svamp i örat

T

The_black_angel

Hej jag har en travare som har svamp i örat e det nån som vet om att det går att behandla receptfritt? :(

Sv: svamp i örat

kanske dum fråga men..hur märker man om dom har svamp i örat?

öronplaque menar du? små vita runda fläckar på insidan av ytterörat?

inget att göra åt.. hästen lider inte av det och ingen veterinär skulle råda dig till att försöka motverka det.. lev med att hästen är vitprickig i öronen..

jag skulle inte skita i det!
vi hade en häst på ridskolan som typ blev rädd om örat.. hon hade ont av det.. kanske inte samma sort som beastie beskriver...

fråga veterinär !!!!

Om det var aureal plaques så blev hästen nog rädd om örat för att ngn höll på o grejade en massa med det. Men om man inte vet är det ju lämpligt att fråga vet.
PL

Jag hade en travare med samma grej!! När jag vetrinärbesiktade honom så kolla vet på hans öron.. Vissa hästar har sånt o man ska inte behandla,hästarna har inte ont av det,känner inget!! En del har det hela livet.. Mitt tips: Bry dej inte om o behandla,för det ska man inte.

okej.. jag ska åka till vet om två veckor för återkontroll av hans fram ben ändå och dpå frågar jag han om vill titta i örat opå honom

Precis som många redan skrivit dom vita fläckarna är helt ofarliga, Det är ett virus som bara finns där, inget att bry sig om, det går inte att bota men hästen lider inte av det. Har haft några hästar som haft det, dom har aldrig haft några besvär, och jag har heller aldrig brytt mig om det...

Min häst hade nåt liknande när hon stod på ridskolan, innan jag ägde henne. Jag hade aldrig sett det förr och trodde hon hade börjat mögla i öronen! Ridläraren skrattade gott när hon hörde det! Hon sa att det var helt ofarligt och att det hette "regnskorv". Nån som hört det förut? Det försvann i alla fall efter ett tag och hon har aldrig haft det hos mig heller.

Madeleine Nilsson skrev:
Min häst hade nåt liknande när hon stod på ridskolan, innan jag ägde henne. Jag hade aldrig sett det förr och trodde hon hade börjat mögla i öronen! Ridläraren skrattade gott när hon hörde det! Hon sa att det var helt ofarligt och att det hette "regnskorv". Nån som hört det förut? Det försvann i alla fall efter ett tag och hon har aldrig haft det hos mig heller.

jobbigt om ens häst börjar mögla :rofl:

(snarare matte som gör det ibland) :crazy: :D

Min häst har också svamp i öronen och jag har valt att itne göra nåt åt det.
Det har blivit mycket bättre de 2 år jag har ägt honom och han har endast reagerat när jag pillade i örat på honom och då verkade det göra ont (förmodligen en vårta som börjat göra ont när man tar på den) men han lider absolut inte av det.
Jag har hört att man kan använda aloevera gel (sån grön flaska man kan köpa i hälsokostbutiker) och stryka på, men jag har inte testat.

jhag var hos vet med benen å passade på att fråga om det grejset i örat..
det var pigment fläckar å att jag troligtvist led mer av det än vad min lilla pålle gjorde :)

Min häst har det och tycker det är underbart att bli kliad i öronen! Har inte blivit huvudskygg av det direkt som jag sett hos andra hästar. Men ingen har försökt behandla det heller, är ingen idé av vad jag har hört.
Någon sa citronsaft för det är surt, men har inte testat.

Om det nu är en svamp, så stämmer det att de inte trivs i en sur miljö. Lokalbehandling kan nog användas i förebyggande syfte om djuret har lätt för att få svamp någonstans, men jag tror inte att du kan få bort en svampinfektion helt enbart genom att surgöra lokalt.

Om det från veterinärhåll är konstaterat ofarligt och du inte märker av att hästen tycker det är jobbigt hade jag nog inte brytt mig SÅ mycket om det.

Du kan alltid prova AloeVera Gelly eller VetSpray (Sascos eller Forever Living Products tycker jag är överlägsna), det brukar snabbt råda bot mot svamp. Och helt naturligt. Använder både på hästarna och mig själv och märker hur oerhört fort det ger lindring vid t ex svamp som ger klåda. På ett par dagar har allt försvunnit, både kådan och eventuella utslag

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
441
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
401
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
730
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama