Svängelns placering..

Sirpafinnen

Trådstartare
Spelar det någon roll i vilken höjd man placerar svängeln? Draglinjen är ju fortfarande rak... En glad sambo till svetskunnig :D

Sv: Svängelns placering..

Nej...inom rimliga gränser så! kolla lite på andra vagnar så ser du ju vad som är vanligast.

Svängeln bör sitta under skakelläget.

jag har en lös svängel som sitter fast i mitten med en rem. och den får inte sitta för långt ner för då slår den lite.

Vad för vagn har du?

Jag tycker det är jätteintressant att bolla idéer ang vagnbygge o allt som hör till.
jag som själv är svetskunnig, ska nu börja med mina två nästa projekt.

Höja sitsen på min hudik
Bygga storhäst skaklar till min ponnymaratonvagn.
pust*

Två bra sidor! http://www.cliffords.se/draglinje.html
http://home.swipnet.se/kvickstorp/Selar.html

Senast ändrad:
Bild!

Lillpållen fick ta ut den rykande färska ihopsvetsade rockarden på en provtur i söndags :bump: Det fattas lite målning, piskhållare o lite annat pul, men helt funktionell!

Vi satte svängeln i skakelhöjd. Selen är av modell gigg och skaklarna ligger därför helt lösa i däckelöglorna (?) och bakselen är anpassad så att det är en stor kvinnohandsbredd mellan häst o sele i dragläget (ser dock inte ut så på bilden). Läste att det skulle vara så, här nånstans :D

På första bilden syns alltså lillpållen Pompe, 95 cm hög, dragandes på sambons systerbarn o styrd av den stolta sambon själver :D
Andra bilden är en halvtaskig studie på själva svängeln. Vi gjorde som så att vi skruvade dit en hake på vardera änden som man sedan sätter draglinornas ögla i. För tillfället användes en stark rem mellan svängel o kärra. I övrigt är kärran dämpad som man kan skymta och fantastiskt bra balanserad på första försöket :p *lycklig rockardägarinna*

PS: jag vet att barnen bara har mössor på huvudena och att ponnyn är för tjock :cool:

sirpa-finnen

Öh.. glömde....

... fråga varför svängeln bör vara placerad nedanför skakelfästet? På den eminenta sidan Cliffords.se så säger man mitt emellan skaklarna och jag har sett både och på bilder även om placeringen under verkar vanligare *snöat in på svänglar*
Någon som som har en förklaring eller två?

Sv: Bild!

bilderna är spärrade, behöver lösen...

och min anledning är väl att hästen i en bröstsele drar med framsidan av bogen och den är inte lodrät. bröstan måste få följa hästens bog, annars kasar den upp.

har du en gigg blir ju svängeln placerad högt högt upp. och drar alltså med luftstrupen. Säger detta utan att ha sett bilderna, och utan att vara 100%.

Bild - nytt försök

Nu ska det funka..

Nä det är en rockard, men du ser ju snart själv *ler*.

sirpa-finnen

Senast ändrad:
Sv: Bild - nytt försök

trevligt!

jag tycker du ska spänna draglinorna nåt hål till för dina skaklar faller långt bak, ser det ut som, svårt att se. o bakselen har du redan själv sett ju :) den är lite smal oxå, jag skulle kanske satsat på att lägga på nån sympatexbit ev lämna in den till sadelmakare som kan sy på extra läder och stoppning. Jag gjorde det med min brösta, blev dubbelt så bra. Men det är ju inget brådskande. Jag har ju inte ens en baksele! Har faktiskt en egen uppfinning istället i brist på pengar. funkar faktiskt bra.

Jag tycker fortfarande att draglinjen blir bättre om ni sänkt svängeln 2 dm. och sätter upp ett stänkskydd, för en sten i ögat blir ingen glad av. :)
Är inte ute efter att klanka, är ni "nya" på det här med körning är jag klart imponerad!!
Vad för sele har ni?
Lycka till i fortsättningen!
/j*

Sv: Öh.. glömde....

""fråga varför svängeln bör vara placerad nedanför skakelfästet? På den eminenta sidan Cliffords.se så säger man mitt emellan skaklarna""

Hon menar just mellan skaklarna uppifrån, inte från sidan.
på alla bilder du ser sitter skaklarna ovanför svängeln.

Jag har en Globus vagn till mina shettisar. Som jag måste bygga om.
Men vad jag kom att tänka på när jag läser inläggen är att svängeln på denna rockard sitter OVANFÖR skakelfästet. Då är detta med andra ord helt otroligt korkat....
Jag har irriterat mig på det, ok inte bara det utan även att skaklarna är för korta för min shettis. Så jag har inte vågat köra vagnen på riktigt än.

Men då har jag inte haft helt fel. Tänk vad mycket man lär sig!!!

ingick svängeln? förr gjorde den väl inte det?

Var köpen mab globus vagnarna?
Är du nöjd utöver det på vagnens konstruktion? fjädring? Däck?
/jenny nyfiken

Det enda jag är nöjd med är fjädringen coh storleken på vagnen.
Det jag känner att jag måste åtgärda är
Skaklarna - känns som om vagnen ska åka in i haserna på hästen.
Hjulen - klena, har redan kvaddat ett hjul
Svängeln - taskig utformning (går inte att sätta fast draglinorna ordentligt. + att för litet mellanrum mellan vagnen och svängeln, så draglinorna fastnar........ och så sitter svängeln helt fel.

Och japp svänglen följde mé!!!!

Det är en giggsele, tyckte det var ett bra pris för alla delar tillsammans istället för att köpa en vanlig bröstsele o sen köpa till baksele, dragremmar o tömmar :banana: Köpt på Shettis-shoppen.

Jag är mycket nöjd även om jag kan hålla med om att bakselen är lite smal. Om den kommer hålla tio år är jag inte rätt person att svara på då jag inte har så värst lång erfarenhet av olika läderkvalitét men nog kommer vi kunna ha kul med den så här till vardags ett bra tag då jag inte har några tävlingsambitioner :D Har inte så mycket att jämföra med än *ler*.

Liknande trådar

Körning Har en minishettis som är positiv och framåt och rolig att göra saker med. Hon är generellt orädd, utom vid körning och det kommer bil...
Svar
0
· Visningar
1 180
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama