fräsch med pälsglans. Om det inte finns insekter ute så kan man även göra en fläta så fastar det inte alls lika mycket kiss och bajs i den,då enbart när hon brunstade,men när det är massa insekter så är det ju naturligtvis inte så shysst att ha en fläta...

Hittade en bild: http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/Picture117.jpg?t=1234267765

Den här hingsten har rätt så rejält med tagel också! : http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/Picture081.jpg?t=1234267909

Senast ändrad:

Snyggingar! ;-) Men med mycket mer hanterbar behåring skulle jag påstå.

Jo jag ska ta och testa några foton. Återkommer med det;-)

Hon har INGEN användning av svansen som den är nu, hon kan INTE ens svischa bort flugor med den och som sagt hon kan inte lyfta den ordentligt. Den VÄGER som flera mjölkpaket jag lovar, två handsfattning om man håller om den;-) Taglet sitter så tätt att man inte kan komma ner till huden= går inte att hålla rent om man inte dränker den... och den här årstiden är det lite kymigt att tvätta henne eftersom jag inte har någon möjlighet at hjälpa henne torka...vågar inte ens tänka på hur mycket den väger blöt;-)

Det är lite som med Sharpei hundar som har helveckig hud, de får svamp, mjäll och luften kommer inte åt. Hon är en Irländsk cob och mina erfarenheter är att den enorma behåringen visserligen SER skithäftig ut men den är bara till besvär för hästen.... jag har studerat spanska svansars rakning och den typiska gammaldagsa ardennerklippningen (de kuperade tom svansarna).
Hennes mamma löser det själv med att kvickt klia av ALLT som växer ut :crazy: och har givetvis exem och en massa andra skitproblem som är hudrelaterade även om jag har fått bukt med de värsta efter två års kladdande med salvor och tinkturer och pytsande med tillskott och gud vet allt. Båda HATAR dessutom att man håller på med pälsen, och det kan jag förstå.... Gaaah

Det finns kammar till hundar som man använder vid fällningstider och som även är väldigt effektivt mot tovor, de skär helt enkel igenom tovorna och glesar även ur tjocka manar och svansar. Hööks har ngt liknande har jag sett, ser ut som en massa små "knivar" som sitter på ett skaft, i hundshopparna kallas de för "coat king". Jag som är lat kammar igenom manen på min pålla istället för att rycka den och det blir varken spretigt eller ser konstlat ut. :idea:

Skulle rekomendera att du tunnar ut den (mycket) kanske även klipper svansroten. Många tycker dock inte detta är väldigt snyggt. Men himla effektivt. Mitt sto har en rätt rejäl svans hon med. Klipper av svnasen under till eller hur jag ska beskriva det. Hmmmmmm.... Alltså undersidan av svansroten (där det inte växer tagel) klipper jag vid sidan om bort taglet. Detta tunnar ut och gör svansen mycket lättare att hålla ren. dessutom syns det inte att man gjort det om man nu inte har en arab som lägger svansen på ryggen.

Tvätta svansen en ordentlig gång låt den torka. Borsta ut, tunna ut. I med pälsglans i massor. Det bör hjälpa. Borstar du sedan svansen varje dag lite "våldsamt" alltså att du inte står och reder ut tovar med fingrarna utan tar en pigg borste och bara kammar igenom direkt.

Bild på min häst med klippt svansrot, hon är klippt även på undersidan.
DSCN3987.jpg

Finns ju nån slags man och svans-utyunnare på H**ks :angel:
Kompisen använde sån på sitt varmblods super tjocka man och det fungerade faktiskt! :D

Nu vet inte jag, men på shirehästar, som ju flätas till utställningar, har jag hört att de helt enelt klipper av "mitten" på svansen.. Om de är för tjocka för att flätas snyggt.
Alltså.. Hmm, hur förklarar jag..? Man klipper ut av det som är ytterst (toppen)på syansroten "i mitten". Om man ser det underifrån blir det ju alltså en cirkel av tagel, men ett tagelfritt hål i mitten. Det bör ju inte synas nämnvärt i efterhand tycker jag, hästen har ju fulla längden kvar, men mkt tunnare och lättare..
PMa om du inte förstår..!

Effilering tycker jag är snyggast! Har du ingen effileringssax kan du också klippa ur den med en vanlig sax. Se till att svansen är tvättad och ur borstad så gott det går innan. Sen tar du slingor och klipper uppifrån och ner. Saxen hela tiden riktad neråt så att du inte klipper rakt av. Det kommer inte synas att du har klippt mitt i svansen så du får ett väldigt naturligt resultat. =)

Hej

Jag vet presis hur du har de, min ponny har så mycke ochså så han inte kan lyfta den, inte så fräscht och inte så praktist för hästen.

Jag brukar klippa ur svansen ganska mycke i/under så att de inte syns.

Han blir lika glad varje gång när han kan vifta med den igen =)

Mvh

Mitt tips är: Tvätta svansen med ett hästshampoo, ha i pälsglans i svansen så att det går lätt att kamma igenom den. Sedan klipper du med en trimmsax och tunnar ur svansen, den behöver alltså inte vara kortare. Sedan tvättar du svansen igen, har i pälsglans och flätar sedan svansen. Då brukar svansen hålla sig renare och det blir lättare för hästarna och lyfta den. Och sen får du ta hand om svansen, kankse tunna ur den mer och tvätta ofta. Lycka till!
MVH
Fanny

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 259
Senast: kolblakkur
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·
Hästvård Står i valet och kvalet att kapa en del på ena hästens mastodontsvans. Den är tjock, extremt tung, korkskruvar ihop sig, blir skitig och...
2
Svar
23
· Visningar
3 007
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar