Svälta för att få ner dom i vikt.

_moa_

Trådstartare
Våra hästar är feta nu efter sommarbetet. Idag pratade jag med stallägaren om vart vi skulle göra av dom nu eftersom det inte är så mycket gräs kvar i ena hagen. Vi har delat upp dom unghästar och storhästar. Jag flyttade mina två vuxna till unghästarna eftersom det inte fanns någon mat kvar alls och jag märkte på Kjarni att han var hysteriskt hungrig. I unghästhagen finns det i alla fall lite mer mat. Hon lät där emot sina islandshästar gå kvar i den hagen.

Kjarni ser ut såhär nu.På två veckor har han gått ner från 365 till 335, men som ni ser har en stor buk vilket jag antar är för att han har dåligt med magmuskler och behöver nog också ha mer protein. Mitt shettis sto har till och med börjat minska lite i magen, hon som brukar vara jätte jätte svår att få ner i vikt. Den enda som inte minskar är min unghäst, men han har också stor buk så jag gissar på mer protein där också.

I alla fall så föreslog jag att det kanske är dags att börja stödfodra med något kilo hö, men får till svar att hon vill svälta sina hästar några veckor först. Börjar vi ge dom hö nu så kommer dom aldrig att gå ner i vikt. För hennes hästar som inte motionerar så mycket kanske det fungerar att inte få någon mat, men mina hästar och speciellt Kjarni motionerar mellan 3-6 dagar i veckan. Om hästen inte får mycket mat ställs väl kroppen in på svält och dom bryter ner muskler i stället för fettet?

Är det risk för att dom inte går ner i vikt om jag börjar stödfodra med hö?

Era funderingar och åsikter är välkomna:)

Sv: Svälta för att få ner dom i vikt.

Jag tycker du tänker helt rätt och ska stå på dig!
Att svälta ett djur och köra snabbantning är INTE snällt!!

Du har rätt i att ofta kan hästen gå ner i vikt, eller få bort bukmagen, om man tillsätter MER mat. Proteiner ffa, det brukar vara det som saknas vid bukighet.
Du skriver ju att det knappt finns nåt bete, så troligtvis får inte hästarna i sig det dom behöver. Dessutom är gräset blötare nu vilket gör att de får kämpa på bra mkt för att få i sig torrsubstans och med den den näring dom faktiskt behöver!

Nej - ska man banta hästar ska det göras långsiktigt! Varken snällt eller bra för deras magar att inte få tillräckligt med mat!

Och ja, vid proteinbrist tar kroppen av musklerna.

Att banta en häst är inte samma sak som att svälta, så minigiva av stråfoder samt säkerhetsställa proteinintaget brukar hjälpa långt. Jag tycker att du tänker rätt.

Jag tycker också att du ska börja ge hö och kanske lite proteintillskott. Började själv ikväll att ge nå´t kg hö. Får utöka lite i taget. Kraftfoder har jag gett lite hela sommaren och ska öka det lite till med extra proteiner. Tyckte tidigare i veckan att gräset var grönt och frodigt. Men nu i helgen inspekterade jag hagen, det finns massor med gräs kvar men det börjar vissna. Så det är bara att inse att hösten är här. Men det får gärna dröja lite till innan jag tar in dem för natten.

Tur att det inte är jag som är helt ute och cyklar :) Jag ska i alla fall börja fodra med lucern och låta dom gå kvar i hagen där det finns att tugga på.

Boj: Nä precis! Jag vill banta dom, men inte svälta för att se resultat!

Tycker du tänker helt rätt. Stallägaren hos oss tycker jag är tokig. Har av flera anledningar mina två i egen hage nu och har haft det några veckor. Maten där är inget alls i princip så jag kastar ut ca 110-15 kg hö per dygn till dem. Men då ska jag säga det också att mina är svårfödda och den lilla var supertunn för 1 år sedan när hon kom till mig och det vill jag inte ha igen.

En häst skall kunna äta sig mätt.. har man en häst som är fet skall man ge den ett grovfoder där det inte innerhåller så mkt protein.
Men hästen skall likaförbenat ha minst 1,2 kilo per 100 kilo vikt!

En häst skall kunna äta sig mätt.. har man en häst som är fet skall man ge den ett grovfoder där det inte innerhåller så mkt protein.
Men hästen skall likaförbenat ha minst 1,2 kilo per 100 kilo vikt!

Du menar väl för mycket energi (Mj)? Protein behöver hästen för att bygga muskler, överskottet bryts ned till energi. Överskott av energi som hästen inte förbrukar, läggs på kroppen i form av fett.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 758
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka