Svamp i munnen,antibiotika och annat smått och gott

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

My har haft problem med svamp i munnen som kommit och gått sen hon föddes. Första gången förstod jag ju inte vad det var, men efter att ha gått med ONDA bröstvårtor i två veckor började jag leta lite på nätet och sen fick jag det konstaterat av Bvc. Efter några penslingar med något lila hos Bvc och svampsalva för min del, så försvann det. Det tog dock inte lång tid innan det kom tillbaka igen och så har det hållt på sen dess... Nu sista gången har hon också fått svamp i rumpan och på blygdläpparna, stackarn!

I går när vi var nere för att pensla igen tyckte Bvc att vi skulle ge My en antibiotikakur för att försöka bli av med det en gång för alla. Sagt och gjort, igår påbörjades kuren (1ml 4 ggr dagligen) och nu ikväll är hon sååååå lös i magen och har varit jätteledsen när jag var i väg till stallet. När jag kom hem snuttade hon bara på mig och snyftade för att somna nästan på momangen, så hungrig var hon nog inte. Är det någon som har erfarenhet av det här och vet om det är vanligt att de blir så lösa i magen? På bibacksedeln står det att det är ett mindre vanligt symptom vid höga doser. Hur länge är det okej att hon är så lös i magen innan jag ska kontakta Bvc? Finns det något jag kan ge henne som hjälper magen?

Vi har inte börjat med smakportioner än, men eftersom hon äter varannan timme (snabbätare och hungrig ofta) och kräks en del, så tycker jag att det kanske kan vara dags nu, även om jag till en början ville vänta tills hon var ett halvår...

Några tankar?

//Julia

Sv: Svamp i munnen,antibiotika och annat smått och gott

Tuva hade torsk en period när hon var ca 2 månader. Jättebeläggning på tungan och sen vit om läpparna runt munnen. Vi fick Mycostatin (oral lösning, ej lila) som hjälpte jättebra.

Jag hade kontaktat BVC för råd om hennes lösa mage. Kanske gör det ont att vara lös i magen samtidigt som man har svamp i rumpan och underlivet. Svida?

Om smakportioner kan jag bara berätta utifrån oss. Här rekomenaderar dom att man börjar vid 4 mån med smakisar. Jag började byta ut mål när hon var lite mer än 5 månader. Då fick hon en liten burk med ex kalvkött/grönsaker och fruktpuré till lunch och gröt ibland på frukosten och ibland på kvällen.
Jag var ganska angelägen om att sluta amma för Tuva har snuttat så ofta på nätterna och det var skitjobbigt att aldrig få sova längre än 2 timmar i stöten oftast.
Fast jag slutade amma helt när hon var 7½ månad.

Helt oproffessionellt undrar jag varför man ger antibiotika mot svamp? Brukar inte det framkalla svamp? Vad hände med diflucan och mycostatin? Ni måste få bort allt både hos dig och My samtidigt annars kommer det aldrig att försvinna. För mig hjälpte det med tonic water, penslade på bröstvårtorna och Sam i munnen med en tops. Men det funkar säkert inte på alla.

Hmm har ingen egen bebis ännu men har iaf erfarehet av antibiotika. Hoppas det känns ok att jag reflekterar lite :)

Många blir ju ganska kassa i magen av antibiotika även vuxna. Det är heller inte ovanligt att man slår ut alla "snällbakterier" i magen som gör det värre. Vissa får rådet att äta lactobaciller under tiden man behandlas. Har hört ganska många som blivit laktosintolleranta efter en starkare antibiotikakur.

Om dessa är resultaten av antibiotika på stora så borde det inte vara konstigt att en liten bebismage protesterar. Man vet ju även själv hur det är att ha rallymage, det spänner, trycker och gör ont. Mitt tips är att kanske inte laborera så mycket med maten under kuren utan låta magen få det den är van vid ett tag. Risken finns väll att den kajkar ihop rejält av att börja med något nytt.

Ja ja jag bara spånar lite men det kankse finns några tankar som du tycker verkar vettiga. Själv har jag innan jag blev gravid ätit antibiotika i 9 månader. Magen blir bättre med tiden men det tar ett tag för den att vänja sig vid medicinen.

Hoppas lilltjejen mår bättre snart!
Mvh Miks

Rasmus fick torsk i munnen när han va liten.. Vi penslade med Vichyvatten (måste vara bikarbonat i!) i hans mun med en tops och på mig. Det försvann väldigt fort av det, sen kom det aldrig tillbaka så det var kanske en lättare version av det..

Ang penicillinet så kan dom bli jättelösa i magen! Rasmus fick det för några veckor sen och han blev jääätte lös av det.. Verkade dock inte ha ont av det.
Vi kunde ju proppa i honom majsvälling som höll magen lite fastare iom att han är äldre men om du bara ammar så är det bara o amma på, gärna oftare än vanligt. Du kan även ge sempers magdroppar för att hjälpa till att ställa bakteriebalansen i magen rätt igen.. (Sånt blir knas av antibiotikan..)

Men om du tänkt börja med smakportioner så är majs och morot sånt dom bli hårdare i magen av.. Men om jag vore du skulle jag vänta tills hon är bra igen så du kan se om hon reagerar på något av den nya maten.

Men ring o prata med BVC om du är orolig!!

Svarar alla:

Alltså den antibiotika hon äter är just Mycostatin =)

Själv har jag ingen svamp kvar vad jag vet, så det är nog bara hon som behöver behandlas. Vi har provat allt hittills, pensling med lila och pensling hemma med bikarbonatvatten flera gånger dagligen men det hjälper bara tillfälligt. Hon får en tjock vit beläggning på tungan och vita "kakor" i kinder och i gommen. Stackarn.

Hon verkar inte ha så ont av svampen i rumpan och på blydläpparna. Hon säger inte ett pip när hon kissar eller bajsar, det borde hon ju göra om det gjorde ont? Det är verkligen inte mycket svamp där och hon är inte speciellt röd, så det är ganska lindrigt.

Ja ja, jag ger det nog en dag till och ser vad som händer med magen och sen ringer jag Bvc och hör vad vi ska göra. Vi måste ju liksom bli av med svampen, men det är ju synd om henne om hon ska behöva ha så lös mage!

tack för era svar!

Aha da forstar jag!

Hoppas ni far bort det snart, det ar verkligen inget kul alls!

Lite uppdatering om allt det här!

My har nu ätit medicinen i nästan tre veckor. Till en början såg det ut att bli betydligt bättre i munnen, men sen kom det liksom tillbaka iaf, trots behandlingen som fortgick. Kontaktade BVC som sa att det kan vara svårt att få bort och att jag skulle fullfölja kuren, samt att det kunde bli mer om barnet har en infektion i kroppen. My var ju sjuk för en vecka sedan lite drygt, och då hade hon mer svamp än innan behandlingen började. Hon har svamp uppe i gommen, på insidan av kinderna och under tungan... Vi ska ge medicin fyra gånger dagligen, och det är inte populärt! Nu när det bara blivit värre känner jag att jag inte orkar tjaffsa med henne om den där jäkla medicinen (hon får kvälvningar och gråter). Jag vill ju att hon ska tycka att det är gott och spännande att få saker i munnen, och då känns det så dumt att hålla på med det här när det ändå inte hjälper!

Svampen i rumpan är nästan helt borta, däremot är det MER på blygdläpparna nu än vad det var i början. Börjar fundera på om det inte är svamp utan något annat, typ vanligt blöjexem, eftersom det inte går bort. Jag provade först att smörja med en fotsvampskräm som heter Daktar (på inrådan av BVC, och som jag själv använt till mina bröstvårtor). Det hjälpte föga, men blev inte värre. Sen smörjde jag med Dactacort, och då blev lilla rumpan knallröd och det försvann direkt när jag slutade smörja med den salvan och bara tog Inotyol. Det på blygdläpparna försvinner inte av Inotyolen. Det är inte alls speciellt rött, uatn liksom en liten rodnad med massa knottror. Jag har en fläck på mitt bröst som ser likadant ut och som kliar lite ibland, som jag tror kan vara svamp som jag blivit smittad av My av. Jag smörjer med Daktar där med, men det försvinner bara tillfällit, för att senare komma tillbaka.

Suck ,jag börjar bli tokig på det här! My ligger naken flera timmar varje dag och luftar sig, men ändå blir det inte bra. Knottrorna sprider sig liksom... Hon verkar inte ha ont av det när hon kissar eller så.

Gah, vad göra?!

//Julia

Det där med rodnad och knottror känner jag igen - Bytte blöjmärke och Oscar vart alldeles röd & knottrig runt snoppen. Smörjde & smörjde men det försvann inte, kom tillslut på att det uppkom när jag bytte blöjmärke och bytte då genst tillbaka - Det blev genast bättre och inom en vecka - tio dagar var allt borta.

Jag gjorde ett blöjbyte från Libero till Pampers - Så nu kör vi med Libero igen och sedan dess har det varit bra. Ändå använde vi Pampers när han var lite mindre. Testa nytt blöjmärke kanske.

//Linda

Det finns ju naturkurer också, t ex grapefruktextrakt (eller är det grapefruktkärneextrakt?) och tea tree olja.

Äter du mycket jäst? Försök hoppa över allt med jäst ett tag och se om det hjälper, det matar svampen.

Hoppas det löser sig snart för dig och My, det låter inte alls roligt!!!

Svarar båda

Bytt blöjor har jag provat. Problemet uppstod när jag använde Pampers (som jag använt sen hon föddes). Eftersom inga krämer hjälpte, tänkte jag att jag skulle prova en ny blöjsort och bytte till Libero. Det har verkligen inte blivit bättre, snarare tvärtom, men jag vet inte om det beror på blöjan, för nu de sista två dagarna har jag varvat med pampers också och det är ingen skillnad.

Det ser inte speciellt irriterat ut, men det är ändå frustrerande att det inte går bort! Ska prata med BVC i nästa vecka när jag ändå ska dit, vågar inte riktigt experimentera själv.

Hm, jäst... det finns ju i allt! Eller iaf i allt gott bröd som jag vräker i mig varje dag... ska försöka undvika det och se omd et hjälper!

Tack för era svar!

//Julia

Ofta i underlivssvamptrådarna på senior rekommenderas den drabbade att sluta med all jäst.

Sen funderade jag också på om du frågat på amningshjälpen.se (heter den va?) där finns massor av kunniga människor som kanske har mer erfarenhet än vad vi har.

Jag hade nog också svamp i tuttarna i början, eller så var det kärlkramp för det gjorde så in i helvetes ont i början (typ två månader) men vi hade aldrig några synliga märken, varken jag eller Sam.

Skär ner på allt socker också, det gillar svampar, är som godis för dem :eek:

Har du testat huggies? Jag upplever de blöjorna som mkt tunnare å luftigare men man måste ju byta oftare. En liberoblöja här hemma är ju i princip torr fast den är proppfull! = väldigt tät.

Tygblöjor kanske? Fast de är ju ruggigt dyrt att köpa, kanske kan låna av någon?

Jag använder Huggies till Ella och hon har aldrig problem med röd rumpa eller exem av något slag.

Libero hade hon visserligen inte heller problem med, men huvva vad tjocka och klumpiga dom var mellan hennes ben..

Vi behöver inte byta Huggiesblöjan oftare än Libero, tycker Huggies är suveräna och passar super på Knubbella

Vi kör libero på natten (han sover ju minst 12h i sträck + bajsar innan han kliver upp..) och huggies på dagarna. Speciellt nu på sommaren de tillfällen han inte kan gå utan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka