"Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

hur mycket ger du honom varje dag??? Om han inte är undernärd äter han kanske rätt mängd för honom.. Alla har ju olika matsmältning..
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Prova blanda i Salmopet, då åt min kräsna hund. Ett tag iaf! ;)
Nämen laxolja är ju kanon både för hullet och pälsen, det är alltid värt ett försök!
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

så va min tik förr med.. o det hjälpte ju inte att mamma blandade i en hel del massa gott när hon inte åt.. (om jag va borta eller nått så hon fikc va hundvakt)
Då åt hon ju inte torrfodret överhuvudtaget utan nått till...
Men sedan när jag skaffade min hane så blev det en annan sak. hon lärde sig att äter hon inte upp det så äter hanen upp det.. så nu är hon en riktigt matglad hund :D
Så för mig hjälpte det med en till hund så hon kännde att hon fick konkurrens..
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Enklare i alla vinklar man ser på det att bara ge torrfoder. Mindre bök med attt tina upp det etc. samma sak när hunden e hos ngn hunvakt, enklare o bara ta med torrfoder.
Semester likaså då man kanske inte har tillgång till kyl/frys o kan lagra fäskmaten så den håller sig fräsch.
+ Att torrmaten kan man köpa en stor säck o ha ståendes ngnstasn, färskmaten blir det en hel extra frys till om man ska lagra större mängder.

Ur ekonomisk synpunkt är det inte så mycket ksillnad. Kanske en hundralapp eller ngt, så det kvittar.

/Tobbe

Du glömmer en synvinkel, hundens.

Jag ger båda mina stor hundar färskfoder och deras pälsar är superfina, de är jättefina i magen osv, något jag inte har kunnat uppnå med nåt torrfoder jag har gett. Dessutom är den ena allergiker och hon kan inte äta nån annan mat än färskfoder (det får ju mig att fundera på vad Svensson ger sina hundar varje dag:o Torrfoder är för det mesta spannmål....)

Köp en stor frys, kan du hitta billigt på Tradera. Om du är på semester så brukar det gå att lösa, jag har hittat frys på alla ställen jag har varit hittills, om inte så håller det sig hyffsat länge. På tåg/buss och sånt ger jag mina morötter som magfylla så länge.

Hundvakt, då delar du bara upp maten i potionslådor (typ lunchlådor) och skirver när jycken ska ha det.

Själv tycker jag det låter mycket enklare att ge hunden ett foder den vill ha och äter än att hålla på så här....

//E
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

För mig fanns inte någon möjlighet att ha en stor frysbox hemma, det fanns helt enkelt inte utrymme och en frysbox som vardagsrumsbord vill jag då inte ha ;)

Men helt klart är det ju bättre för vovven, så när det ges möjlighet till förvarning för mig så kommer jag att byta iaf ..

Nozer:

Om du ändå ska hålla på med köttkross ( blanda ) så förstår jag inte problemet ?

Då blir det ju samma bök som det du skrev att du inte ville ha?
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Du glömmer en synvinkel, hundens.

Jag ger båda mina stor hundar färskfoder och deras pälsar är superfina, de är jättefina i magen osv, något jag inte har kunnat uppnå med nåt torrfoder jag har gett. Dessutom är den ena allergiker och hon kan inte äta nån annan mat än färskfoder (det får ju mig att fundera på vad Svensson ger sina hundar varje dag:o Torrfoder är för det mesta spannmål....)

Köp en stor frys, kan du hitta billigt på Tradera. Om du är på semester så brukar det gå att lösa, jag har hittat frys på alla ställen jag har varit hittills, om inte så håller det sig hyffsat länge. På tåg/buss och sånt ger jag mina morötter som magfylla så länge.

Hundvakt, då delar du bara upp maten i potionslådor (typ lunchlådor) och skirver när jycken ska ha det.

Själv tycker jag det låter mycket enklare att ge hunden ett foder den vill ha och äter än att hålla på så här....

//E

fast det finns dom som bor där det inte finns att köpa!! - jag!!

mina hundar tål inte klass färskfoder (kineser för övrigt klarar inte det fodret - får hudinfektioner av det!) och bravo finns inte att få tag på här - närmaste är i sundsvall. och jag orkar ointe åka 19 mil bara för att köpa foder.:smirk:

sen finns fodax,men det är flera veckor till de kommer med sin leverans,men jag ska prova det när tiden är inne! :idea:
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Nozer:

Om du ändå ska hålla på med köttkross ( blanda ) så förstår jag inte problemet ?

Då blir det ju samma bök som det du skrev att du inte ville ha?


Började juh med det igår, så bara under prövostadiet än. Därför jag frågar om det är en bra väg att då.

/Tobbe
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Om du vill få hunden att bara äta torrfoder och vara nöjd med det så är det omöjligt att lyckas med det så länge du ger honom annat gott. Bästa sättet är trots allt att bara servera torrfoder och vänta ut honom, som andra har sagt tidigare så svälter sig inte en hund om den är frisk.

Vi hade också problem med att vår hund var kräsen som valp och då blev man ju förstås orolig att hon inte skulle få i sig allt hon behövde. Det vi då gjorde var att försöka få maten att bli mer intressant/roligare. Vi kunde till exempel slänga ut torrfodret på golvet eller gräsmattan så att hon fick leta efter maten och då åt hon hur bra som helst. Matleksaker (tex Kong, Qulan) inhandlades och även de fungerade bra. Nu fullkomligen älskar hon sitt torrfoder och äter med mycket god aptit. :)
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Absolut, och visst är det mer krångel, men det är värt det.

Ett tips är att vissa märken kan typ "skicka det med posten" på nåt sätt, jag vet inte hur de löser det, men jag vet att vissa löser det så. Då är dock en stor frys en förutsättning ;)

//E
 
Sv: "Svälta ut" hund som äter dåligt, rätt eller fel?

Vet tyvärr inte, men har en kompis som gjorde så ett tag. Kolla deras hemsidor eller ring och kolla. Men som sagt, man får beställa en hel del.

//E
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 133
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 730
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 988
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp