Svankryggade hästar

tinafinis

Trådstartare
Hur kommer det sig att en del hästar är så himla svankryggiga?
Dom kan väl inte födits så?
Beror det på felridning?
Tung ryttare?
Föl?

Sv: Svankryggade hästar

Jo en del föds svankryggade. Ett arab föl vi hade föddes svankig. Syntes inte så mycket under de första 6 månaderna men blev tydligare ju äldre hon blev.Dock inget hon hade ont av men hon reds heller aldrig.Gick som avels sto.

sånt förstår jag verkligen inte, hästen föds med en defekt och kan inte ridas, inte fan tar man föl på den då?! :eek:

jag kommer alltid bara ta föl på helt friska hästar, jag vill ha friska föl och chansen till det ökar markant om båda föräldrarna är friska!

Ja nu var det ju inte vi som tog föl på henne då hon såldes som 2 åring till Tyskland. Hon ingick i försäljningen av stoet (mamman till henne). Veterinär kollade hästen i och med försäljningen och kunde inte hitta några fel eller orsak till svankigheten.

Vissa hästar föds med svankrygg och kan gå helt normalt livet ut, det blir bara så med vissa. Har träffat på ett antal som har varit mer eller mindre svankiga men alla har varit/sett trevliga ut att rida och väldigt duktiga. Men deras ägare har varit noga med att ha bra ryggmuskler på hästarna.

Det ser nog hemskare ut än vad det är kan jag tänka mig, för oss hästmänniskor är ju svankrygg inget bra tecken.

Min är svankryggig pga 4 föl samt ålder, 23 år. Hon har nog alltid varit en aning svängd i ryggen, alltså född sådan, men det blev mer när hon fick fölen och med åldern. För tung ryttare har hon mig veterligen aldrig haft.

Hon är fö. mkt stark i ryggen och har peppar peppar.. ALDRIG haft ont i ryggen, trots en gång i tiden dåliga sadlar som bäddat för problem. Hon sätter ryggmuskler själv i princip.

Det syns mest när hon står oh sover, då åker magen ner, korset upp och ryggen hänger :o
Den blir också mkt rakare när hon rör på sig.

Viloläge: :D

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/IMG_2683.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag gillar inte att rida svankiga hästar hårt, de har ju inte så mkt ryggmuskler så man sitter verkligen på skelettet. Känns inte så snällt...

Bara för att hästen är svankig så behöver den inte sakna ryggmuskler :cool: Vissa ser ut så exteriört...

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka