Svallkött bakben

dreamhorse

Trådstartare
Upptäckte att min häst fått ett sår som vad jag tror är svallkött. Det är rosafärgad vullnad som buktar ur från sårytan. Det var svullet runt såret och det kom ganska mycket var från såret. Jag har tvättat med jodopax och lagt på kompressor och sen lindat runt. Nån som har erfarenhet av den här sortens sår. ?

Upptäckte att min häst fått ett sår som vad jag tror är svallkött. Det är rosafärgad vullnad som buktar ur från sårytan. Det var svullet runt såret och det kom ganska mycket var från såret. Jag har tvättat med jodopax och lagt på kompressor och sen lindat runt. Nån som har erfarenhet av den här sortens sår. ?
Du kanske bör kontakta veterinär och rengöra såret ordentligt och få skötselråd därifrån. Varande sår med svallkött kan vara svåra att få bukt med.

Svårt att saga något alls utan att ha sett såret men jag gör ett forsook ändå.

Ring en veterinär och rådfråga via telefon.
Varande sår brukar man inte vilja stänga in, och jag är inte säker på att Jodopax är rätt medel att tvätta det med.
Kan behövas penicillin eller något sådant också om det är mycket var.

Ring veterinär.

Har du svallkött/var på ett sår som du precis hittat så är det troligtvis ett gamalt sår och kräver lite mer omsorg för att bli bra.

Jod är bra då det tar bort all skit ur sår tyvärr så "dödar" det även frisk vävnad och bör därför undvikas om inte såren är väldigt skitiga (typ balltramp)
Mild tvål och vatten räcker långt, vid lite extra rengörning växeperoxid.

Svårt att saga något alls utan att ha sett såret men jag gör ett forsook ändå.

Ring en veterinär och rådfråga via telefon.
Varande sår brukar man inte vilja stänga in, och jag är inte säker på att Jodopax är rätt medel att tvätta det med.
Kan behövas penicillin eller något sådant också om det är mycket var.

Man ”stänger in” i princip alla sår nuförtiden. Sår ska läka fuktigt (inte blött dock, men de ska inte torka). Men beroende på typ av sår använder man olika sorters kompress mm.
Svallkött brukar oftast behövs lite ”mottryck” med bandage med.

Men ett sår som varar mycket och har svallkött behöver någon kunnig som sett såret osv bedöma. Dvs veterinär.

Delvis knapplån
Jodopax typ enda användningsområde idag torde vara omslag vid misstänkt hovböld. Eller desinficera saker eller intakt hud. Men sårvård finns det så enormt mycket bättre och mindre retande preparat för. Tvätta sår finns dessutom som påpekats ingen anledning att göra med annat än vatten eller tvål och vatten

Jag hade kört tvål, vatten och väteperoxid. Sedan lindad med kompress och bomull.

Svallkört är lurigt och behöver i många fall skäras bort. Så jag hade kontaktat veterinär för att rådfråga.

Det tar ju ett tag för svallkött att bildas så har du nu ett sår med sådant verkar det som såret funnits ett tag ?
Eftersom det dessutom verkar infekterat hade jag velat ha veterinär på det för rengöring och bedömning av svallköttet.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 540
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25