Svängd dressyrgjord

A

adde12

Är det någon som vet hur ska den sitta egentligen? Den konkava sidan fram eller bak?

Sv: Svängd dressyrgjord

Jag har en GG dressyrgjord, enligt försäljaren ska böjen vara framåt. Mina medryttare hade satt den fel och min häst blev spänd, irriterad och tråkig. När gjorden sitter framåt blev hon som vanligt igen. Sen sitter de flesta dressyrgjordar ganska långt bak redan och denna effekt blir ännu värre om du svänger gjorden bakåt, alltså den hamnar på magen och inte sadelgjordsläget.

:)

Böjen under magen ska vara riktad framåt för att ge plats åt magen medan det böjda på sidorna ska vara riktat bakåt för att ge rörelsefrihet åt armbågarna på hästen.

Nä, böjen ska vara framåt, det är ju det som är grejen med svängda gjordar...

//E

Nä, böjen ska vara framåt, det är ju det som är grejen med svängda gjordar...

//E

ja på de längre gjordarna ska den ju va fram det är självklart men på de korta känns det som armbågarna kommer skava emot men jag kan absolut ha fel.

Fast ifall du sätter böjen bakåt ser blir det ju mindre plats åt armbågen iom att i slutet av gjorden så svänger den åt motsatt håll räknat från böjen på magen...

visst blev det en härligt rörig mening :D

Låt er imponeras av mina paint skillz :D

Böj bakåt = hamnar inte anatomiskt rätt på magdelen samt kommer närmre armbågen än om den hade haft böjen framåt.

bojbakt.jpg

Böj framåt = här hamnar böjen rätt vilket ger mer rörelsefrihet för armbågen samt bättre läge för gjorden i förhållande till magkulan på hästar som är rundare i formen.

bojframat.jpg

Såhär ska den sitta;)

Jättedåliga bilder men böjen ska liksom peka framåt så att själva böjen hamnar mitt emellan frambenen och så att sadelgjorden ska kunna ligga längre fram än själva sadeln:D

Här är en bild i rörelse också:

Såhär ska den sitta;)

Hmm som du satt gjorden här så ger den ju inte frihet för armbågen... Böjen går ju åt fel håll.

Precis som du skrivit så ska gjorden ska sättas med böjen framåt, den ska dessutom verka för att gjorden inte ska glida fram och därmed hindra sadeln att glida fram. Om böjen är framåt så blir det frihet för armbågen. Men på din bild ser det ut som om böjen är åt fel håll....

Hade bara en rätt dålig bild i datorn på min svängda gjord...

4455635.jpg

Alltså på just den bilden hade sadeln glidit fram lite...(beror sadeln och det är därför vi köpte gjorden, behöver egentligen en ny sadel men just nu finns det inte pengar till en tyvärr:( )

Men jag hittade ingen annan bild som var lika nära där gjorden syntes...

Men ungefär såhär ser den ut iaf:D(skitdålig på att rita på datorn så ni får ursäkta mig:p )

Det är rätt som du säger, men din ser ju ut att sitta fel?

jag menar att den ska sitta som du visar på bild nummer två. Att armbågsböjen går bakåt.

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
943
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
805
Senast: Trott
·
Utrustning Vet att det är högst individuellt så klart, men jag har själv lovordat ELT-gjorden fram tills nuvarande häst. Ardennerkille, 3 år och...
Svar
11
· Visningar
1 251
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka