LadySara

Trådstartare
har fått hem en häst från Dk som troligtvis har svamp i ansiktet.. har ni haft ngng hästsom haft svamp?? vad har ni behandlat med. har ni tagit hudprov för att skicka på analys?? hur illa har era hästar sett ut.. bild ev??

Sv: Svamp

Virkon S - badda med enligt instruktionerna blandad lösning.

Min häst har haft huvudet fullt med ngt som veterinärerna inte kunnat rå på och ej heller velat ta prover på " eftersom han inte kliade sig eller verkade besvärad av det ". Provade på egen hand med Virkon och nu är nästan ALLT borta efter ca en veckas baddande 1ggr/dag.
Troligtvis var det väl ngn slags svamp eftersom Virkonet var verksamt. Innan dess har vi provat kortisonpreparat och antibiotika i salva men det har inte hjälpt.

Min häst hade utslagen på ena halvan av huvudet - mellan ganascherna, runt ögat, på nosen och i pannluggens fäste.

Har bilder som jag kan maila om du PM:ar en mailadress dit jag kan skicka dem.

svamp i ansiktet har jag aldrig varit ute för men jag har haft en liten ponny som fick svamp "lite här och där" pga. väta och lång tjock päls för många år sedan. klippte pållen samt tvättade med jodopaxlösning (som ju är svampavdödande), det räckte. numera täckar jag om det regnar ihärdigt eftersom det tar dagar för pållen att torka upp riktigt annars.

ringorm är ju oxå en svamp. har det inte varit helt utläkt efter licensmedlet som vet. skrivit ut så kan man fortsätta tvätta 2 ggr/dag med jodopaxlösning eller virkonlösning. så har vi gjort några gånger under åren på vet. rek. och det har avdödat det som varit kvar.

ringorm är det inte har vi konstaterat då båda 2 i stallet har haft ringorm på tidigare hästar... dock stod vi å diskuterade ifall ringorm kan se ut på fler än ett sett?? har själv tien sett sånhär svamp.. de fanns inget den 12 då hon vet besiktades.. glömde knäppa kort i stallet på de..

vilken svamp det än skulle kunna vara så hjälper oftast både jodopax och virkon att tvätta med då båda dom preparaten är väldigt svampdödande. personligen har jag bara använt jodopax.

nog kan ringorm se lite olika ut, ibland skorvigare (så det blir som flagor) och ibland bara lite rött runt där pälsen släppt och huden väldigt "slät".

Det verkar finnas lite olika varianter av ringorm.
Vi fick in en häst med ringorm i stallet förra året och den fick konstiga svamp"angrepp" på huvudet och vid sadelgjorden.
Vet tittade på det och tog prover vill jag minnas....
Då provsvaren kom var det INTE ringorm, men när nån på labbet hade tittat närmre på proverna så var det visst ringorm ändå - hoppsan :grin:

Senast ändrad:

vill inte gärna använda jodopax då de sitter påmulen å uppåt i ansiktet mot ögonen.. har idag tävttat med ett svampdödande medel från ash de str still men nått man skulle lämna kvar i 15 min å sen ta bort med vatten å bomul...

de kliar nått otroligt på henne, hon har skruppat sig såhon blödde.. stackars lilla skuttan.. itne lätt att bli sjuk å flytta på samma gång.

mm.. har hört om såna fall jag med.. men då båda vi som står i stallet haft samma sorts ring orm så tyckte vi att de är nog itne de.. men ajg blir emr å mer fundersam.. blir mycket som blir inställt om de är det.. klinikbesök å nya hästar som ska komma till stallet..

Hoppas att du kan se något på bilderna jag mailade i a f! Har försökt ta närbilder men kameran är inte den mest avancerade:crazy: Min har inte kliat sig ö h t så det kanske inte rör sig om samma men det kan ju vara värt att prova Virkon ändå.

Jag blev förvånad över den snabba effekten det hade på min häst - efter alla olika behandlingar vi provat innan och som inte hjälpt alls.

tackar för bilderan men de din häst har är juh som utslag bara... har svårt att tro att de är nån slags svamp...

men virkon ska iaf inhandlas imorgon..

skulle inte tro att det är skadligt, jag har använt spädd jodopax på en svamp och torkat över hela ansiktet (pga. rejält angrepp av ringorm) jodopax används ju även ganska koncentrerat som hudtvätt innan operationer så det bör ju inte vara så skadligt, även virkon är bra skarpt eller det är nog allt som avdödar svampen effektivt :angel:

Virkonet är inte särskilt starkt i utspädd lösning, det kan jag intyga. Har baddat med det i en vecka, runt nos och ögon och han är helt len och fin i huden nu så det kan knappast vara skarpt mot huden.

Men jag undrar vad min häst har haft om det inte är svamp - är Virkonet verksamt mot andra typer av hudåkommor också, som inte är svamprelaterat alltså:confused:

Tycker det är så märkligt, utslag/eksem som satt i halva huvudet, inte smittar de andra hästarna i stallet och som försvinner med Virkonbehandling:crazy:

Det beror på vilken art som infekterar hästen ang ringorm. Symtomena varierar beroende på vilken av arterna som har orsakat det.

efter vad min veterinär sagt så är det ungefär samma med både spädd jodopax och spädd virkon, går lika bra/lika effektivt/oskadligt att använda för ungefär samma saker, själv har jag valt jodopax (jag tycker det känns lite kymmigt att använda "rengöringsmedel":crazy:) .

det är ju bakterie dödande samt svampdödande både och. det kan ju vara någon typ av svamp ändå, svamp är ju en kontaktsmitta men alla individer är inte motagliga :)

Ja så är det säkert - hur som helst så är vi väldigt glada över att ha blivit av med eländet, äntligen!

och om man ringer till 3 olika vet å alla svarar vi har itne tid kan vi komma om en vecka... nä men typ dom svaren har jag fått.. känns som seriösa vet. NOT.. såg mycket bättre ut idag iaf.. då rengjorde vi å badda med nått svampdödande schampo igår.. idag baddades med virkons.. kom på att jag hade de stod i städskåpet hemma. sen vi skurade ett helt stall med de... ska badda morron å kväll tänkte jag. i några dagar blir de inge bättre så får jag väl åka hem till nån av vet å släpa ut som till stallet..

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
673
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka