Svallkött

krambanan

Trådstartare
Vad gör man åt svallkött? Måste man göra något? Är det receptbelagt medel som gäller eller finns det något annat som funkar?

/Maria

Sv: Svallkött

man tarbort det med ett receptbelgat medel som jag tyvärr inte kommer i hågnamnet på :)Har aldrig hört att det finns något annat man kan göra. Nån annan som vet kanske?

Vi fick receptbelagt, använde dock aloe vera spray istället. :o Funkade KANON!

Men inget jag rekomenderar utan att pratat med Vet.

Lotagen heter det. Prata med veterinären får du recept och instruktioner om det ska användas.

Får man fråga vad svallkött är? Har hört talas om det, men har ingen aning om vad det innebär :confused:

Mvh Tessan

Är osäker på om det är svallkött dock. Kunde pilla bort en bit i mitten som var ljustljuststelnat blod. Vill inte slita bort resten ifall det är en skorpa. :)

Om det är svallkött så är det inte alls mycket så då kanske man kan avvakta. Så länge det inte blir värre förstås men det var ingen skillnad mellan idag och igår.

Har någon en bra bild på en häst med svallkött?

/Maria

Får man fråga vad svallkött är? Har hört talas om det, men har ingen aning om vad det innebär :confused:

Mvh Tessan

Om jag har fattat allt rätt och kommer ihåg rätt (orkar inte leta i min nerpackade anteckningar) så är svallkött ganska vanligt hos häst. Och rätta min nu om jag har fel men jag har för mig att svallkött består av granulationsvävnad (heter det så? - min hjärna funkar inte riktigt som den ska nu för tiden). Dvs är en del i läkningsprocessen mrn blir liksom för mkt. Förstår någon vad jag är ute efter? Är jag helt ute och cyklar?

/Maria - som inte litar på sin hjärna längre :crazy:

Kollade upp det på Google och hittade detta:

En vanlig komplikation är bildning av stora mängder ärrvävnad – svallkött på såret.
Svallkött är en rosafärgad vävnad som buktar ut från sårytan. Den består av en överproduktion av sårläkningsvävnader s k granulationsvävnad.
Produktionen av svallkött ökar om ”såret” rör sig, vid främmande föremål, och vid infektion, för att hålla såret stilla bör man därför bandagera det.
Tvätta/badda svallköttet med Lotagen som finns att köpa på apoteket, du behöver ett recept från din veterinär. Om det här inte fungerar måste veterinären
skära bort svallköttet.

Källa: http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=282&infogrp_id=9

Så helt ute och cyklade verkade jag inte vara.

Anlednngen till att hon fått i detta såret och inte i dom andra måste ju då vara att detta rör sig så mycket. Sitter nämligen på baksidan av karpus. :idea:

/Maria

Läste vidare på samma sida och hittade detta:

Vid sårskador under hästens carpus/framknä och has bör man bandagera. När du bandagerar såret använder du dig av ett material som inte fastnar i såret, tex en kompress, sedan ett lager bomull som dras åt ordentligt med en elastisk gasbinda. Hur ofta man ska byta bandage är svårt att säga, givetvis efter veterinärens ordination och i övriga fall ca varannan - var tredje dag.

Kan vara bra att veta tills nästa gång. Får bli ett bandage på nu i några dagar.

/Maria

Kompressionen som blir av denna stela linda - som halvgips-motverkar både överdriven granulationsvävnad -svallkött- och även senare keloidomvandling, dvs när ärret blir för stort. Zinken har sannolikt en effekt i sig. Om du inte behöver lägga om såret kan det sitta uppemot en vecka innan du byter. Om inte hästen skitat ner den förståss.Den kostar i storleksordningen 60 kr på apotek, ATG. Kan heta olika saker men är i princip en oelastisk zinkindränkt linda.

Vad gäller aloe vera som nämns ovan har den en påvisad stimulerande effekt på fibroblaster=unga bindvävsceller. Det är de som blir för många vid svallkött. Därför kanske det inte är det mest lyckade att ha på ett sår som börjar svalla. Har dock inte sett ngn kontrollerad studie. HH

Förr kunde man köpa nelex på apoteket. Men det tog dom bort för folk använde väl det för flitigt. Har för mig att det finns något liknande men tyvärr bara hos veterinär.

Har man sår på hästen så ska man se till att det läker innifrån och ut. Är det ett djupt sår brukar jag gnugga upp det lite så det blöder. Har sparat många vetrinär besök på detta. Ytliga brukar jag tvätta/gnugga sen får det bli en skorpa.

Såren är ytliga (skrapsår) och jag har tvättat/gnuggat rätt hårt vid första tvättarna. Sen blev jag låta skorpan vara.

/Maria

Mitt sto fick efter operation i framknät skav på baksidan av knät av bandaget. Från början var det inte så stort, och som en torr slät skorpa. Verkade läka bra utifrån och in! På återbesök slet vetrinären bort detta och efter det har det inte läkt. Bara blivit värre. Jag har försökt med ALLT. Tvätta, lufta, bandagerat, smörjt m.m. Eftersom det sitter bakpå framknät så kommer hon åt att klia med bakhoven.
Jag måste ringa vetrinären igen och fråga om hon kan skriva ut ett recept på något! Första gången jag är med om detta. Som jag förstår så är detta svllkött. När det sitter som det gör så rörs det ju hela tiden.
Tips på vad jag ska göra? Utan bandage så det luftas, men hon kliar då¨upp det. Bandage får hon av sig! :confused:

Nelex är vad som nu kallas Lotagen, som nämnts tidigare i tråden. Receptbelagt samt ett licenspreparat.

Jag tog på ett medel som man använder på vårter osv på människor, finns att köpa på apotek. Det bränner liksom bort svallköttet. Men om det var ett skrapsår så vet jag inte om det är svallkött. Svallköttet är ljust rosa. Medans det friska köttet är mer åt det röda hållet.
/C*

Liknande trådar

Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
2 052
Senast: Summerwind
·
Hästvård Har en häst med ett sår på insidan av framkotan där det bildats svallkött. Såret är i dagsläget ca 1x1 cm och vet skar bort svallkött...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Ponylove
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
515
Senast: Jahopp
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka