satanic

Trådstartare
har precis köpt en rockard :banana: men det finns ingen svängel på den o skulle nu vilja ha lite tips på hur man kan göra en...

har ingen bild på rockarden men kan fixa det imorgon om jag hinner....

så hur har ni fixare gjort?

Sv: svängel?

ta ett järnrör eller ett plattjärn, svetsa fast två öglor på var yttersidasida och borra ett hål i mitten, sätt fast svängeln med bult på ett U-järn som sitter på vagnen i rätt läge. Vips har du en enkel modell.

Men, sen finns det så mycket mer man kan göra med en svängel. Vad för draglinor hade du tänkt ha till, osv, sånt måste man tänka på så anordningen passar draglinorna.

Kolla på Drive Out.se kanske ska du köpa en färdig snygg lackerad?

Bild med hästen förspänd är jättebra, för då ser man precis var svängeln bör sitta för bästa dragläge.

Gör som man gjorde på giggar förr. Sätt en rem runt hjulaxeln och fram till platsen där du ska ha svängeln. Sätt ett upphäng i framkant av fotplattan för stabilitetens skull.
Bäst blir det med en rem i läder som man sätter ihop med skruv, mutter och brickor.

LIA

tack
har inte fått i hästen än då ägarna inte fått hem selen än(en loksele)
det jag har problemet med denna rockard är att hela sätet + fotkorgen är fjädrad.
bilder på rockarden finns här
www.fotogalleriet.se/alb51434

Det är väl bra att den är fjädrad??
Men den är väldigt låg, du ser inte över hästen.
Du kan nog svetsa fast svängelns fäste under stänkskyddet, i den ramen.
Det är du som ska köra, men det är inte din häst??
Håll lite extra koll då för det är ju inte kul med olyckor o andras hästar!

Kom i håg att även till en loksele behövs draglinor och baksele!!

/L

vet att den är låg men vi skall inte köra så himla seriöst utan för att båda tycker det är kul...(äör van o köra gigg o maraton)
jo men jag hade tänkt att jag skulle fästa svängeln i der främre röret nere vi fötterna... men eftersom den är fjädrad så borde väl det bli väldigt ryckigt om jag skumpar åt ena hållet o hästen drar åt andra(hmm lite flummig förklaring)
nej det är inte min häst utan en foderhäst. de har en sele men den var utlånad till en annan eftersom de inte hade någon kärra.
det är klart jag håller koll=) det spelar ingen roll om det skulle vara min eller någon annans...

baksele finns på+ selen redan o jag skall skaffa en svängwl för att kunna sätta dit draglinor.. vet att man ej skall köra utan det=)
är dock ett år sen jag körde sist=)

det är nåt sånt som du har som jag har tänkt men vet en om det blir fel draglinje men skall ta kort med hästen förspänd så fort jasg fått tag på selen...

Ja, det blir enklast, så. Lokselen har ju en helt annan draglinje.

Vad har du kört innan du, har du tävlat eller är det via en skola?

jag har inte tävlat utan gick en ettårig hästlinje ute på lillerud där vi körde som mest.. hade även en dag där vi följde med körläraren hem o körde timmer i skogen med hans häst (skitkul)

Det enda jag gjort är att borra ett hål i ett järnrör som går mellan skaklarna :smirk:
Nä men vad dumt :o att jag inte tänkt på det förut! Det kan man ju göra, borra vågrätt, jag borrade ju lodrätt! :D
Borra ett hål genom järnröret under stänkskyddet och använd en kraftig bult liknande denna (fast inte så lång och utan lös ring)
5231.jpg

Sen använder du en kraftig karbinhake
karbinhake.jpg

mellan bulten och svängeln (som då är platt o inte rund)
Ja det blir ju lite skramligt med du kan då fixa dit den själv! :)
Jag skulle tro att detta fungerar??

/L

hej har nu fixat grejer som jag skall göra en svängel av jag skall sätta den så som du menar men med hjälp av
25-389_l.jpg
(den tål upp till 6 ton)
och sen en kort kätting o sen en sån till runt själva svängeln..(skall även svetsas fast så den inte åker åt sidorna)

Hehe jag har funderat lite, o jag är inte riktigt med på hur du menar??
Om du nu ska svetsa så tycker jag du kan svetsa dit, vad heter den, shackeln? på en gång liksom o skippa kättingen??
Ja hur ser din svängel ut??

/L

det är svårt att förklara jag tar 2 st såna mojänger som jag visade på bild o den ena sätter jag fast i rockardens nedre järnrör (vill inte borra för den är inte så grov.) sen en liten kätting kanske max 2 st ringar. o sen en sådan igen runt ett annat järnrör som är själva svängeln. den mojängen siom sitter runt själva svängeln skall jämt svetsas fast så den inte kan åka åt sidorna...

kommer att visa bild när detta är klart

wee nu är kärran nästan klar lite småfix kvar men i körbart skick så imorgon skall vi förhoppningsvis ta premiärturen skall fixa lite bilder då också=)
det blev inte en sån svängel som jag tänkte utan sambon svetsade fast en kedja mellan svängel o kärran=) hoppas det blir bra.....

tyvärr blir det oftast inte alls bra, har testat och tog bort med detsamma för svängeln svänger för mycket då. Men man vet ju aldrig.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Tror jag har hamnat på magkatarr. Det bränner i magen och magen är lite...tokig. Ska på resa imorgon och skulle givetvis vilja må bättre...
Svar
19
· Visningar
1 078
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30