Sv: svamp?

Intressant diskussion! Tycker att gynekologens föreställning om att unga får bra rådgivning inte stämmer med mina erfarenheter.
 
Sv: svamp?

Det är extremt tveksamt över hur sånna husmorsknep med filmjölk/yoghurt fungerar. Visst, det kan säkert hjälpa någon, vara placebo eller svalka lite tillfälligt. Men det är ju definitivt inte något att rekommendera. Om man nu vill tillföra mjölksyrebakterier är det bättre att använda sig av Ellen tamponger, eller något annat mer beprövat som inte gör mer skada än nytta.
 
Sv: svamp?

*kl*

Men vilken märklig ungdomsmottagning! Jag hade tidigare allvarliga problem med svamp i underlivet och jag känner igen det där med att klia sig sönder och samman. Så fruktansvärt!

Jag använde pevaryl nångång, men numera behöver jag bara ringa VC för att få ut fluconazol, inga problem alls! Lactal är också bra att använda, men jag varnar dig lite om du har lite trasiga slemhinnor, det svider SATAN då...
 
Sv: svamp?

Tycker mest det är barnmorskor som pushar p-piller så extremt, gynekologer brukar inte vara lika illa. Jag tycker det är helt fruktansvärt att väldigt många tjejer går runt och mår dåligt psykisk och fysisk utan att deras läkare fattar att det är pga alla syntetiska hormoner de ständigt tar.

TS: Kräv att bli tagen på allvar!! Smärta och flytningar kan vara vad som helst, allt från svamp till cancer (oftast första tecknet på sistnämnda). Det är inget man skall strunta i när du har så stora besvär. Prova att gå till någon annan!
 
Sv: svamp?

har redan vart hos umo flera gånger och fick tipset om olja och det hjälpte faktiskt och jag var symtomfri i 2 månader. sen kom det igen förra veckan

Jag har blivit avrådd av läkare att använda olja vid svamp. Med hänvisningen att det bara lindrar tillfälligt och riskerar att öka problemem på sikt då oljan gör underlivet än mer trivsamt för svampen. Mina erfarenheter säger att det kan ligga något i det, men finns säkert andra som är av annan uppfattning. Jag fick rådet att använda olja i underlivet för att förebygga problem. På så sätt att oljan håller slemhinnorna i bra skick och gör de mer motståndkraftiga mot t.ex. svamp.
 
Sv: svamp?

Sant, men hur ofta pratar man preventivmedel med en gynekolog? Just det brukar ju vara med en barnmorska, iallafall här på min ort. :)
 
Sv: svamp?

Jag problembarnet själv pratar med gynekolog, hen tycker nog att jag kan vara utan men får så fruktansvärd migrän utan.
Jag går dock hos en privat för att slippa vårdcentralen och hela den baletten. Var lång väntetid dit men så värt det!
 
Sv: svamp?

kl

Du kan smörja med Cortimyk, den är inte "dålig" för slemhinnorna som Pevaryl är, gör alltså ingen skada.
Men se till att få en tid hos gyn så han kan kolla i mikroskop samt skicka iväg prover så ni får svar på vad det är för svamp också.
Om det nu är det.

Understryker det som nån skrev om att du måste vara helt "hel" i fitti om du ska ha lactal.
Har du en spricka kommer det svida värre än någonting annat.
Jag låg å stortjöt i duschen efteråt, det va ingen kul smärta alltså..
 
Sv: svamp?

hur vet man om man är "hel" där då?:crazy: är inne på dag två med pevaryl har inte märkt av nåt annat än att det inte svider längre :) läste nånstans att det kan va bra att ta lactal efter en svampbehandling för det återställer balansen. fast gör det så ont vette sjutton..
 
Sv: svamp?

Fast om du inte har ont så är det ingen fara:)
Själv tycker jag pevaryl är värst (och jag har ändå använt tee tree oil)
 
Sv: svamp?

Suck och stön. Jag är också spytrött på att aldrig få hjälp :banghead:

Jag hade precis som du svampsymptom och läste också att man skulle höra av sig till vårdcentralen för att kolla upp det, så att det inte är något annat. Jag fick också höra att det garanterat var svamp och att det bara var att traska iväg till apoteket.

Sagt och gjort. Men bättre blev jag inte. Då försökte jag i ett år med allt möjligt: Inga trosor, inget socker, inget vitt mjöl osv i all oändlighet. Jag blev inte bättre av det heller.

Ringde igen till vårdcentralen. De sa att det är vanligt att det är svårt bli av med svamp och att jag skulle ta fler receptfria kurer. Jag blev inte bättre.

Till slut, i höstas, fick jag iaf komma till vårdcentralen för provtagning. Då visade det sig att det inte alls var svamp, men de hade ingen aning om vad det var istället. Fick ny medicin som hjälpte någon vecka. Sedan var allt som vanligt igen.

För tillfället är jag helt bra. Efter flera års krånglande kanske det helt enkelt har gått över av sig självt, jag vet inte.

Försök så gott du kan att få till en undersökning. Det är vansinnigt dumt att försöka behandla en åkomma i flera år som man inte ens har.
 
Sv: svamp?

Svarar lite allmänt, inte just till dig:


Jag förstår inte vad det är som är så svårt med att testa de receptfria?
Man testar, och fungerar det inte så ringer man. Vill de inte lyssna så säger man som det är, man vill komma in på provtagning för det känns verkligen inte bra (att överdriva symptom här är det inget fel med (tycker jag)).

Vill de ändå inte så byter man vårdcentral.

Och OM man nu är helt övertygad om att de har fel så propsar man, överdriver alla besvär och får komma in på provtagning.


Angående barnmorskornas bemötande:
Det finns ju en anledning till att alla barnmorskor säger samma sak: statistiken är tydlig. Skiljer man sig från statistiken så får man väl "skrika det rakt ut", de är inte galna blinddöva robotar som inte kan se till individen...(oftast :))
 
Sv: svamp?

Om det kommer tillbaka skulle jag råda dig att gå till en riktig gynekolog:)

Silkisf: Det receptfria kan ge vestibulit och bara göra saken värre, men visst man kan prova en gång men inget mer.
 
Sv: svamp?

Saken är ju att:
1. De receptfria är jävligt dåliga för slemhinnorna, vilka redan kan vara sköra om man har något annat problem än svamp.
2. Man går tvärtemot vad som faktiskt står i anvisningarna för det läkemedel man ska ta.

Givetvis är statistiken tydlig, den visar på att tex utebliven sexlust är en väldigt vanlig biverkning, något som det inte informeras om från BMs håll. Och sedan, har du testat att gå till en BM och vilja ha något annat än hormonella medel? Din liknelse med blinddöva robotar som inte kan se till individen är ofta, om än inte alltid, väldigt träffande. Och även om jag känner min kropp och är självsäker nog att säga emot så finns det många som är unga, osäkra och litar på att BM vet vad de håller på med, plus att jag har en egen erfarenhet av att vara ung, osäker och att lita på BM kompetens, vilket inte var positivt.

Så det är grunden till att jag inte tycker att det är ok att en yrkeskategori som träffar så många unga osäkra tjejer driver en sådan stark propaganda för hormonella p-medel. Det är helt ok om de gör det och samtidigt informerar om risker och biverkningar med medlen, men så är inte fallet enligt min erfarenhet.
 
Sv: svamp?

Bortsett från de övrigas svar;
Svampmedel kan ta bort symtom även från sådant som inte är svamp och därmed få dig att felaktigt tro att det är svamp du har.
Har du inte haft svamp innan och då känner igen symtomen är det läkare som gäller.

Jag blir faktiskt väldigt bekymrad över den respons vissa har fått, att sjukvårdspersonalen säger att det är svamp utan provtagning etc.
Det kan vara mycket värre än så och bli en ond spiral av det hela. Och går dessutom emot allt vad jag har fått lära mig vad gäller gränsdragningar egenvård/läkare.
 
Sv: svamp?

*KL*
Känner igen mej lite i det TS skrev.
Kan ibland känna en svidande känsla men det brukar gå över av sej själv efter några timmar. Kan vara lite öm runt slidmynningen, men brukar inte tänka på att det kliar nåt spec.
Så har det varit i flera år, men har inte tänkt så mkt på det, kan man ha haft svamp i flera år utan att märka av det mer än så ?

För de som vet att de haft svamp, har jag fått höra av att då märker man att man har svamp!
 
Sv: svamp?

kan ju vara som min kompis sa, att man är överkänslig mot något, tvättmedel, tyg, latex t.ex. har slutat ha tajta jeans då jag märkt att det är ofta när jag har det som det börjar. för tillfället verkar det som pevaryl har fungerat men det kan ju vara som någon skrev, att det lindrar även andra saker tillfälligt. kommer detta tillbaka ska jag ringa VC och kräva provtagning! har sökt runt massa men hittar ingenting mer än svamp som kan stämma med mina symtom..
 

Liknande trådar

Samhälle Hur gör man det på bästa sätt? Kan snabbt försöka dra min situation. Jag har en leverfläck som alltid kliar, har flertalet gånger kliat...
Svar
10
· Visningar
1 899
Senast: Presto
·
Kropp & Själ Det här inlägget kommer innehålla ganska mycket privat info så är ni känsliga borde ni inte läsa mer :) Iaf...Jag verkar ha ett väldigt...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 314
Senast: hovtassfot
·
Kropp & Själ Anonymt nick, för detta är ändå lite pinsamt:o okej, jag har haft oskyddat sex men jag har inte klamydia, gonnoré eller mykoplasma...
2 3
Svar
41
· Visningar
15 895
Gravid - 1år Jag tror det här forumet passar bäst till min fråga, har någon här varit "skengravid"? Jag tänker att hundar ju kan bli skendräktiga och...
Svar
11
· Visningar
7 210
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp