Svag högersida = bråk eller ont?

fia-lisa

Trådstartare
Min donna har under hösten utvecklats enormt i ridningen, dvs. i vänster varv. Höger varv gick framåt ett tag för att nu ha tagit tvärvänding. Hon har alltid varit något starkare i vänstersidan, men skillnaden idag är som två helt olika hästar. I vänster varv är hon mjuk, samarbetsvillig och respekterat mina hjälper. I höger varv stöter hon emot i traven, tränger in bogen och i det närmaste vägrar lyssna på vad jag gör. Fattar helst inte höger galopp, blir orolig i munnen, reser huvudet och går emot skänkeln alt rusar rakt fram, sparkar och slår mot skänkeln osv. Hon är nu tillbaka långt under noll, vet inte om hon någonsin varit så här trilsk i höger varv eller öht för den delen.

Tilläggas bör att hon är en dam med stenhårt huvud, mycket humör och egen vilja. Det brukar dock gå att lirka ur henne det mesta. Min ridinstruktör tror/anser att hon bara bråkar och testar för att hon tycker det är jobbigt i höger varv. Själv är jag inte så säker längre - om hon bara bråkade, borde hon då inte rimligtvis bråka även i vänster varv när hon är trött? Och bråka mindre i början när hon är pigg? Och borde hon inte bli starkare i högersidan i ung. samma takt som hon utvecklas i vänstersidan? Eller åtminstone vara kvar på samma "styrkenivå" som när vi började?

Hon är dock inte halt och ömmar inte över ryggen. Något grinig vid rykt, men hon har alltid varit lite killig. Dessutom är hon inte alls förtjust i att jag masserar hennes bakknän, höger ännu mindre än vänster. Detta kan dock vara att hon är lite kittlig...

Sitter nu och väntar på en tid på kliniken nästa vecka, men som orlolig matte kan man ju inte sluta fundera. Är det någon som har någon erfarenhet av liknande? Eller som har någon aning om vad det kan vara om hon har ont?

Sv: Svag högersida = bråk eller ont?

Jobbigt med sådana här problem. Man vill ju inte att hästen ska ha ont. Är ju hemskt att pressa dem i sådana fall.
Vissa hästar säger ju verkligen till om det är jobbigt. Hon kanske är låst och spänd någonstans så det tar emot?
Har du ngn duktig equiterapeut i närheten så kanske det hade varit till hjälp?
Min unghäst har varit lite likadan i det jobbiga varvet. Hon blir bättre av att klättra, kliva i skog och mark och jobba loss spänningarna själv. De behöver stärka sig på ett roligt och naturligt sätt. Vi rider mycket bomövningar på banan och travar över höga cavaletti. Går över bommar innan jag börjar trava och det är stor skillnad om jag gör det än att sitta och rida loss det på böjt spår. Det blir inget bråk, samt att min häst gillar bomövningar.
Kan du inte skriva och berätta om ni hitta något fel på kliniken, Intressant för mig med iom att jag har lite samma problem. Lycka till!!

Min ena häst var precis lika dan. Kollade upp med en haltutredning och röntgen på henne. Visade sig att hon hade en pålagring i vänstra bakknät. Hon hade tidigare fått en spark där och veterinären ansåg att skadan var av sparken.

Hoppas det går bra för dig med din häst. Men om jag vore dig skulle jag kolla upp den på en klinik. Visst kan det vara så att den bara tycker det är jobbigt i höger varv. Men har du kollat den så vet du ju att den i alla fall inte har ont i sådana fall. Lycka till.

Jag tycker att det låter som att hon har ont nånstans. Om jag hade varit i din situation så hade jag tagit ut min massör. (Tilläggas bör att hon även använder laser och kiropraktik.) Mina erfarenheter med kliniker och sådana här probem är inte bra. Har alltid kostat en MASSA pengar utan att dom egentligen kommit fram till nått! Nån som känner igen-Till kliniken, böjprov=halt. Tillbaka och böjprov=halt. Sprutas i koterna-vila. Tillbaka två veckor senare=ren. Hem och sätts igång och så dålig igen... Detta har givetvis resulterat i att hästen fått ha ont alldeles för länge... Hoppas att det löser sig för er...

Jag skulle inte tagit ut en massör i detta läget . Min femåring visade EXAKT samma beteende som du beskriver både under ryttare och på backen. Hade ut en massör som jollrade ihop en massa SKITSNACK om att hästen var sne både här och där och ville ha mig till att ge massa tillskott med örter för att rensa kroppen m.m samt massage och longering!!! Tillråga på allt var det fel på exteriören (hade 8:a på 3årstest) och då började jag fatta misstankar. Åkte till Åby för för fullständig kontroll och röntgen. Kotledsinflammation i alla fyra!! Hon hade inte heller visat någon hälta, de fick bedöva henne i ett ben för att få fram det och då var stackarn blockhalt på tre ben. Nu menar inte jag att alla massörer är dåliga. Jag tycker det är super att ha en massör som behandlar och rehabiliterar, men jag tycker inte att de skall ställa "en diagnos" för det tycker jag man skall överlåta till veterinär (på klinik). Och naturligtvis vara noga i valet av massör (be att få se papper, cert) Men detta är bara min åsikt.
Lycka till. Kram o hej

Jag tror INTE att din häst bråkar bara för att bråka.
Jag hade först åkt till en BRA klinik för en grundlig hältutredning (inte kliniken i min hemstad, ehrm....) och röntgen.
Även om du eller din tränare inte kan se någon hälta kan hästen mycket väl vara halt, tro mig talar av erfarenhet. Men du har ju bokat tid så det vet du nog om ;)

Sedan, efter hältredning och ev behandling är klar hade jag INNAN igångsättningen bokat tid till en duktig equiterapeut eller fysioterapeut för hästar för att se om det finns en grundlig orsak till högersvagheten, för veterinären kan ofta bara hitta symptomen, inte veta exakta orsaken. Din häst kanske är sned i bäckenet åt höger och belastar således höger bak mer? JAG vet inte, men en bra sådan ska veta, eller åtminstone kunna ha en teori. För man vill ju förebygga i framtiden.

Min dam var väldigt stel och svag i högersidan förra hösten, tränaren var tuff och tyckte bara hon latade sig, försökte slippa undan, men jag undrade... så stod hon på bakbenen med mig en gång när jag bara skulle flytta in högerbogen och då förstod jag att nåt var verkligen fel. Åkte till kanonbra klinik i Ängelholm -då var hon halt på 3 ben :( :( Höger bak och båda fram (pga bak). Men hon är en tapper själ som inte gnäller förrän hon har rejält ont, tyvärr.
Men jag lovar dig, när hon sen var frisk och igång igen, då insåg jag hur hon SKA kännas!!! :)

För jag tycker verkligen inte en frisk häst ska ha en "jättesvag" sida och reagera så som din gör, tuff eller inte. Det är inte en frisk häst i mina ögon. Nåt är fel, är det inte hälta kanske det är sadeln, någon låsning, eller rentav du. Är du helt rak själv?
Tycker du tänker vettigt när du skrev lite funderingar... om din häst var frisk och rak så borde hon bli Bättre och Bättre i högersidan (med liksidig träning) och som du säger starkare i takt med att vänstersidan blir starkare och skillnaden mellan dem borde bli mindre och mindre.
Min häst konstaterades av fysioterapeut vara snedvriden i hela bäckenet för ca 1½ år sedan, ryggkotor var vrida, halskotor, nacken låst. Vad hade jag märkt? lite öm i nackkotorna.... :crazy: lärt mig mycket senaste året! Eftersom allt var vridet åt höger hade hon hela tiden gått med högersidan "på spar", liksom insidan av en ostbåge har jag känt det som. Hon hade gått omkull ca 5 år tidigare och var väldigt ojämnt musklad, såg även veterinären, mycket mer muskler på vänster sida.
Det tog ett ÅR för henne att balanseras om, ändra, stärka och rätta till sin kropp (ja med hjälp av skickliga fysioterapeuten) men DÅ, då var det skillnad må du tro! Svårt att förklara men förutom att hon nu är jämnt musklad i båda sidor skjuter hon aldrig över mig på högersidan längre, hon har satt nya muskler ovanpå halsen, fått mkt kraftigare bakdel, står själv helt rakt och balanserat när man ställer upp henne i gången med benen parallellt och står själv med bakbenen längre in under sig själv, bara när hon står rakt upp å ner!
Att rida var hon nu helt underbar och så annorlunda! Självklart ännu lite aningens svagare i högersidan men absolut inte någon stor skillnad, bjöd mkt mer på sig själv.
Nu vet jag hur det ska kännas.
När hon efter detta känts konstig, stel eller svag har jag vetat att nåt är fel. En gång en rejäl låsning i högerbogen, en gång hälta höger fram pga mugg vänster bak. Jag tror inte riktigt längre på det här med att bråka som tusan för att slippa jobba... En helt frisk, rak, skön häst som är nöjd med sin kropp som får ett rejält arbetspass Bråkar inte på det viset tycker jag. Jag vet inte, men alltså för mig är inte en häst en varelse som alltid bara ska slippa undan... de tycker det är Roligt att få arbeta, vara till lags, ta i, göra lite nytta. Iaf om de är lyckliga.

Stort lycka till med din häst!! :)

patty skrev:
Jag skulle inte tagit ut en massör i detta läget . Min femåring visade EXAKT samma beteende som du beskriver både under ryttare och på backen. Hade ut en massör som jollrade ihop en massa SKITSNACK om att hästen var sne både här och där och ville ha mig till att ge massa tillskott med örter för att rensa kroppen m.m samt massage och longering!!! Tillråga på allt var det fel på exteriören (hade 8:a på 3årstest) och då började jag fatta misstankar. Åkte till Åby för för fullständig kontroll och röntgen. Kotledsinflammation i alla fyra!! Hon hade inte heller visat någon hälta, de fick bedöva henne i ett ben för att få fram det och då var stackarn blockhalt på tre ben. Nu menar inte jag att alla massörer är dåliga. Jag tycker det är super att ha en massör som behandlar och rehabiliterar, men jag tycker inte att de skall ställa "en diagnos" för det tycker jag man skall överlåta till veterinär (på klinik). Och naturligtvis vara noga i valet av massör (be att få se papper, cert) Men detta är bara min åsikt.
Lycka till. Kram o hej

Det är som du säger, och som dom flesta massörer säger. Om hästen har stora problem skall man först åka in med dom till en klinik och kolla upp läget, om inte det visar något eller om problemen behöver lång tid att läka ut, tar man ut en massör som rehabilitering, annars om man tar ut en massör utan att hästen visat något är det ju av underhåll. alltså skulle du ha kollat upp hästen först på klinik, och sedan ta massör, för att massörer är jättebra, kanske inte alla, men dom flesta som jag stött på har varit super, och örter och olika preparat är också jättebra om amn vet varför man ger dom det, och under en kortare tid. Men jag är säker på att örterna som du gav säkert gjorde någon nytta? men på ett sätt kanske det skulle vara bättre utan massör och örter, då kanske problemet skulle komma till kritan snabbare, och inte förskutit det. Men det är ju svårt för dig att veta när hästen inte visade någon hälta, bara snehet i kroppen vilket inte var så konstigt om han var halt på alla fyra, då försöker han ju avlasta och följden blir olika sneheter. Men i detta fallet skulle ju massören ha tagit ställningen och sagt att hon inte visste vad det var, och rekomendera er till kliniken. som massör har man förhoppningsvis lärt sig att problemen beror på något, alltså måste det ha funnits en grundorsak till sneheten. ochy resten av problemen är ju en följd av grundproblemet och försvinner ju inte förns grundproblemet är borta.
Hur kunde din häst ha fått kotledsinfamation på alla fyra? det måste ju bero på något? hoppas iallafall att din häst är bra idag! :)

Hej! Svar till A-a: Har beskrivir lite om hur hästen fick problem i alla fyra i annan tråd. Kopierar över det..
Har en femåring som lämnades på tillridning och vidareutbildning, då jag själv inte hade tid (småbarn m.m) samt att jag ansåg mig behöva hjälp då jag lagt av mig lite... Trodde jag kunde lita på denna person till 100% men tji. Efter ett tag kom problemen och jag fick höra alla möjliga saker om vilken "idiothäst jag hade och hon var överbyggd och felbyggd och jag vet inte allt. Trodde inte riktigt på detta då hästen faktisk var helt underbar att rida in och arbeta med inför 3-års testen och där hade en 8:a på exteriören. Åkte till Åby och fick diagnosen kotledsinflammation I ALLA FYRA. Chock, tårar ...ja ni kan ju tänka er. Men fick också höra att chanserna var hyfsat goda eftersom hon var så ung. Sprutad, viloveckor i sjukhage, promenader för hand, etc. Väl tillbaka efter ca 8 veckor syntes ingen hälta. Fick då rådet att sätta igång henne väldigt försiktigt. Har nu skrittat i ett par MÅNADER först på hårt och plant underlag sen omväxlande på skog och mark. Ska nu börja trava lite försiktigt på HÅRT underlag (även asfallt men korta intervaller). Kan tillägga att detta troligtvis inte berodde på hårt arbete utan mer på HUR det hade utförts samt att hon blev riden vid växtperiod.
Så jag har återigen gått tillbaka till mitt gamla måtto, LITA ALDRIG PÅ NÅN ANNAN ÄN DIG SJÄLV OCH VÄNTA INTE TLLS DET GÅTT FÖR LÅNGT, och idag rider jag själv min egen lilla glada FRISKA häst. Och hoppas naturligtvis att det inte kommer tillbaka.

Ville bara säga att min häst var inte "sned" utan tvärtom vädigt symetrisk i båda sidorna (enligt vet på Åby). Tror ärligt talat inte att denna massör hade en aning om vad hon talade om och när jag sedan konfronterade henne så påstod att hon visst var sne och hon minsan visste mer än vet. Nu vet jag att det finns massörer som kan mer om muskulaturen än vet men inte än de på Åby som håller på med detta varje dag enbart på häst. Sen för att försvara mig själv lite. Tiden mellan massörens åsikt och kliniken var endast ett par dagar. Tyckte vid första besöket av henne att jag nog skulle boka på klinik så det gjorde jag. Mitt dåliga samvete beror på att jag lät ryttarinnan bråka med henne för länge då hon påstod att hon bara trilskades när man med facit i hand vet att hon hade ont. Men som sagt hon visade ingen hälta så det var svårt att se.

Hej Szmulan
Ja visst känner jag igen mig. Denna berg o dalbana i hältor, ingen vet. kan säga varför det är återkommande trots minitiös uppstart efter hältan. Dessutom så inser jag ju att det är jag som sitter på och håller i tyglarna = mao att jag är en riskfaktor och detta säger jag ju oxå till vet.
Nu blir jag ju VÄLDIGT intresserad av vad som hjälpt din pålle!!
SNÄLLA SKRIV :bow:

MVH Rosie

ok! jag beglagar, kul iallafall att din häst mår bra och är frisk idag, det är synd bara att det finns sådanna människor hon som bara kallar hästen för dum i huvudet, när det är hon själv som är problemet, men det kommer vi nog aldrig ifrån, tyvärr. ok, jag trodde att massören behandlade din häst under en längre tid, sorry.
Lycka till med din häst i framtiden, håller tummarna för er.

Liknande trådar

G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Gifted
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 887
Senast: Jeronimo
·
Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 944
Senast: Elisha
·
Hästvård Jaha, då ska jag dra min story :) Jag ska försöka att dra detta kortfattat så får ni själva fråga om ni saknar ngn info men nu börjar...
Svar
11
· Visningar
1 793
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka