E

ElviraB

jag är nybörjare inom körningen men har däremot en välutbildad häst. när jag frågar folk vad som behövs för att börja tävla så svarar dom: rockard med svängel och baksele och draglinor på selen.
då undrar jag, vad är svängel? räcker det inte med svanskappan och varför ska man har draglinor till precisions/dressyrkörning med rockard?
tacksam för svar! :confused:

Om du sitter i en rockard utan svängel där skaklarna sitter fast direkt i selen och hästen drar i skaklarna så sliter det mer på hästens bogar, ofta kan man känna hur vagnen vaggar fram o tillbaka i takt med att hästen tar fram ett framben. Svängel är den "pinnen" som sitter mellan skaklarna och när man fäster draglinor i den så drar hästen vagnen i draglinorna. Svängeln sitter fast i vagnen på mitten och kan gunga fram o tillbaka vilket gör att när hästen tar fram bogen när den går så åker draglinan och svängeln efter vilket i sin tur gör att vagnen går rakt fram istället för att vagga. i detta fall så har du skaklarna till att lyfta upp vagnen från backen. Detta tillsammans gör en mjukare gång på vagnen samt en skonsammare körning för hästen :)
Bakselen hjälper ju till att bromsa vagnen så hästen inte får vagnen i rumpan. Även i dressyr och precision så ökar du tempot och minskar det och i den minskningen så ska ju vagnen bromsas. Vid ryggning som ingår i de flesta dressyrprogram så har hästen stor hjälp av bakselen för att få vagnen bakåt. :smirk: I TR så står det dessutom att du mste ha svängel och draglinor!

Är det inte bra om du lär dig grunderna innan du ger dig iväg ut och tävlar? Även en väl inkörd häst behöver ha en duktig kusk, liksom! Ingen som är totalt nybörjare i ridning skulle väl ens börja fundera på att tävla innan de vet hur sadel och träns ska sitta eller hur långa stigbyglar man ska ha - hur väl inriden hästen än är?

Mitt tips är att du lånar eller köper boken "Att köra häst" av Elisabeth Hjortvid. Den finns bland annat i Ridsports bokklubb och hos Hästbokhandeln. Där står en massa matnyttiga fakta om selar, vagnar, inkörning, körning - och även om tävlingar.
Det finns också en annan bra bok som heter "Hästkörning" av Sten Alskans, och så en tredje bok: "B D S bok om körning", som är en översättning av en faktabok från British Driving Society.

Hoppas du får skoj med din ponny!
:banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: Roheryn
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 554
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar