Sväller på sidan av huvudet (???)

Youmeoh

Trådstartare
Min häst måste då vara lite udda :crazy:
Ibland sväller han på båda sidorna av huvudet (typ vid ganascherna).
Det försvinner lika fort som det kommer och utan nån som helst vettig orsak.
Han blir aldrig snuvig eller hängig, ingen feber, hosta eller ökad puls, bra aptit, samma kondition, normal andning. Inga andra symptom heller :eek:
Misstänkte att det var för att höet kunde vara lite dammigt, men det kan bli så även om jag blött upp höet också

Frågade min tränare om vad det kan vara, men hon hade inte heller någon aning :cool:

Nån som har en häst med liknande "problem"? Vad gör ni åt det i så fall??

:bow:

Sv: Sväller på sidan av huvudet (???)

Allergisk reaktion?
Finns det gammalt gräs i hagen som hästen äter av?

Min häst fick något liknande för ca en månad sedan, bara svullnad ingen annan reaktion alls. När jag flyttade hästarna permanent till vinterhagen så försvann det. Det kom plötsligt över dagen, minskade till morgonen därpå, sen var han svullen igen till kvällen.

Satte det i samband med att han åt något olämpligt i hagen när höet tagit slut. Eftersom det försvann så fort och inte återkom kollade jag inte upp det närmare.

Har bilder på det om du är intresserad.

Det där är spottkörtlarna som svullnar.
Händer min glupske val. ibland, men oftast bara på våren när de första gröna stråna kommer.

det händer min häst när han går o äter från träden, blkev likadant för en ponny som oxå åt från träden.
En annan av mina ponnyer blev så när han gick o pillade gammalt gräs.

En veterianär sa till mej att dom kan svullna där om dom går med huvudet ner länge, typ betar altså, helt ofarligt och går bort fort.

Men min häst svullnar även när hon går i en viss hage hemma. Det är något som växer där antagligen som hon inte tål. Vi ska så om där.

Mmm..Lägg gärna in bilder :d
Nej, det finns bara snö i vinterhagen och han har fri tillgång på hö, så han brukar bara äta av det. Kanske att det är nån grässort som bara finns i några av balarna? :smirk: Alla är inte tagna från samma ställe...
Finns inga träd heller, skulle vara trästolparna i så fall

P1010156.jpg

Ganska rejäl svullnad alltså. Blev ju rejält oroad, men eftersom jag inte upptäckte fler symptom så avvaktade jag. Hästen gick då i sommarhagen dagtid och betade, svullnaden minskade på natten då jag flyttade hästen.

Bakom ganascherna sitter det spottkörtlar som kan svullna som axel skrev, sådan svullnad har denna häst också haft ibland, detta är inte en sådan vad jag kan förstå. Kändes vätskefylld, mer som ett jättenässelutslag.

Det låter ju som om det kan vara något i höet.
Om det är dammigt? Mögel?
Finns inget ställe där de krafsar fram gräs?

Ok. Typ sådär ser min häst ut också, ibland sitter svullnaden lite längre bak.

Nepp, det är inte mögligt. Är däremot slaget intill en väldigt väldigt dammig väg, så dammet har "fastnat" i höet :smirk:

Vet inte om dom krafsar fram nåt, kan vara möjligt. Ska kolla det idag

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Hästvård Ua vid utsläpp i torsdags. Vid intag låter ordentligt illa ur luftvägarna när ställer sig och äter i boxen (från golvet). Feberfri...
2
Svar
25
· Visningar
6 656
Senast: Nielaa
·
Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 615
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar