Svag i bakmuskulaturen.

J

Jalapaleno

Min pålletös är väldigt svak i bak, jag skulle nu vilja ha tips på hur jag bäst kan bygga upp musklerna i bak, tyvärr har jag inte tillgång till bak-ridning, då jag vet att det kan ge resultat. Men här finns inga bra bakar. Men anndra tips tas tacksamt emot.

Sv: Svag i bakmuskulaturen.

Min pålle är också rätt svag där bak, alltså han spänner sig ibland och tappar där bak när vi rider, så han har hasat ner sig på bakbenen. pågrund av det, alltså han ramlar ju inte, men de känns som han tvärstannar å sen hasar sig på bakbenen :/

Träna galoppfattningar. Viktigt att man rider riktiga fattningar och inte låter hästen rammla in i galoppen.

Jag kan rekommender att ge din häst E-vitamin. Den vitaminen hjälper till med muskelbyggandet. Men då måste du även rida ordentligt och regelbundet. Fungerar super på mina hästar. Speciellt en E-vitamin som heter "Super E" kommer tyvärr inte ihåg vad själva märket heter, men det är ett riktigt mirakel-pulver!

Sen är ju grunden till allt muskelbyggande att hästen får ordentligt med mat så den har någonting att bygga muskler av. För det ser man ofta folk som inte ger sin häst nå mat och undrar sen varför hästen inte sätter muskler.

Sen är ju hoppning väldigt bra. T.ex. hoppa studs, travhoppa, galoppbommar fram till ett hinder, olika bomövningar, hoppa serier och kombinationer m.m. Så klart är dressyrarbetet lika viktigt och grunden till det mesta. Rid hästen mycket i låg form så du riktigt känner hur ryggmusklerna arbetar. Gör även mycket galoppfattningar både från trav och skritt, det är jätte nyttigt. Även om man tycker att hästen redan kan det super så är det bara stärkande arbete. Öka, minska, samla gör både hästen starkare och smidigare.

Ut och klättra mycket i skogen. Skritta runt i skogen på mycket kuperad mark. Så hästen hela tiden får jobba och använda sina muskler. Man får använda fantasin helt enkelt!

Lycka till!! // Charlotte :cool:

Hej. Tack för välskrivet svar. :bow:

E-vitamin får hon redan. Fri tillgång på hö, med bra värden, och 3 Kg krafftfoder. Rids regelbundet och ordentligt. Men lik förbannat svag i bak-kärran. :mad: Men har dock märkt att hoppning gett en del resultat, men dock bara för stunden, hoppade regelbundet ett tag, det gav faktiskt mkt starkare bakparti, men nu har det varit uppehåll med hoppandet en tid, och då har det som byggts upp lixom tappats, även fast hon rids regelbundet och relativt hårt. Men hoppningen skall återupptas i agusti.

Fler tips??

Tack för övriga svar oxå. :bow:

Hej

Mina råd är...rid öppna och sluta i både skritt och trav...ger mkt muskler på min kille i alla fall:) Ut i terrängen och rod "offroad"också.

Övergångar- speciellt galoppfattningar stärker jättemycket. Hoppning som någon sa innan: studs osv. Allra bäst är ju faktiskt att klättra.

Håller med charmant, öppna och sluta är jättebra för att stärka bakdelen. (Vi har inte heller några backar häromkring.)

HUr ar din hast gangarter, hu ror hon sig? Om du vill bygga muskler i bak karran sa tank pa hur hasten ror sig, anvander den varkligen bakbena?

Nar hasten skrittar tar den upp hoven och satter ned den? eller slapar den hoven halva steget? Om hasten inte har en god och vagvinnande skritt sa ar det nog dara du ska borja.
Antingen med longerlina eller riden, fa hasten att ta stora oh langa kliv, framat och lat den mata pa med huvudet ordentligt. Om du rider va nogran att folja med i skritten ordentligt nar en hast skrittar ordentligt ska det vara mycket rorelse i ryggen, lat din hand folja med huvudets rorelse oxa. Om du ar pa marken kan du fa extra aktivitet genom att ha en spo och peta hasten bakom sadelgjorden precis fore hasten tar upp bakbenet vilket far den att lyfta benet hogra. Timingen ar viktigt for resultatet, samma sak galler for skanklarna oxa. Att peta en gang ar inte tillrakligt peta varje gang hasten lyfter bakbenet tills du fat resultat - berom.

Sen sa kan du studera din hast kroppsbyggnad det ar inte alltid latt for hasten att jobba ratt, specielt inte om man har en hast av typen blandning melan giraff, gnu och asna med tax ben, tex.

Mitt rad ar i alla fall att konsentrera sig pa gangarterna, kan du forbattra dom kommer musklerna automatiskt.

Att borja med skritten ar bra eftersom det ar lattast. Och en god skritt bade mjukar upp och bygger muskler.

Jo, jag tänkte på en sak. Men nu vet jag inte vad för sorts häst du har och inte heller om den är lättfödd. Men om den får fri tillgång på hö så skulle nog jag öka kraffodret till 4 kg. För om hästen inte är så välmusklad så behöver den nog lite mer kraffoder.

Så gjorde jag med en häst jag hade. Hon hade inte en ända muskel på bakkärran. Och det blev bra till slut.

Så lycka till!! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 665
Senast: Puffindog
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
894
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar