Svamp i bihålan

Fanny_95

Trådstartare
Jag har problem med min häst som har svamp i bihålan (efter operation av kindtand i överkäken). Vi får inte bukt med det. Finns det någon som har erfarenhet av detta? Har spolat med imeverol en omgång och ska nu börja med andra. Vad ska man göra? Han är CTad 2 gånger och inget annat ser konstigt ut etc.

Snälla hjälp

Jag har tyvärr inget bra svar/tips utan reflekterar bara att tyvärr är bihåleproblem pga tandproblem inte sällan tyvärr väldigt bekymmersamt på häst.
Jag tror ingen annan än en insatt veterinär kan hjälpa dig . Vad säger behandlande veterinär ?

Om bihåleproblemen är riktigt stora och hemmabehandling inte riktigt fungerar kan ibland vistelse på djursjukhus med behandlingar i tätare intervaller/mer intensivt osv tyvärr ibland bli nödvändigt .

Jag har tyvärr inget bra svar/tips utan reflekterar bara att tyvärr är bihåleproblem pga tandproblem inte sällan tyvärr väldigt bekymmersamt på häst.
Jag tror ingen annan än en insatt veterinär kan hjälpa dig . Vad säger behandlande veterinär ?

Om bihåleproblemen är riktigt stora och hemmabehandling inte riktigt fungerar kan ibland vistelse på djursjukhus med behandlingar i tätare intervaller/mer intensivt osv tyvärr ibland bli nödvändigt .

Kanske var lite otydlig, har alltså varit på klinik (Helsingborg) flera gånger. Detta är tredje gången, eftersom enkelsidigt näsflöde kommer tillbaka. Han har öppnat i pannan två gånger och spolat med svampdödande medel men det försvinner inte.

Kanske var lite otydlig, har alltså varit på klinik (Helsingborg) flera gånger. Detta är tredje gången, eftersom enkelsidigt näsflöde kommer tillbaka. Han har öppnat i pannan två gånger och spolat med svampdödande medel men det försvinner inte.
Nej jag förstod det . Tyvärr kvarstår faktum att jag inte tror du kan få råd annat ån från veterinär i frågan tyvärr .

Som sagt - bihåleproblem på häst är tyvärr inte sällan otroligt bekymmersamma och problematiska ;(

Önskar all lycka till och att ni ändå får bukt med det !

Har de tagit prov på svampen och sett vilket medel den är mottaglig emot och vad den är resistent emot? Imaverol tar inte alla svampar.

Ja, vi har gjort odling och den ska ta det.

Jobbigt :/ Var det något annat den var känslig för som ni kan prova med? Kanske värt ta ny odling ifall den utvecklat resistens? Men det hjälper förstår inte om den är resistent mot allt annat.

Jag antar din veterinär hört med kollegor på andra djursjukhus i Sverige och utomlands? Tyvärr tror även jag arr det är hos andra veterinärer och experter svaret måste hittas, att det är långt bortom vad en djurägare kan "tipsa" om. Däremot förstår jag absolut att du försöker på alla vis. Du kan ju själv höra av dig till utländska veterinärer som är duktiga på luftvägar och bihåleproblem, tänder mm om du känner du vill "göra nåt".

Håller tummarna!

Svampen upptäcktes efter operation av tanden (som slogs ut via bihålan). Veterinären trodde då att den skulle försvinna samtidigt som den inflammerade tanden. Men efter några veckor geggade näsan igen och då öppnade de upp och konstaterade att den var kvar. Så fick spola koksalt och imeverol genom slang 10 dagar. Nu ca 2 månader efteråt så började han snora igen. Åkte och kollade och upptäckte att den fortfarande var kvar/kommit tillbaka.

Läst lite om att svamp i bihålan kan vara en konsekvens av försvagat immunförsvar. Dock har den ju funnits hela tiden även innan tanden togs bort.

Ja det är väl tyvärr så. Tack för omtanken iaf.

Oj, vad jobbigt!!
En tanke att ha är att vissa andra sjukdomar kan få hästens immunförsvar att bli svagt, som PPID.

Har en bekant med unghäst som hade ständiga bihåleinflammationer (inte samma som svamp, men....)
Den visade sig ha PPID.

Det är givetvis inte säkert utan bara en idé på vad som kan var något att gå vidare med.

Spånar bara lite, hoppast det är okej. Har ingen egen erfarenhet av svamp, men tror som du säger att det kan hänga ihop med andra saker som t.ex. försvagad immunförsvar.

En bra tarmfunktion brukar vara A och O för att kroppen och även immunförsvaret ska kunna fungera optimalt. En annan tanke som slog mig är att svamp gillar socker/snabba kolhydrater. Vet dock inte om det spelar in på svamp som är lokaliserat i bihålerna, men kanske kan vara värt att tänka över hästens foderstat och evt. ge probiotika el. likn. för att styrka tarmfunktionen?

Tack för input. :)
Eftersom som han stått på klinik en vecka får jag ändå hoppas att de uppmärksammat symtom på PPID.

Vad det gäller tarmen så äter han/har ätit kraafts gastro support eftersom han fått/får pencilin för operationsåret. Kanske ska leta reda på någon ört som är bra för immunförsvaret.

Veterinär som precis ringde såg ingen anledning att det inte skulle bli bra efter åter igen spolning med imeverol (och analys på svamp). Så jag hoppas på det :)

@Fanny_95 fast seriöst så som flera skrivit i tråden så kan ju ingen här råda dig tyvärr ?
Det du kan göra är ju att isåfall fråga vidare hos din veterinär samt isåfall om du tvivlar kontakta andra veterinärer ?

Som sagt så är tyvär är det etablerat inte sällan otroligt komplicerat med bihåleproblem . :(
Men litar du inte på dina veterinärer/känner tveksamhet etc så är det ju i sak ett jätteproblem och då bör du ju kontakta/konsultera andra veterinärer.
Du kan helt omöjligt få svar på ett internetforum utfrån det komplicerade
med din häst .

Senast ändrad:
Har pratat länge med veterinärer/kirurger på Helsingborg och känner med trygg med deras bedömning. Skulle det komma tillbaka ytterligare en gång får jag nog se mig omkring för alternativ. Tack för alla tips.

Ingen annan som vet något?
Jag slår också ett slag för att titta på sätt att stärka immunförsvaret. Dock har jag ej erfarenhet av bihåleinflammation. Jag tänker stärka mag/tarmsystemet och kanske något tillskott i form av mineraler eller örter för immunförsvaret. Kan man ta blodprov för att se om det finns några tecken på nedsatt immunförsvar?

Hur är stallmiljön? Är det dammigt? Kanske kan spela in. Vad står den på för strö? Kan man byta och testa något annat? Ha den på lösdrift?

Som sagt, funderar bara. Ibland kan man behöva andra tankebanor att nysta vidare i. Hoppas verkligen att ni får bukt med det!

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
7
· Visningar
569
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt