Svampinfektion i lamellranden

S

Silly

När min häst blev verkad sist sa hovslagaren att hon hade lite "vad det nu hete" i en bakhov. Det var någon form av svampinfektion som drabbade lamellranden så att den murknade sönder typ. På det stadiet det var nu fanns det inget att oroa sej för men jag skulle ha koll på det så att det inte blev värre. Är det det som kallas bärrandsröta? Och vad kan jag göra för att förhindra att det blir värre? Är orolig för min pålle

Sv: Svampinfektion i lamellranden

Ja, det är bärrandsröta. Hovslagaren verkar/karvar bort det sjuka området. Ev kan tjärdrev eller kopparsulfatlösning hjälpa till att torka ut svampen.

ok, han sa att han brukade ta bort att det "sjuka" o typ spackla igen me nåt o sen sätta sko över, men ja vill ju inte sko henne.. vet du om det är ndvändigt att sätta en sko över?

Bärrandsröta är en svamp.
Behandla med jodsprit varje dag i 5 dagar så går det bort.

eftersom jod är uttorkande? just nu går hon på bete o d e ju tyvärr ganska blött i marken, bör jag oroa mej? ska bort 2 veckor o vet inte om stallägarna orkar bry sej...

Jag har ingen aning om man måste sko hästen eller inte men ska man stoppa i något så kan det ju vara bra att hålla det på plats med en sko. Du kan inte köpa "gympaskor" till hästen? Finns ju Old Macs bla men även lite billigare saker som man kan ha på hästen tillfälligt. Kanske kan vara något alternativ? Fråga hovis!

När min häst hade bärrandsröta verkade hovslagaren rent och skodde. Sen spolade jag rent i hålet varje dag med jodopax och tryckte i bivax.
Hästen fick också en örtblandning för dåliga hovar. Enligt hovslagaren var detta bland det värsta han sett i denna vägen och han rekomenderade att genast ta hästen till klinik för behandling. Rötan var vid skoning tämligen liten men det hann hända mycket till nästa gång. Jag höll dock på med denna behandling under flera månader och fast hoven blev missformad, sidväggen liksom buktade in, var hästen aldrig halt. Nu är hästen helt frisk i foten och går barfota. (rids inte längre pga ålder).
Kanske hade jag tur men försöka duger.

Min hovslagare sade åt mig att rengöra 1ggr per vecka genom att försiktigt skrapa ur med tex en söm, ocg sedan ha i något som heter Trush Buster. Det fungerade väldigt bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar