"Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

N

Nozer

Har lite problem med en väldigt kräsen valp.
Han är ca 8månader nu. O vägrar i princip att äta sitt torrfoder.
Vi har provat flera olika sorter, men samma resultat. han bara petar i det o äter väldigt små mängder.

Det är inget fel på hans aptit då det serveras färskfoder eller dyl. Så ngt fel på hunden är det inte. Har provat att servera torrfodret med en liten klick matolja, uppblött eller lite uppvärmt i micron. Han äter ändå dåligt av det.

Har hört många mena på att man ska låta hunden vara utan annan mat tills han blir tvungen att äta sitt torrfoder. Vi gör väl felet att när han inte ätit på ngra dagar så sticker vi till honom färskfoder eller matretser, o då gluffsar han i sig det direkt. Sen matstrejkar han med torrfodret igen, o så fortlöper det...

Har försökt flera veckor att nobba honom med allt annat än hans egen mat, men det känns riskabelt att neka en valp i växt mat så det blir alltid till slut att man köper färskfoder till honom.

Har nu gjort så att vi köpt "köttkross" i djuraffären o blandar ut det med hans torrfoder. Ska se hur det går framöver. Har inget direkt problem med att man kanske får honom att vänja sig vid det, då det inte är så fasligt omständigt att blanda ner det.

Men vad säger ni, hur ska man göra? Ska vi blanda maten så han får i sig det han ska, eller ska vi "svälta ut honom" tills han nödsagas att äta sitt torrfoder?

/Tobbe
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Jag har alltid erbjudit hunden mat, har hon inte ätit så har jag tagit bort skålen efter ca 10 minuter och inte satt ner den igen.
Sen har jag inte gett godis/tuggben, och då har hon oftast ätit bra vid nästa mål eller nån dag senare. :)
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

En normal och frisk hund svälter sig inte och det är inte farligt om den matstrejkar ( om det inte handlar om veckor vill säga )

Ni har gjort hunden lite kräsen så det blir ju svårare att vänja den av med det nu..

Frågan är ju då varför ni forts att ge honom torrfoder om ni ger honom färskfoder också?
Varför inte ta bort torrfodret och enbart ge färskfoder som är ett mycket bättre alt egentligen..
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Grejen är att vi inte gett färskfoder som mat eg, utan bara som ett gott extramål emellanåt. Vill ha honom gåendes på torrfoder normalt så at säga.
Men problemet e att han äter knappt av sitt torrfoder, utan de enda gångerna han äter riktigt är de ggr han får "extarmålet".
O vet inte riktigt hur mycket o hur länge man törs vänta ut hunden så att han ska äta torrfodret.

/Tobbe
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Verkar han allmänpåverkad av detta, dvs är hunden mager, eller är det mest i ditt tycke han inte äter ordentligt?
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Verkar han allmänpåverkad av detta, dvs är hunden mager, eller är det mest i ditt tycke han inte äter ordentligt?


Är nog mest i mitt tycker han äter dåligt. Går man efter rekomenderade mängder med mat äter han kanske en tredjedel, ibland mer, ibland mindre.
Ingen allmänpåverkan utan pigg o kry. O ser inte undernärd ut heller.

/Tobbe
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Stålsätt dig och ta bort torrfodret och servera det igen när det är matdags nästa gång. Jag lovar, en frisk valp svälter sig inte. Det tar inte många måltider innan han glufsar i sig torrfodret.
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Du kan nog vänta längre än vad du egentligen tror..

Varför vill du ha hunden på torrfoder istället för färskfoder om man får fråga ?

Du får helt enkelt vara lite mer konsekvent om ni vill att hunden ska äta enbart torrfoder..
Som skrivet, en hund som är frisk/normal svälter sig inte om det finns mat ...
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Har lite problem med en väldigt kräsen valp.
Han är ca 8månader nu. O vägrar i princip att äta sitt torrfoder.
Vi har provat flera olika sorter, men samma resultat. han bara petar i det o äter väldigt små mängder.

Det är inget fel på hans aptit då det serveras färskfoder eller dyl. Så ngt fel på hunden är det inte. Har provat att servera torrfodret med en liten klick matolja, uppblött eller lite uppvärmt i micron. Han äter ändå dåligt av det.

Har hört många mena på att man ska låta hunden vara utan annan mat tills han blir tvungen att äta sitt torrfoder. Vi gör väl felet att när han inte ätit på ngra dagar så sticker vi till honom färskfoder eller matretser, o då gluffsar han i sig det direkt. Sen matstrejkar han med torrfodret igen, o så fortlöper det...

Har försökt flera veckor att nobba honom med allt annat än hans egen mat, men det känns riskabelt att neka en valp i växt mat så det blir alltid till slut att man köper färskfoder till honom.

Har nu gjort så att vi köpt "köttkross" i djuraffären o blandar ut det med hans torrfoder. Ska se hur det går framöver. Har inget direkt problem med att man kanske får honom att vänja sig vid det, då det inte är så fasligt omständigt att blanda ner det.

Men vad säger ni, hur ska man göra? Ska vi blanda maten så han får i sig det han ska, eller ska vi "svälta ut honom" tills han nödsagas att äta sitt torrfoder?

/Tobbe


Jag har en valp i samma ålder som er. Va in å pratade med en hundfoder rådgivare senast idag. har samma problem med min lilla sak. Hon sa iaf att detta kan bero på att hormonerna sprudlar. Så han testar va han kan göra för att få annat än sin hundmat.
Fick strikta order om att ABSOLUT inte ge honom annat än sitt foder 2ggr om dagen. Ha skålen nere i 20 min å äter han inte upp så får han klara sej ändå.

Tillslut så kommer han att äta. Man skulle inte blanda i nått smakligt i fodret (korv) utan bara ge de naturellt.

Hoppas de går bra för oss båda och att våra vovvar börjar äta ordentligt. Kan säga att min äter proplan åxå.
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Frågan om matvägrande hundar kom upp då & då på djursjukhuset.

En opåverkad hund som inte åt men drack.. då var 5 dagar HELT utan mat inga problem alls. Man kanske bokade in en tid ett par dagar framåt, som kunde avbokas om hunden började äta.
Plocka upp skålen rätt snabbt om det inte äts, så det blir ett sug efter den.

Lite tröttare blir de såklart efter ett par dagar utan käk, det får man räkna med. Men det är inte medicinskt farligt enligt nån av de 7 veterinärer jag jobbat med.


Lycka till- stålsätt dig!!


--------------------------------------

Måste bara tillägga att det är en helt annan sak med katter, som får leverproblem på några dagar utan mat, i värsta fall.
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Varför vill du ha hunden på torrfoder istället för färskfoder om man får fråga ?



Enklare i alla vinklar man ser på det att bara ge torrfoder. Mindre bök med attt tina upp det etc. samma sak när hunden e hos ngn hunvakt, enklare o bara ta med torrfoder.
Semester likaså då man kanske inte har tillgång till kyl/frys o kan lagra fäskmaten så den håller sig fräsch.
+ Att torrmaten kan man köpa en stor säck o ha ståendes ngnstasn, färskmaten blir det en hel extra frys till om man ska lagra större mängder.

Ur ekonomisk synpunkt är det inte så mycket ksillnad. Kanske en hundralapp eller ngt, så det kvittar.

/Tobbe
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Ja ur hundens synvinkel är färskfoder bättre på alla vis..

Men jag förstår dig, hade samma "problem" själv. Ville ge färskt men hade inte plats nog för att kunna föda en Grand Danois på färskfoder..

Då är det bara till att bli konsekvent, inget gott i maten alls...
 
Senast ändrad:
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Samma misstag har jag gjort! Min "bebis" vägrade äta sin mat när han var yngre,man tyckte synd om honom och gav han en korv......

När man satte ned matskålen,med torrfoder,så luktade han lite och sedan lämnade han köket.Han visste ju att om han väntade länge nog så skulle han få något annat,som var godare.
Vi bytte foder i tron att det skulle bli bättre,men ack vad vi bedrog oss.
Inte förrän,vi själva insåg vad vi gjorde så blev det bättre. Vi slutade ge honom något annat än torrfoder och han "svalt" i nästan 4 dagar innan han insåg att han inte skulle få något annat.
Det gäller att husse och matte är stenhårda och inte stoppar åt hunden något annat!

Idag så äter han enbart torrfoder (Hypoallergenic) pga. magproblem.Han har varit väldigt sjuk och nu är jag glad att vi stod på oss och fick honom att äta sin mat när den serverades.
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Problemet e att vi väntat flera veckor utan att ge honom ngt annat än just torrfodret. O då äter han knappt ngt alls under denna tiden. Så det känns lite riskabelt att låta en valp i tillväxtåldern svälta på så sätt.
Men så fort det serveras ngt smaskigare slinker det ner.

Nåja, har köttkross (färsk tilläggsmat) liggandes nu som blandas med torrfodret. han åt bra ikväll aif, så vi får hoppas!
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Problemet e att vi väntat flera veckor utan att ge honom ngt annat än just torrfodret. O då äter han knappt ngt alls under denna tiden. Så det känns lite riskabelt att låta en valp i tillväxtåldern svälta på så sätt.
Men så fort det serveras ngt smaskigare slinker det ner.

Nåja, har köttkross (färsk tilläggsmat) liggandes nu som blandas med torrfodret. han åt bra ikväll aif, så vi får hoppas!

de är iregel dom godigare sakerna som gör att hunden inte vill äta sin egen mat
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

de är iregel dom godigare sakerna som gör att hunden inte vill äta sin egen mat

Jo, så långt har vi också förstått det. Dvs att man snabbt o lätt skämmer bort honom så han inte vill ha torrfodret.
Problemet e hur länge man kan o törs vänta innan det blir "kritiskt" efterssom det som sagt är en valp.
Redan väntat över en vecka flertalet ggr innan vi föll för det hela o gav honom annat.
O han började matvägra sitt torrfoder utan att vi eg skämt bort honom med annat.
När han var ca 6månader o började så smått bli könsmogen var det bara inte intressant längre. Antar hormoner etc kan spela in också.


/Tobbe
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Jo, så långt har vi också förstått det. Dvs att man snabbt o lätt skämmer bort honom så han inte vill ha torrfodret.
Problemet e hur länge man kan o törs vänta innan det blir "kritiskt" efterssom det som sagt är en valp.
Redan väntat över en vecka flertalet ggr innan vi föll för det hela o gav honom annat.

/Tobbe

Äter han/hon ingenting av sitt foder? Har du mer än en hund? om ja lägger fodret nära min andra hund så blir min lilla som en damsugare för att inte dela med sej av maten. Å får han knycka från honom så äter han minsann.:devil:
man blir ju så orolig när dom inte äter. har bytt foder flera gånger under dom här 6 mån ja haft de lilla livet.
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Äter han/hon ingenting av sitt foder? Har du mer än en hund? .

Har bara en hund. O visst äter han av maten, men ytterst små mängder. Äter kanske motsvarande en dagsranson 2ggr/veckan av torrfodret. Men vankas det färskmat finns det ingen botten i honom typ.

/Tobbe
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Har bara en hund. O visst äter han av maten, men ytterst små mängder. Äter kanske motsvarande en dagsranson 2ggr/veckan av torrfodret. Men vankas det färskmat finns det ingen botten i honom typ.

/Tobbe

Hm, skumt, måste ju bli hungrig nångång. va säger vet då?
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Hm, skumt, måste ju bli hungrig nångång. va säger vet då?

Tycker inte det är ngt för vet då han äter bra när han får ngt han tycker om. Inte underviktig eller så alls.

Byter man torrfodersort så äter han klockrent ngra dagar, sen e det nya inte intressant längre. Byter man till ytterligare ngt nytt så samma sak där, ngn dag sen e det inte kul längre.

jevligt kräsen e nog felet kan ja sätta en slant på...frågan e bara vad o hur man ska lösa det.
Min lösning nu e köttkross blandat med vanliga maten. Har ngn synpunkter på det får ni gärna skriva =)

/Tobbe
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 133
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 730
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 988
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp