Sv: svängel?

Man vill att svängeln ska följa bogen fram och tillbaka. Med kedja blir det både fram o tillbaka, men mest upp och ner. Det stör draglinornas funktion och bröstan blir sladdrig och i värsta fall slår svängeln upp på skaklar eller in i vagnen. Då vill man inte sitta i vagnen så länge.

I nödfall kan man fästa gummiband(typ elastiska bensnöre) på båda sidor av svängeln för stabilitet.

Kolla på driveout.se de har bra bilder och fina svänglar.

jag har linor fästa från sidorna till svängeln med väntar på att sambon skall komma hem med kameran så skall jag visa bilder ...

håller på att lägga upp bilder men ameran dog så den får laddas....o sen är det segt att ladda upp....

http://www.putfile.com/satanic/images/26420
här ligger lite bilder de ligger i lite oordning men men det får ni stå ut med..
har även inte fått iording färsten till skakeln då de skall bli lite smalare...
o så skall bakselens fästen flyttas vi satte dem fel men det fick gå idag...

Senast ändrad:

Wow, inte illa! :)

Tycker dock däckeln verkar ge lite mkt tryck så ett däckelunderlägg skulle kanske inte sitta fel!?

Men hur kommer du upp? Duktig på att klättra? :)

Kätting, det blir ju skramligt! Tänkte jag hela tiden! :o
Men säkert inte! Den verkar vara rejält inlindad i silvertejp?! :D
Kanske skulle den vara lite kortare? (Så det blir lite längre mellan hasen och svängeln).

Piggarna brukar ju ha ett längre mellanrum, men det ser ut att den blå remmen ("skakelhållaren") gungar ist.
Har sett en sele (ej svensk) där däckeln var bredare vid skakeln just så att den kunde gunga, men det brukar vara vanligare att skakeln ska glida genom ögglan/hållaren.
Har inte klurat ut vilken som är bäst, men på en bröstsele kanske slitaget blir mindre om skakeln rör sig genom ist för att hela remmen ska behöva gunga.

Du skulle kunna "spänna ner" *hittar inte rätt ord nu* :p uppehållsremmen nått hål då draglinjen blir lite bryten när han sänker halsen, fast så går han kanske inte så ofta? Men draglinjen kommer ju att rätta sig självt om dragringen sitter lite lösare.
http://img1.putfile.com/main/9/26814251536.jpg
Lunde går fint men ryttaren i bakgrunden ser ut att ha lite problem? :angel:

Eller så kan du binda upp svängeln mer? Men det ser ju ut at gå. Vilket nu är lättast!

Senast ändrad:

hehe japp pållen ville ha lite tävling men det ville inte ryttaren som tränade sitsen=)
skall sänka den nåt hål detta var ju bara testkörningen många ändringar kommer nog att bli håller på att försöka få ihop skaklarna lite då de är för brett isär så skall det nog bli bättre
de blåa remmarna blev lite provisoriskt då jag har skakelremmar men jag lyckats städa bort dem sist jag städade =(
vi får se hur glad sambon blir på mig när jag vill ändra alla sakerna=)

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Tror jag har hamnat på magkatarr. Det bränner i magen och magen är lite...tokig. Ska på resa imorgon och skulle givetvis vilja må bättre...
Svar
19
· Visningar
1 078
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix