Centaur

Trådstartare
Jag lyckades rädda en lite svala (unge) från katten nyss! Stackarn verkar shockad men vad jag kan se oskadd. Men vad ska jag göra med det lilla livet? Har satt honom i en picnic-korg så länge... Vi har massa svalor här, så jag vet ju inte vilket bo han kommer ifrån, annars vore det ju bäst att sätta tillbaks honom... Men mamman vet väl skillnad på sina egna och andras ungar?

Han är så vacker och liten..... :love: Dock full med loppor men det kanske fåglar brukar vara...

Sv: Svala!!

Finns det inte ett sånt sär journummer man kan/ska ringa när det handlar om fåglar och andra vilda djur... Har för mig det...

Stackars lilla pyre. Verkar den oskadd så släpp den när chocken har släppt. De börjar ju ge sig iväg nu, (här finns inga kvar) så han inte blir efter de andra. Hittar säkert tillbaka till mamman och mamman känner igen sin unge på pipet.

här är alla kvar i sina bon fortfarande.

vet inte om han kan flyga ordentligt faktisk, verkade mest flappra med vingarna. men kan såklart bero på shocken.

Fast fågelmammorna är väl som de flesta "vilda-djur-mammor"... Att dem ratar sina ungar ifall de luktar okänt? Fast jag vet inte...

Det finns nåt som heter fågeljouren har jag för mig.

Hur reagerar han om du ger honom lite luft under vingarna och liksom skjutsar upp fågeln i luften en liten bit..?
Vissa fåglar brukar ju putta ut sina ungar ur boet då de ska lära sig att flyga.. jag vet inte om svalor gör så oxå?

Jag har "pippi" på att rädda fåglar, har tagit hand om alla möjliga sorter med olika resultat... fåglar är känsliga och dör lätt av bara chocken, så ha den gärna mörkt, och ostört i t ex en låda (picnickorgen går lika bra) tills den börjar röra sig och låta igen, släpp ut den på en gång då! Sätt den på en gren i ett träd, så har du gjort dagens goda gärning! :bump:

Nja, på rådjur är det så vad jag hört iofs.. men är det är myt är ju det skitbra!

även ungar?

som sagt är dom fortfarande kvar i sina bon och matas, så jag är lite orolig att den inte kommer klara sig om jag bara släpper ut den ensam... :crazy:

vad tror ni om att sätta upp den i närmsta bo..?

ska försöka ringa fågeljouren.

Det är bara en myt att djurmammor stöter ifrån sig sina ungar om de luktar människa...

Svalor kan inte lyfta från marken.

De måste starta från höjd där de har luft under vingarna.
Är du säker på att det är en unge och inte en fullvuxen?

Vart håller du till , själv jobar jag åt Viltjouren ( http://www.kfv-riks.se/) så mycket jag hinner och finns du runt stockholm kan jag hjälpa dig, men det du kan göra själv är:

Är det en unge och den inte är flygfärdig kan du inte bara sätta ut den, om du inte vill mata katterna vill säga.
Kan du lokalisera vart den kom ifrån så är det självfallet bäst att sätta dit den. Är bona placerade tätt kan du ju pröva sätta den nära några av bona och se om något föräldradjur visar intresse för den.

Funkar inte detta och du vill föda upp den själv brukar inte heller det var så svårt , svalorna är ju rätt så stora nu och du kan själv mata den med flyfän eller lite kattmat tills den är stor nog att klara sig själv. Detär dock rätt så tidsödande.

Han ville inte äta något med han fick lite vatten med Rescue Remedy flera ggr. Nu tog jag med mig korgen ut för att höra om dom andra svalorna kanske ropade på honom, och det gjorde dom, och han svarade och hoppade runt i korgen. Så jag lyfte upp honom och då flög han iväg till dom andra svalorna. :love:

Hoppas han hittade sin mamma, jag tror det, för det var en svala som flög runt mig mer än dom andra.

Härligt att det gick bra! Jag fick rädda en sädesärla modell yngling som hade flugit in i kyrkan häromdagen. Tur att ingen såg mig när jag klättrade runt i kyrkfönstrena :D Men den flög iväg så glatt och kvittrade när jag släppte den i kyrkporten.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 413
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va...
Svar
17
· Visningar
1 645
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?