Sv. Lapphund :)

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Monkmonk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 046
M

Monkmonk

Funderar på att köpa en svensk Lapphund.
någon som har nå positivt och negativt att säga om rasen ?
de är ju som ganska långhåriga, hur är det när dom fäller och fäller dom hela tiden ? :d

Sv: Sv. Lapphund :)

Jag har Lapsk Vallhund och Finsk Lapphund och står ofta i rasmonter på stora tillställningar och gör reklam för iaf Finsk och Lapsk. Men man snappar ju upp lite om Svensk Lapp också :p

Svensk Lapphund är en robust och rätt tuff hund, envis som synden. Dom kan träna det mesta från Agility till spår mm. Min uppfattning är att dom är ganska krävande, fast det beror ju på linjerna i hunden. Vissa bara ställer ut och vissa satsar stenhårt på lydnad etc.

Dom är rätt skälliga, är ju en klar nackdel om man hatar hundar som skäller i tid och otid :D. Fällandet gör dom 2 ggr om året ordentligt då det är dax att byta till sommar eller vinterpäls.

Det bästa att göra är att gå in på www.SLK.nu och kolla i forumen och ta kontakt med människor som har rasen :)
Lycka till! :D

Jag har fått uppfattningen att man inte kan tänja på gränserna, alltså var konsekvent i regler annars tar dom gärna för sig mer så att säga. Ge dom lillfingret.. du vet ;)

Men, med rätt (kontinuerlig) aktivering, fasta regler och motion så kommer du att få en mycket trevlig hund som kommer att skänka dig mycket nöje i 12-13 år framöver :)

Kom dock ihåg att detta är mina erfarenheter av rasen. Frågar du två uppfödare kan du få olika svar av dom också eftersom det både finns dom som inte gör någonting med hundarna och tycker att dom passar till det :crazy: och så finns det dom som anser rasen krävande (i motion och aktivering mm).

:):)

ingen annan som har nå att säga ?
kom igeen nog vet jag de finns mer folk som känner till något om lapphunden ;)
jag vill veta allt !!

Jag har finsk lapphund, tycker de är mycket vackrare och bättre lynne än de svenska. Jag har träffat på en hel del svenskar på utställing, tycker de är lite asociala, envisa och skälliga. Sen är det så tråkigt att alla är svarta.

:laugh:

haha =)
vad är skillnaden på finsk och svensk då ? ;)
förutom utseendet ?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 383
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 225
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka