svamp i svansen?

E

eazyems

min häst har något fel i svansroten.. hon håller på tappa en massa skinn och hon blir alldelens kal under, skinner tar med sig svansen.. en på mitt stall sa att det nog var svamp och att jag skulle tvätta med fungoral, en annan tipsade om alko-sprit och helosan...
Vad ska jag göra?? vill inte tappa hela svansen!!

Sv: svamp i svansen?

Hej!

För ett och ett halvt år sen tappade min häst drygt halva svansen - skinn och alltihopa. Det var dels små skinnbitar m. tagel, men i slutänden så ömsade hon skinnet helt och hållet på nedre delen av svansroten. Så det var inte många strån kvar på svansen efter det. Jag fick höra av veterinär att det antagligen berodde på en kläm- eller stasningsskada, dvs att blodflödet stoppats av någon anledning så att huden dog av. Jag kan ju inte svara på om det var så, då jag haft hästen utlånad fram till då det hände, men det lät troligt.

Detta utvecklades sedan till en riktigt elak bakterieinfektion. Ingen veterinär trodde på mig, den första slängde t o m proverna utan att ha skickat in dem på labb. Då åkte jag in på klinik i en annan stad och krävde att få proven tagna. Det fanns ingen svamp, men sjukt mkt stafylokocker.

Idag har hon fortfarande förhöjd talgproduktion, man kan skala bort stora kakor från svansroten. Vissa delar har störda hårsäckar, vilket gör att taglet blir onormalt både i utseende och så till vida att petar man på det så trillar stråna av. MEN, till största delen har svansen återhämtat sig och nytt tagel vuxit ut. Vi är i hashöjd ungefär, så om ett och ett halvt år till räknar jag med att ha hennes svans tillbaka igen.

Hoppas det gav nån idé iaf!
:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka