L

little_me

Jag har ett sto på foder, har haft henne i några veckor.
Det är så att hon har varit alldeles skorvig mellan "tuttarna".
Först trodde jag att hon var så sönderbiten av mygg osv. så jag smörjade på salva. Men för nån vecka sedan så började jag tvätta på detta och jag inser nu att det är massa hudavlagringar :eek:
Jag har fått bort det mesta men det luktar nu APA om henne.
Tvättar henne varje dag nu och är noga med att torka tort.
Kan det vara så att hon har fått svamp?
Kan man använda pevaryl på hästar? Lamske ska börja pudra så det håller sig tort?

Sv: svamp?

Rengör med vatten, men låte det i övrigt vara. Det har en speciell doft och det ÄR bara hudavlagringar (i de allra flesta fallen).
LÅt alltås bli både Pevaryl och puder ;)

*lånar* (slant på svaraknappen)

Jag brukar ta på lite oparfymerad barnolja. Det löser upp flagorna och gör att det inte nybildas nya om man gör det då och då.

Min stod nämligen och kliade sin svans hela tiden och det spelade ingen roll vad jag gjorde (tvättade svans, höll på med eksemmedel osv) hon slutade inte klia ändå.

Av en slump så råkade jag pilla lite mellan tuttarna och jisses vad hon blev till sig. Grejade med mulen och tyckte det var jätteskönt att bli kliad. Provade att ta på lite barnolja och då löstes alla flagorna upp. Tog bara sedan en fuktig trasa och torkade bort lite. Barnoljan gör att det hålls mjukt och blir ej tort och irriterat. Hon slutade att klia sin svans med en gång och nu är den jättefin vid svansroten.

Mvh

Tora

Jag har noterat samma sak som du... och hästen tokälskar när man tar en halvmjuk borste och kliar henne på insidan av benet, kring tuttarna och under magen... det bildas visst mycket mojs där... för det flyger ofta omkring stöv eller liknande. Att hästen ser ut som en korsning mellan kamel (låååång hals) och någon sorts kamel med stooooor överläpp och hängande underläpp ser jag som en bonus - jag gör det ju tydligen väldigt skönt för henne!

Sedan brukar jag smörja henne med skillingaryd eller barnolja mellan varven, då blir hon inte så "kliig". Tror inte att det är något fel på din häst, de flesta ston jag träffat på blir så där.

Tack så jättemycket för svaren!
Har inte haft hand om så många ston så jag blev lite orolig :)
Skönt att höra att det är vanligt.
Hon tycker också det är riktigt skönt när hon blir tvättad där. :smirk:
Tack än en gång!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fått jätteproblem med huden på låren. Det svider och blir värre av textilier. Började med att jag fick ont av uniformsbrallorna...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 047
Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 800
Senast: Hyacinth
·
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka