svälta fånghäst?

R

racerkorv

Lindrigaste möjliga fång har min tanta fått kanske kan man kalla det fångkänning? ;-) MEN skall man verkligen svälta en häst som har fång? ?
Vet säger fyra kilo hö om dagen inget mer! Hon väger 500 kilo och är ett muskel (och fettpaket). Jag är rädd för att så drastisk svält kan utlösa andra saker i kroppen OCH att hennes mage ska brýta samman. Halm är sånt man kissar i enligt damen ifråga... vad säger ni ?

Sv: svälta fånghäst?

Jag har inte så mycket erfarenhet av fång men 4 kg hö till 500 kg häst låter väldigt väldigt lite!
Man vill ju som sagt inte att magen och tarmarna ska börja bråka för det finns för lite att arbeta med...

Jag vill påstå att din veterinär är totalt ute och seglar, ursäkta alla bukes vettar.:crazy:
Din häst ska naturligtvis få det foder som krävs för att inte tillbakabilda sina muskler och underminerar magen pga litet strå intag, men kosten ska vara stabil så att den inte stör mage och tarm. Alltså väljer du bort kraftfoder till förmån för grovfoder och foder sorter som är fiberrika.

Det kan nog stämma även om det känns hårt. Mitt sto fick en lite mindre giva av sin vanliga dagsranson hö. Gav henne dessutom fjolårshö från den senare skörden och i hönät ca 4ggr/dag. Hon går i princip bara i två av hagarna samt ridbanan sommartid och hagarna mockas regelbundet för att minska parasittrycket. Vi har för mycket bete och hästar som lätt lägger på sig så vi har numera låtit kvigor beta av innan vi släpper på hästarna. Tråkigt med fång som har blivit allt vanligare men hoppas att hon blir bra och att du lyckas hålla det under kontroll.

Nej, nej och åter nej. Höet ska vara av lagom värde och ska inte sparas in på. Vad ska hon göra nya hovar av? Det finns alltför många veterinärer som fortfarande tror på svältmetoden (bland andra mina). Min fångis äter cirka åtta kilo om dagen. Han väger cirka fyrahundra. Inga problem. Jag kan inte ha det allra kraftigaste men ett hö med ett lagom värde går utmärkt.

4 kg hö rekomenderades min gamla 400-kilos ponny få när de misstänkte fång på henne. Vilket hon också fick under ca två veckor, sedan ökades grovfodergivan sakta igen.

Är det inte så att man ska svälta dem de första dagarna för att ta bort orsaken bara? Men har man en överviktig häst så ska den ju bantas, kan man inte motionera så får man dra in på näringen. Äter den inte halm så bland höet med halmen ordentligt.

Det viktigaste är ju att en häst får tugga under längre stunder så den får bra salivproduktion, då mår magen bra på den :D

Du ska fodra din häst under dess näringsbehov så den börjar ta av sitt kroppsfett också. men tuggbehovet ska tillfredställas och fiberbehovet likaså. Blanda riktigt god hal med höet så får ju hästen åtminstonne äta långsamt och tugga mycket. Skitsamma om den plockar bort halmen men lite slinker nog ned ändå. Fodra i hönät s kan den inte pinka i halmen.

Några tips bara :D

Är det inte så att man ska svälta dem de första dagarna för att ta bort orsaken bara? Men har man en överviktig häst så ska den ju bantas, kan man inte motionera så får man dra in på näringen. Äter den inte halm så bland höet med halmen ordentligt.

Det viktigaste är ju att en häst får tugga under längre stunder så den får bra salivproduktion, då mår magen bra på den :D

Du ska fodra din häst under dess näringsbehov så den börjar ta av sitt kroppsfett också. men tuggbehovet ska tillfredställas och fiberbehovet likaså. Blanda riktigt god hal med höet så får ju hästen åtminstonne äta långsamt och tugga mycket. Skitsamma om den plockar bort halmen men lite slinker nog ned ändå. Fodra i hönät s kan den inte pinka i halmen.

Några tips bara :D

delvis KL
Jag har lite svårt att tänka mig att det är bra att svälta den i början. Det är det antagligen om den har fått fång av gräs eller ex ett hö med mkt fruktan i. Man måste få bort det som satt igång det. men att den inte ska få ngt att äta verkar inte bra för magen. fång beror ofta på rubbningar av tarmfloran.
Om den sedan är överviktig så bör man säkerligen minska ner på maten. Men det är energin i fodret du (ts) ska minska inte proteinerna. och så måste den få i sig tillräckligt med grovfoder så att det kommer fibrer till grovtarmens mikroorganismer.

Det är inte för salivproduktionens skull man ska ge mycket grovfoder. Utan för att hästar producerar magsyra hela tiden (inte bara efter dom ätit som oss). Så för att magsyran inte ska fräta på magsäcken (speciellt den övre delen är känslig) behöver hästar grovfoder i magsäcken hela tiden. Sen mår hästar som får tugga mycket bra på massa andra sätt bl a psykiskt, tänderna mår bra med mera.

Till TS:
Jag skulle inte svälta en fånghäst! Min ponny fick normal högiva när hon hade fång men hon fick det i hönät för att inte belasta frambenen i onödan.

Vad det gäller fjolårshö:
1. Ett fjolårshö har inte förlorat några näringämnen mer än vissa vitaminer. Så det är inte mindre "kraftigt" eller "proteinfattigare".
2. Större risk att ett fjolårshö är av dålig hygienisk kvalité.
Så att en del får förslaget att ge fjolårshö kan bara jag anta beror på okunskap och gamla skrönor.

Senast ändrad:

till alla
Tack för synpunkter och råd, nu har jag skaffat fram fjolårshö av god kvalitet och blandar det i småportioner i halm. Hon får urvattnad betfor eftersom jag vet att hennes mage behöver det med bakjäst. (bra att blanda finadynet i oxo) och nu på eftermiddagen kunde hon stå på frambenen och sparka den stackars valacken så nu har hon nog inte så ont längre:-) Jag tänker ta en sak i taget och se till att hennes mage mår bra och fötterna blir bra innan jag satsar på bantning men ge henne bara precis så att hon inte blir helt olycklig. Svält utlöser reaktioner hos kroppsorgan som inte är särskilt nyttiga så svälta ska hon inte enligt min uppfattning dock ska givetvis orsaken till fången tas bort och helst flushas ut så fort som möjligt, sedan får det bli bantning.... /U

Min fånghäst, som dessutom var i behov av bantning, får i nuläget 4 kg hö samt ca 3 kg halm (jag hade henne på 4 kg halm förut men hon åt inte upp allt då). Hon väger nu ca 500 kg enligt viktmåttband, och det är nog en rätt bra vikt för henne, tror jag. Min veterinär reagerade inte på att jag ger henne 7-8 kg grovfoder...

Jo saliven neutraliserar magsyran så inga magsår utvecklas. Så även om hästen väljer bort halmen så tiden det tar att plocka ur höstrå för höstrå att tugga bidrar till att trots att hästen får för lite grovfoder så skonas magen.

Jo saliven neutraliserar magsyran så inga magsår utvecklas. Så även om hästen väljer bort halmen så tiden det tar att plocka ur höstrå för höstrå att tugga bidrar till att trots att hästen får för lite grovfoder så skonas magen.

Det finns många anledningar till att man ska ge mkt grovfoder till en häst. Hela matspjälkningssystemet är anpassat till det så det är ganska mkt som kan bli fel om den får för lite grovfoder.

Men jag tror precis som krambanan menar att saliven inte har som uppgift att neutralisera magsyran. Det ska vara surt i den del av magsäcken där magsyran produceras. Detta för att döda bakterier och starta sönderdelningen av proteinerna. Risken med magsyran är att den kan skvalpa upp i den övre delen av magsäcken. Det kan den göra om magsäcken är tom vilket den blir om hästen får för lite grovfoder. Då kan det bildas magsår. Däremot kan saliven neutralisera födan lite i början vilket kan vara bra för de mikroorganismer som lever i denna första del av magsäcken.

Lindrigaste möjliga fång har min tanta fått kanske kan man kalla det fångkänning? ;-) MEN skall man verkligen svälta en häst som har fång? ?
Vet säger fyra kilo hö om dagen inget mer! Hon väger 500 kilo och är ett muskel (och fettpaket). Jag är rädd för att så drastisk svält kan utlösa andra saker i kroppen OCH att hennes mage ska brýta samman. Halm är sånt man kissar i enligt damen ifråga... vad säger ni ?
Jag säger så här ,,BYT ut vetrinären:('
man kan inte svälta en häst från fång , dem behöver stråfodret för att hålla igång tarmarna ..vart tog rekomendationerna 1,5 kg per 100 kg häst vägen??
däremot ok att plocka bort krafft fodret ..ge endast mineraler, vitaminer..låt den gå i en hage med puttsad mark , ej gräs.

Nej man ska inte svälta hästen men ta bort den från det gröna gräset, ställa den i sandhage och ge hö. . Jag ger inget kraftfoder men lite luzernpellets och foderjäst för att hålla magen i form. Det är bra att du upptäckt det tidigt - lindrig fång/fångkänning brukar jag få bukt med snabbt men "Butta".

Det är jobbigt att man får så olika besked av veterinärer och hovslagare hur man ska bete sig när hästen fått fång; det verkar som ingen riktigt vet.

Lycka till!

Min foderponny fick fång i somras och då fick han inte mer än 4 kg tort, gult (enl. honom äckligt) hö. Plockades direkt från saftigt grönbete till det. Stod på halm så hade lite att tugga på.

Min shettis fick fångkänning för en månad sedan. Fick stå inne i två dagar, hovis ut samma dag o Finadyne sattes in omedelbart. Jag spolade hennes med med kallvatten 2ggr 20 min de första tre dagarna. Sjukhage en vecka. Normal högiva hela tiden, men inget kraftfoder. Går nu i gräshage med de andra. Dock magert bete, men ändå:-) Verkades o skoddes igår igen. Syns inga tecken alls på några komplikationer.

För att citera min vet när h*n var ute till min fångis "man svälter inte en sjuk häst"

Jo saliven neutraliserar magsyran så inga magsår utvecklas.

Nej grovfodret i magen ser till att magsyra inte "skvalpar omkring" och fräter på övre delen av magsäcken. Varför skulle saliven neutralisera magsyran? Magsyran ska ju vara sur för att bryta ner maten bl a.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 829
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 077
Senast: MonteRose
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 587
Hästvård I natt har jag legat och vridit och vänt på mig med en stor orosklump i magen. Min fånghäst (anfall sedan v 43, igångsatt sedan några...
Svar
14
· Visningar
3 174
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka