svälta fånghäst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare racerkorv
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 4 589
Sv: svälta fånghäst?

Det ser ut som vi hade tur, damen är sitt gamla vanliga krävande jag igen och skithögen som var ny såg mycket bättre ut (inte bara koblaja längre) hon går raskare och verkar mest upprörd över att hon varit ensam i natt medan de andra betat, halmen jag blandat hö med till nattmålet i ett finmaskigt nät låg prydligt kvar men höet borta. Men hon har i alla fall fått plocka och det har säkert räckt ganska länge;-) Nu hoppas jag bara på att jag var ute i rätt tid och fick stopp på det innan hon blivit allvarligt skadad i hovarna. Fick tips om att blötlägga höet åt henne för att laka ut ev socker, jag kan ju göra det som kompensation för att jag ger henne dubbelt så mycket som "ordinerat" :angel:

Sen blir det bantning.... på tre stycken *suck*

Även en fånghäst behöver få näring i sig, helt vansinnigt att svälta ett betesdjur(häst) på det viset! Förutom konsekvenser i matsmältningsapparaten så blir det näringsbrist av det- knappast idealt tillstånd för en sjuk individ som behöver läka!

Kl
Vad jag har förstått så rekomenderar man fjolårshö till fånghästar för att man inte ska ge dem nyslaget hö.
Vad jag har förstått så behöver hö "ligga till sig" några veckor innan man fodrar med det men det kanske bara är en skröna?

För egentligen, om man kan ge nytt hö så borde man ju lika gärna kunna slå gräs och torka det en dag och sedan ge?! Det enda som då skiljer "hö´t" från att beta själv är ju ts halten.

Jag tror att många missförstår och köper fjolårshö fast förra årets fjolårshö, alltså det som togs för två år sedan i tron att det ska vara bättre att ge när de istället skulle kunna ge det hö som hästen har fått hela vintern.

Jag köper alltid hö så att det ska räcka över sommaren till en häst (jag har två), för om det skulle hända något, fång, hältor eller annat som gör att hästarna behöver stå inne så vill jag inte behöva byta hö mitt i och jag vill inte heller behöva riskera att jag står utan för att det är slut överallt innan nytt hö är inne.

Det känns bättre att blanda fjolårshö med det nya när de ska stallas in igen, just eftersom jag har fått lära mej att nytt hö är starkt innan det har legat till sig.
Men som sagt, det kanske bara är en skröna?

Det är nog bara en skröna.
Men däremot så försvinner en del av sockret när gräset torkar men jag vet inte hur mkt det är frågan om.

Hittade den här rapporten som faktiskt innehåller riktigt intressant info om fång och sockerarter (även om hon säger att fruktan är en ickesockerart;-)
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf
Innehåller också information om precis hur sockret beter sig när gräset torkas.
EN MKT intressant sak är att hon säger att fruktanhalten ÖKAR mot sensommaren eftersom det är i strået den är högst....då börjar man ju fundera på om vårgräsets farlighet består i kombinationen fruktan och LÅG tshalt????
Damen är fortfarande glad och pigg i alla fall:bow:

En häst i stallet som lider av får enbart men inte så lite! Vet inte hur mkt hon får men kan tippa på ungefär 6-7 kg men hon väger bara ca 350 kg. Denna häst har haft allvarligt fång och är på väg att tillfriskna nu..

Att fånghästar ska ha fjolårshö är något jag aldrig har fått en bra förklaring på. Att lagra hö på ett optimalt sätt är svårt, om det då ska ligga ännu ett år tycker jag risken ökar markant för mögel/damm i det.
Och även om den hygieniska kvaliten är god så tycker jag inte man behöver ge fjolårshö. finns ingen relevans i det.

Låter ju inte klokt! Byt veterinär.
Visserligen ville min vet att jag skulle svälta min shettis som också hade lätt fång men jag lydde inte rådet alls, utan gav t o m Horsehage (ett kg per 100 kg häst) och kraftfoder i form av fiberrik och fettrik müsli från D&H, plus mineraler. Han fick även halm att tugga på så mycket han orkade. Efter några dagars boxvila byggde jag en sjukhage och ökade den sakta men säkert och bara efter fem-sex veckor kunde jag ha honom på bete med begränsad gräsmängd och halmtillskott dygnet runt. Han har nu klarat sig från fång i två år, peppar peppar, går på gräs men med betesreducerare på våren fram till midsommar. Han har ingen hovbenssänkning och är fullt frisk. ;)

intressant hur många det är som dissar veterinärers råd...

Ts: gav veterinären en förklaring till varför hästen ska ha den mängden foder? fråga igen annars om det var oklart.
om du är orolig för mängden kan du kanske skaffa ett hö med lägre värden och ge lite mer av det.

lycka till
/Evale

Ja det kan nog lätt bli så när fodret understiger minmigivan, även en veterinär kan ha fel ibland och att inte ge hästen tillräckligt med strå måste nog betraktas som fel Eller så har vetten helt enkelt missbedömt hästens kroppsvikt, och därav uttalandet.

Veterinären är en gammal räv som är duktig på många saker men kanske inte så uppdaterad alla gånger, jag tror svältmetoden är en äldre trdition, fler här har ju fått rådet också.;-) Han vet hur mycket hon väger och ja han menade att fången skulle hävas bättre om hon inte fick äta så mycket hon ville. Givetvis menade han inte att hon skulle stå på den kosten i månader. Jag skulle ringa igen om hon inte var bättre inom fem dagar. Jag är inte orolig alls längre eftersom hon med emfas hävdar att hon är helt frisk nu och ska gå ut till de andra, men hon får stå på 7-8kg hö (fjorlårshö eftersom det inte finns ngt årshö än;-)och betfor tills finadynet är slut och sedan om hon fortfarande är smärtfri blir det små kvartar med betesreducerare till att börja med.
Det är väl tyvärr nödvändigt att ifrågasätta veterinärer såväl som läkare, det finns liksom aldrig EN sanning.... (en sak som Buke definitivt visar ibland;-)
Åter tack för engagemang och råd!

fast dom dygnen en häst har utvecklad fång så ska man ju svälta den och för att skona magen så bör den ändå få tugga mycket.

jag menar inte att man ska svälta hästen utan fodra mindre än vad den bwhöver om den är överviktig. Och är det så att den får för lite tuggtid och vägrar äta halm så kan man ändå blanda ut det med halm så hästen får tugga små tuggor hela tiden. Dvs dra ut på tiden den tuggar för att skona magen.

Ingen svår vetenskap utan saliven skonar magen för hästen. Har man en glupsk häst och som vägrar halm och är överviktig och lätt får fång. vad gör man liksom? Man måste banta den plus motionera givetvis men har den väl fått fång ska den ju stå stilla.

Och om den får kolik så ska den röras på, så ekvationen blir jobbig. Bättre att förse hästen med tillräckligt strå, så magen i varje fall sköter sig.

Sen vill jag även säga att alla hästar som drabbas av fång inte alltid är överviktiga, så det är inte alls säkert att de behöver bantas.

Håller helt med dej, men det finns många som vet så väääldigt mkt bland hästmänniskor... varför lyssna på någon som läst i fem och ett halvt år?

Jag hade följt veterinärens råd, prata med denne om de eventuella biverkningarna i form av för lite grovfoder.
Fång är inte precis något att leka med, har haft själv haft en ponny som tillslut gick bort på grund av detta...

Gå in på www.googlescholar.com och sök på laminitis så får du troligtvis upp en hel uppsjö av VETENSKAPLIGA artiklar som behandlar ämnet...

Efter vad min veterinär har berättat för mig så handrar inte att du ska banta hästen om att egentligen få den smal utan för att få den att väga mindre så att hovarna belastas mindre. Hästen behöver i högsta grad grovfodret för att mage och tarm ska må så bra som möjligt, det är ju trots allt därifrån fången oftast uppkommer, men man bör ändå fundera över att minska det litegrann kanske, beroende på ursprungsgivan...

Använd probiotika. Det finns bl.a. hos distriktsveterinären eller på djursjukhusen. Om du vill kan jag pma dig ett telefon nummer till en kille som säljer Probiotika där 1 msk pulver är detsamma som 5 liter Proviva. Ger det till min ena tjockis i förebyggande syfte.

Nej, fånghästar ska inte svältas. Hö med mindre bra värde och halm och motion när de mår bättre så att övervikten försvinner.

Det finns ett foder från Spillers som heter Happy Hoof, det kan ges som enda foder eller del av foderstat. Det är en hackelse som är anpassad till fånghästar. Spillers har även en pellets som heter High Fiber Cubs passar också till fång hästar.

Innehåller vad en häst behöver...............bara "gammalt" hö duger inte

Som någon sa: "Man svälter inte en sjuk häst"

fast dom dygnen en häst har utvecklad fång så ska man ju svälta den och för att skona magen så bör den ändå få tugga mycket.

Ingen svår vetenskap utan saliven skonar magen för hästen.

Vad grundar du det på att hästen ska svälta när den har ett akut fånganfall? Jag förstår inte hur det ska kunna skona grovtarmen. Det är ofta där ett fånganfall startar.

Jo för mig är det faktiskt svår vetenskap.
Vad menar du med magen dvs vilken del av magen skulle skonas?
Dessutom undrar jag om saliven verkligen har tillräcklig buffertkapacitet för att neutralisera den sura magsaften. Du verkar helt övertygad om det. Jag är inte det.

JO klrt att fång i detalj är en svår vetenskap, det är väl också en förkylning om man bryter ned den i vetenskap.

Jag är inte övertygad utan utbildad. Men mycket är ju rörigt, man glömmer mycket under åren. Men vet att det poängteras att saliv är bra, en häst producerar mycket saliv (massor av liter, jesus, kopiöst alltså) per dygn och det är bra för det smörjer ju givetvis, den hjälper till med smältning av fodret, och den neutraliserar magen (kor har fyra magar och hästar har en vad jag vet...).

Numera pratar man inte så mycket om hur många ggr en häst ska fodras per dygn utan det är tuggtiden som är viktig. Hästar som får stora mängder kraftfoder och istället mindre grovfoder utvecklar lätt magsår. De producerar inte tillräckligt med saliv under dygnet. Hästar behöver få tugga långa stunder vid varje utfodring, perioder då den inte får tugga måste minskas för då blir magen för sur helt enkelt.

Att man svälter en akut fånghäst är ju för att eliminera orsaken. Man vill inte spä på reaktionen. Detta handlar ju om några fåtal dygn oftast. Men hästen ska ju ha mat ändå under de dygnen. Mitt tips var ju då eftersom hästen vägrar halmen och är kräsen att ändå blanda hö och halm så att hästens tuggtid blir längre(hästen får i sig strå för strå istället för hela tuggor). Då produceras mer saliv som väger upp att hästen får i sig för lite fibrer de dygnen. Dvs magen skonas. Det är ett tips man får ta om man vill.

Hoppas min lilla poäng gick fram... :bump:

Men jag kan ha jättefel, jag är ingen besserwisser utan delar med mig. Än idag fins ju ingen faktiskt förklaring till fång. Den läker ut av sig själv utan medeciner men hästen är dödsdömd om den får hovbensrotation som inte blir avhjälpt.

Så allt faller ju på att hästägare fattar att anpassa bete till hästen, att snabbt ingripa med förebyggande åtgärder för att undvika hovensrotation vid fångmisstanke och se till att hålla sin häst i lagom hull.

En fånghäst är alltid en fånghäst... de kommer alltid finnas. Förhopnningsvis kommer någon med vetenskap om hur det faktiskt föreligger.

Ska inte störa mer med mina funderingar :o om ingen vill prata mer om det föståss?? :D

Lite trött nu och kanske tänker knäppt, inget är ju svart eller vitt. Jag lever i en gråzon fr det mesta :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 856
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 083
Senast: MonteRose
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 628
Hästvård I natt har jag legat och vridit och vänt på mig med en stor orosklump i magen. Min fånghäst (anfall sedan v 43, igångsatt sedan några...
Svar
14
· Visningar
3 195
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur