Sv. Ridponny eller Welsh Partbred?

Shane

Trådstartare
Har svårt att bestämma hur/vart jag ska registrera mitt föl född i år.

Han är efter Welsh och undan Svensk Ridponny. Bra stamtavla.

Hur skulle ni ha gjort och varför?
 
Det spelar nog inte någon större roll om du reggar ASRP eller WPB. Du kan ju alltid tilläggsregistrera i den andra föreningen.
 
Jag skulle reggat som Welsh PB utan tvekan. Har haft både welshar och ridponny och har alltid blivit mycket sämre bemött av asrp inom i princip alla områden så där är valet enkelt för mig då jag bara har bra erfarenheter av swf.
 
Jag har visserligen bara haft en ponnyuppfödning och jag valde att regga den i ASRP - inga problem.
Nästa avkomma tänker jag också regga där + tilläggsregistrera i SWF eventuellt
 
Har svårt att bestämma hur/vart jag ska registrera mitt föl född i år.

Han är efter Welsh och undan Svensk Ridponny. Bra stamtavla.

Hur skulle ni ha gjort och varför?

Vet du vad du får för registreringskod i ASRP? Blir han en 43:a om han nu är efter en welshhingst? Jag är ju inte speciellt insatt i vad som gäller just nu, men reglerna har ju ändrats ju lite så det är svårare att få en fullvärdig ridponny om det är efter en renrashingst.

Sen är det billligare i Welshföreningen med registreringen och de har fler evenemang om man vill ställa ut osv :)

Så jag hade valt Welshföreningen.
 
Jag är partisk men hade också valt SWF. Eftersom du skriver att det är en han så gissar jag på hingst med tanke på åldern. Och det finns många evenemang inom Welsh att visa sin häst på. Och hingstar showar oftast och är snygga att visa.
Det är jätteroligt att visa på utställningar :)

Och är det en snygg häst kan man samla på sig lite extrapoäng.

Mycket roligare med welshutställning än dom som är öppen för alla ponnyer.

Så vill man hålla på med lite sånt så väljer man Welsh.
 
Welsh pb är inte godkända som förädlare inom svensk ridponny så du hamnar nog i korsningsponnyregistret om du väljer ASRP. Å det är ju ingen hit!
Jag har liknande avkommor här hemma och jag väljer då att registrera dem som welsh då det finns mycket welsh i mammorna och hög procent i pappan.

Sen vad ASRP håller på med som inte anser att welsh pb är rasförädlare men att welsh cob är det, det kan man ju fundera över!
 
Welsh pb är inte godkända som förädlare inom svensk ridponny så du hamnar nog i korsningsponnyregistret om du väljer ASRP. Å det är ju ingen hit!
Jag har liknande avkommor här hemma och jag väljer då att registrera dem som welsh då det finns mycket welsh i mammorna och hög procent i pappan.

Sen vad ASRP håller på med som inte anser att welsh pb är rasförädlare men att welsh cob är det, det kan man ju fundera över!

Men pappan är ju ren Welsh som jag förstår det.
 
Din ponny blir 93a med vita papper, dvs räknas som en korsning eftersom den är efter welshfar . Dvs ganska värdelösa papper, så regga som WPB.
 
Din ponny blir 93a med vita papper, dvs räknas som en korsning eftersom den är efter welshfar . Dvs ganska värdelösa papper, så regga som WPB.


43 och 93 är Svensk Ridponny.






Vad är en ridponny


En ridponny är en ponny vars avelsmål är baserat på dess egenskaper. För att få kallas Svensk Ridponny ska ponnyn vara registrerad i ASRP och vara fallen efter en hingst som ASRP har godkänt eller efter en godkänd renrashingst från en ras som ASRP har erkänt.



Svensk Ridponny är uppbyggd av ett antal raser som ASRP har erkänt. Raserna är Connemara, New Forest, Russ, Dartmoor, Welsh Cob och halvblod som grundmaterial.



Som förädlare räknas Engelskt, Angloarabiskt, Arabiskt fullblod, Shagyaarab, redan konsoliderad Ridponny samt welsh sek A, B och C.



Målet med aveln är en ridponny av ädel, varmblodig typ med hög ridbarhet och en mankhöjd ej överstigande 148 cm. Ponnyn ska vara av en internationell sport/tävlingstyp och vara väl lämpad för hoppning, dressyr, fälttävlan och övrig bruksverksamhet.



Naturligtvis är vi måna om att även den presterande ponnyn ska ha vissa grundkvalitéer såsom en god exteriör och ett bra huvud.



Rasen har uppkommit för att entusiastiska ponnymänniskor ville ta tillvara de duktiga tävlingsstona och använda dem i prestationsavel. Dessa ston var många gånger korsningar mellan ponny och fullblod eller ponny/halvblod. Några av stona saknade stam men med tillräckligt hög prestationsförmåga ansågs även dessa ha ett avelsvärde.



Med en öppen stambok där stona tillåts att klättra upp ett pinnhål för varje generation som de betäcks med en godkänd hingst finns det inom ridponnyaveln i dag möjlighet att ta tillvara de bästa individerna genom ett väl genomtänkt system. Med våra svenska tävlingsston som grund och ett tillskott av importerade kvalitétsponnyer har vi idag en konkurrenskraftig ridponnyavel som är på god väg att mäta sig med det bästa på den internationella marknaden.
 
Läs plan och riktlinjer, så förstår du vad din ponny blir. Finns olika 43 och 93, beroende pga fader och moders status. En ponny efter en welshhingst med bara licens får vita eller grå papper, dvs korsning.
Blir du lyckligare av att få ett pass från ASRP ska du naturligtvis registrera där, även om din ponny räknas som korsning med lågt eller inget avelsvärde. Du kan ju alltid säga :Jag har en svensk ridponny.
 
Läs plan och riktlinjer, så förstår du vad din ponny blir. Finns olika 43 och 93, beroende pga fader och moders status. En ponny efter en welshhingst med bara licens får vita eller grå papper, dvs korsning.
Blir du lyckligare av att få ett pass från ASRP ska du naturligtvis registrera där, även om din ponny räknas som korsning med lågt eller inget avelsvärde. Du kan ju alltid säga :Jag har en svensk ridponny.

Jag har en ponny som är reggad med 93 i början. Pappa ren welsh, mamma okänd stam. Den ponnyn gjorde ett fantastiskt treårstest med dubbeldiplom. Hon är sannerligen inte utan avelsvärde. Hon är dräktig med en av europas bästa hopp-ridponnyer(iofs en korsning som troligen är föraktad bland puritanerna). Avkomman blir nog en 43-a iom att pappan är godkänd i ASRP. Så om man har en ponny som är 93:a som presterar kan jag inte se att den är utan avelsvärde
 
Jag har en ponny som är reggad med 93 i början. Pappa ren welsh, mamma okänd stam. Den ponnyn gjorde ett fantastiskt treårstest med dubbeldiplom. Hon är sannerligen inte utan avelsvärde. Hon är dräktig med en av europas bästa hopp-ridponnyer(iofs en korsning som troligen är föraktad bland puritanerna). Avkomman blir nog en 43-a iom att pappan är godkänd i ASRP. Så om man har en ponny som är 93:a som presterar kan jag inte se att den är utan avelsvärde
Om din 93a har en mor med okänd stam och welshfar, hoppas jag du är ung eftersom det tar 4 generationer innan avkomman är godkänd 43a med rätt färg på papperna. Bara för att en ponny blir 43a, betyder det inte att det är en fullstammad ridponny, eftersom det finns 43or med grå, vita papper osv. Som sagt, studera plan och riktlinjer.
 
Om din 93a har en mor med okänd stam och welshfar, hoppas jag du är ung eftersom det tar 4 generationer innan avkomman är godkänd 43a med rätt färg på papperna. Bara för att en ponny blir 43a, betyder det inte att det är en fullstammad ridponny, eftersom det finns 43or med grå, vita papper osv. Som sagt, studera plan och riktlinjer.

Jaha? Jag är inte extremt brydd över pappersfärgen. Jag ser nog på avelsvärdet på ett annat sätt.
 
Jaha? Jag är inte extremt brydd över pappersfärgen. Jag ser nog på avelsvärdet på ett annat sätt.

En häst utan stam har tyvärr inget högt avelsvärde i mina ögon. Du har ju ingen aning vad som finns i mamman och som kan komma att slå igenom.
För mig är det jätteviktigt att veta vad som finns på både mamman och pappans sida och att det är gedigen prestation bakom. Vi betäckte ett D-ponnysto (145cm) med en ridponny-hingst på 145 cm och vi har fått en C-ponny. Det visade sig att pappan var korsning halvblod och b-ponny. Det missade vi och det var tydligen B-ponnysidan som slog igenom. Inte kul!
 
En häst utan stam har tyvärr inget högt avelsvärde i mina ögon. Du har ju ingen aning vad som finns i mamman och som kan komma att slå igenom.
För mig är det jätteviktigt att veta vad som finns på både mamman och pappans sida och att det är gedigen prestation bakom. Vi betäckte ett D-ponnysto (145cm) med en ridponny-hingst på 145 cm och vi har fått en C-ponny. Det visade sig att pappan var korsning halvblod och b-ponny. Det missade vi och det var tydligen B-ponnysidan som slog igenom. Inte kul!

Jag har inte påstått att det stamlösa stoet hade ett högt avelsevärde, däremot så var jag mycket väl medveten om hennes goda egenskaper som jag hoppades på att föra vidare och jag tänkte igenom väldigt noga vad jag skulle betäcka med. Jag vet vad som slog igenom på den enda avkomman det stoet fick och det var exakt så som jag hade planerat för. Jag visste att stoet var ridponny från Holland dock utan stam, därför valde jag en svensktammad welsh för att inte ta en släkting och för att inte få en övervuxen - det blev som jag planerade en stor C-ponny som hoppar extremt bra - nu dräktig med den bästa ridponnyhingsten som finns i Europa, som just är korsning hbl/welsh, jag är inte oroad för storleken på avkomman.
 
Jag har inte påstått att det stamlösa stoet hade ett högt avelsevärde, däremot så var jag mycket väl medveten om hennes goda egenskaper som jag hoppades på att föra vidare och jag tänkte igenom väldigt noga vad jag skulle betäcka med. Jag vet vad som slog igenom på den enda avkomman det stoet fick och det var exakt så som jag hade planerat för. Jag visste att stoet var ridponny från Holland dock utan stam, därför valde jag en svensktammad welsh för att inte ta en släkting och för att inte få en övervuxen - det blev som jag planerade en stor C-ponny som hoppar extremt bra - nu dräktig med den bästa ridponnyhingsten som finns i Europa, som just är korsning hbl/welsh, jag är inte oroad för storleken på avkomman.

Jag tog bara storleken som exempel....
 
När man inte vet stammen så vet man inte heller vad som finns bakom genetiskt och det kan slå ganska tokigt. Som mitt exempel med storlek. Två D-ponnysar på 145-146 cm. förväntar man sig få storlek D-ponny av. Inte en C-ponny. För mig kan inte aveln vara så genetisk riskfylld utan jag vill veta vad som finns bakom och att det är prestation, storlek och stabilt genetiskt bakom och att man kan vara någorlunda säker på att avkomman för aveln framåt. Definitivt inte bakåt i alla fall.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
Svar
12
· Visningar
1 760
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
893
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp