Svacka... hjälp!!

cactuspower

Trådstartare
Jag är så trött på det här nu, känner mig ledsen, frustrerad, arg, värdelös och mitt självförtroende är lika med Noll :( . Min ridning går inte alls nu och hästen känns inte ett jota samarbetsvillig, nu har det varit så här i flera veckor och jag får det inte att vända...

vad gör man? :confused:

(kan tillägga att jag försöker vara koncentrerad, fokuserad, lugn på hästryggen men det här är känslorna som kommer efteråt... )

Sv: Svacka... hjälp!!

Usch, vad jobbigt. Jag har oxå haft svackor i hästeriet. Men jobba på, gör ngt nytt tex rid för en ny tränare, låt hästen ta det lugnt några veckor och bara rid ut, och se framåt så kommer du snart vara tillbaka på topp igen ;)

Kanske vore ngt att lyxa till det lite för både hästen och dej? Unna er lite nya snygga grejer och god omvårdnad!

*Peppkramisar* :bump:

Alternativ 1
Ta en paus från det som är jobbigt och gör det som är kul och som du har energi för.
Fundera vidare på vad det är du vill och vad det är som kan tänkas göra det andra så surt.

Alternativ 2
Försök ändra attityd, ge dig själv en mental örfil och börja morgondagen med ett nytt sätt att se på saker och ting.

Oavsett vilket sätt som funkar för dig så behöver du komma fram till varför du mår som du gör.

Vi får alla svackor. Och de går alla över, men inte alltid med det "resultat" som man kanske väntat sig.

har också en svacka just nu... för mig är det ingen större kris egentligen eftersom man fortfarande e lite halvt nybörjade men det tar på självförtroendet.
hade en period på ett par veckor då de gick frammåt ( allt kändes nästan toppen) men sista veckan elr två har vart kassa. rider på ridskola 1 gång i veckan i bland 2 (har haft lite igenridningar å så). sista gången på den ordinarie när vi skrittade på halvlånga tyglar blev hästen framför mig rädd å tjejen flög av, såklart reagerade pållen ja satt på med, klamrade mig fast å lyckades på nåt konstigt sätt att inte flyga av.
dan efter på en igenridning gick de så jädra dåligt. hade dåligt självförtroende redan från början när de gäller hoppning och sen dan innan. läraren lovade att de inte skulle bli så högt. testa travhopp på lågt kryss ( har knappt hoppat innan) å visst de gick bra i början men hästen va trög och det blev hiss hopp. tappade balansen å va nära att flyga av igen. de höjde å då vågade ja inte mer men i slutet av lektionen tog ja nåt språng över ett kryss igen förr att få självförtroende.
skulle galoppera en kortsida på ridlärarens order när de andra skrittade av. hade hästen ja ridigt mest å har som favorit i höst, galopperat "massa" gånger på han förut. tro fasen att man inte får galopp, malde runt var på varv innan ja tillslut fick te de en kortsida.Han va trög hela lektionen å ingentng fungerade som de brukar.
Man känner sig så kass å man blir så besviken när man har haft några topp veckor. men ja ger mig ej, ja å mamma har bokat in en privat lektion ihop.
Har inte så många mer råd än att de e bara att kämpa på. kanske testa en annan häst en gång elr två sen kanske de funkar när man kommer tillbaks till de man e van. man kanske till och med har lärt sig några nya knep. tänk positivt, gräv inte ner dig alltför mycket i problemen, vara glad för de man lyckas med. träna, träna träna.

Jag förstår precis hur det är. Har haft så till och från hela året...
Jag löste det hela genom att ta hjälp och träna ännu mer med tränare, byta tränare och så. Det har fortfarande inte släppt till 110% men det går oftast bättre än förut :)
Dessutom så är det ALLTID jag som vinner numer när vi bråkar vilket känns väldigt skönt eftersom de ridturerna förut slutade med att jag satt och grina och kände mig värdelös...

Jag har också haft några sådana svackor i min ridning, då jag bara känt att jag är världens sämsta ryttare och att jag egentligen inte borde hålla på med hästar.

Men då brukar jag skita i att rida på ett tag, bara ta promenader, mysa och pyssla med hästen, gå ett steg längre ner i våran utbildning (sådant som jag vet att vi 100 % kan).

Efter ett tag får man upp motivationen igen och får du bättre självförtreonde.

Det är bra att också prata med någon, tex någon i stallet, som kan hjälpa och stötta dig.

kan det inte ha med årstiden att göra då?

för jag känner exakt samma sak, allt går emot mig. kan inte rida osv. men jag tror också det har med årstiden att göra.

tror du inte det har med årstiden att göra?

kanske du ska ge henne en vintervila nu och ta nya tag sen? tror det kan hjälpa, om jag börjar ledsna lite så får han vila ett par dagar och då är jag jättesugen på att rida efter det.

om det är så att träningen går dålig så kanske det vore bra att rida för en ny tränare?

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 915
Senast: cewe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 943
Senast: Stefffie
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 115
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden