Svält innan gastroskopi

Ryver

Trådstartare
Ni som gjort gastroskopi på era hästar, hur länge skulle dom svälta innan undersökningen? Har tid på måndag och dom sa att hon måste svälta helt i 24 timmar. Tycker det låter väldigt länge? Med tanke på hur snabbt fodret passerar magsäcken... Tycker 10 tim borde räcka? Någon med erfarenhet??

Sv: Svält innan gastroskopi

Det är 24 timmar som gäller,,, jag gjorde den undersökningen på min förra häst två gånger, första gången så hade han lite rester kvar i magen, vilket gjorde att han måste undersökas på nytt, då satte jag munkorg på honom då han var så hungrig att han plockade i spånet t.o.m,,
så det stämmer nog bra det, att det är 24 timmar utan mat som gäller även nu..

Ok, då stämmer det nog. Känns inte kul att hålla dom hungriga så pass länge, men men det överlever hon väl...

Inte 24 h på min (ett dygns svält räcker för övrigt för att ge magsår, lite spinoff info), utan där har det varit svält från klockan 18 dagen innan, både när han hade tid för gastro kl 11 och när han hade tid kl 14.

Inga problem att se i något av fallen. Men risken om man ger dem mat för sent, eller om de käkar spån eller kommer över något på kliniken etc, är att man helt enkelt måste göra ett nytt försök, med ny svält =/

Jag hade också munkorg på min, han började gnaga på träet i boxen nämligen stackarn.
Att svälta inför gastron var fasiken en av de värre saker jag 'gjort' som djurägare och jag kände mig fullkomligt vidrig, speciellt när den andra fick mat.

Ja, visst känner man sig såå elak! I natt får hon i alla fall äta så mkt hon vill och sedan svälta till på måndag :cry: :cry:. Ställer henne i ett tomt stall på gården ihop med en annan liten tjockis som får "sympatisvälta" med henne under natten. Känns som tortyr om hon skulle se dom andra få sin kvällsmat!

SKulle inte sympatisvälta den andra. Som sagt räcker dessvärre 24 h svält för att magsår ska utvecklas. Så, ge den andra tjockisen halm eller något att tugga på i alla fall. Halmbädd kanske, så den har att äta hela tiden, men du slipper fodra. Och om du går en promenad med din eller så kan den andra kanske få ett mål hö med.

Jag skulle inte sympatisvälta den helt som sagt.

kl
måste bara fråga varför gör man en gastropik på hästar? =):)

För att kolla i matstrupe/magsäck, t ex för att se om hästen har magsår eller andra åkommor som man inte kan se utifrån eller ta ett prov på.

Man vill se slemhinnan i magen, det är därför magen måste vara helt tom, annars ser man ingenting då det är en massa foder ivägen .

Givetvis ska inte den andre stackaren svälta i 24 tim! Dom ska bara stå ihop i stallet under natt timmarna så hon slipper se dom i andra stallet få hö. Den andre kan ju stå på halm så klarar han sig fint under natten.. På dagen kommer hon vara ute..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar