Svallkött

Sv: Svallkött

Mitt sto fick efter operation i framknät skav på baksidan av knät av bandaget. Från början var det inte så stort, och som en torr slät skorpa. Verkade läka bra utifrån och in! På återbesök slet vetrinären bort detta och efter det har det inte läkt. Bara blivit värre. Jag har försökt med ALLT. Tvätta, lufta, bandagerat, smörjt m.m. Eftersom det sitter bakpå framknät så kommer hon åt att klia med bakhoven.
Jag måste ringa vetrinären igen och fråga om hon kan skriva ut ett recept på något! Första gången jag är med om detta. Som jag förstår så är detta svllkött. När det sitter som det gör så rörs det ju hela tiden.
Tips på vad jag ska göra? Utan bandage så det luftas, men hon kliar då¨upp det. Bandage får hon av sig! :confused:

När min häst fastande i eltråd och sletupp ett stort jack med senor och hela kitten som gick av osv och så ville ALDRIG det såret läka. Testade med ALLT men tillslut så sa vi att nu får det f*n läka annars så var det nästan så att man hade varit tvungen att ta bort henne.
Vi lät såret vara helt enkelt och DÅ läkte det av sig självt. Kan ju va värt och testa..eller ta ut en veterinär först som kolla på det.. Kanske kan skriva ut ngt bra../C*

Äntligen läker såret och hästen låter såret va. Tog ut vet. Tog ett bakterie-prov. Har ej fått svar så antar att det inte fanns bakterier, Vet skulle hört av sig annars. Fick iallafall Lotagen utskrivet, var svårt att få tag i. Bara ett apotek i min närhet hade en flaska hemma. Dessutom var dom tvugna att kolla licensen.
Som jag har kämpat med detta sår och för att hon inte ska klia på det. Efter bara ett dygn efter jag haft på Lotagen så såg det 100 ggr bättre ut. Inget bandage, luftas. Känns så otroligt skönt.
:bump:

Aloe Vera motverkar svallkött samt så påskyndar det läkningsprocessen och dessutom bakterie och svampdödande ..

Hade det på min häst som skar av sig tåsträckarsenorna och vet fick det inte att läka ,la på rena aloeverablad med omslag och såren blev mycket fina samt så slapp man skära bort svalkött vilket man hade gjort många gånger innan på honom ..

Helt fantastisk läke växt Mia..

*kl*

det är ju en gammal tråd (hyfsat iaf) men det kanske hjälper nån om jag svarar :p

min förra häst hade ett sår över kotan som fick rejält med svallkött. använde Lotagen ett tag utan någon större effekt, därefter aloe vera spray som hjälpte lite bättre, men inte helt.
svårigheten låg ju i att såret hela tiden rörde sig och gick upp pga. läget.

tillslut fick veterinären skära/bränna bort svallköttet. ingen trevlig upplevelse men det fungerade åtminstone.

Grejen är att man ska börja med Lotagen direkt när man ser att det börjar bukta utåt. Min store kille blev illa sparkad på spetsen av bogen. Veterinären sa att direkt när du ser att det börjar bukta så ring. Gjorde så och började meddetsamma och det funkade jättebra. Såret läkte och numera ser man bara en liten inåtbuktning efter den fruktansvärt fula skadan.

jag minns inte hur vi gjrode, det är över 3 år sen min häst var skadad. vi hade iaf vet. ute från dag 1 så vi bör ju ha gjort som man "ska".

fast om du hade sett hur mkt svallkött det var över min hästs sår så ärdet kanske förståeligt att det enda som hade effekt var att bränna bort det...

Men det är det jag menar. Har det hunnit bildas massor är det fruktansvärt svårt att få bort. Därför etsar du direkt när det bara börjar bukta lite. Men funkar det med Aloe Vera är det ju bra.

vet inte om du blandar ihop nu. min häst är död sen 2,5 år tillbaka, jag är inte TS.

på min häst funkade varken Lotagen eller AloeVera spec. mkt utan vi fick bränna bort det... och vi hade som sagt vet. ute från början och fick in Lotagen väldigt tidigt...

Liknande trådar

Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
2 042
Senast: Summerwind
·
Hästvård Har en häst med ett sår på insidan av framkotan där det bildats svallkött. Såret är i dagsläget ca 1x1 cm och vet skar bort svallkött...
Svar
12
· Visningar
1 580
Senast: Ponylove
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
502
Senast: Jahopp
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring