Suzuki, bra bilar?

Cambrie

Trådstartare
Ska köpa ny bil. Min mamma (som är sponsor denna gången) har hittat en Suzuki Liana. Är det bra bilar?

Jag har aldrig kört en suzuki av något slag, den här bilen kostar en slant, är fin på utsidan (men det är ju alla lite nyare bilar som finns hos bilhandlare) och går helt okej... Funderar som sagt lite överlag om de är bra bilar, och du har ju rätt, känner ju en del hästfolk som har vitara och som haft dem i många år (vilket gör att de borde vara nöjda med dem) :)

Har ej kört den modellen, men mina föräldrars Swift har gått som tåget i alla år vi har haft den. Älskar den bilen, trots att den är liten och lätt har den tagit mig genom snöstormar, över isgator och är det bra vägförhållanden är den riktigt rolig att köra.

Inte kört just den modellen men är inne på min andra Vitara nu (lyckades krocka den första:down: annars hade jag inte bytt). Är supernöjd. Aldrig något som har strulat och jag har bara behövt byta lite vanliga slitdelar. Har till och med övertygat min kräsna pappa, som för övrigt velat fram och tillbaka i säkert 8 år vad han ska ha för bil, att den är bra. Han och mamma köpte en likadan som min fast automat i höstas. :D
Supernöjda de med. :)

Jag tror att de är det! När jag bodde på Island hade alla familjer minst en suzuki. De var kanon på heden, tog sig fram och ramlade inte isär. Vi i min familj har haft en som gick som en klocka, brukar passa på att fråga kunder på jobbet som kommer i suzuki vad de tycker och hittills har jag inte mött någon som är missnöjd. Slutligen får vi inte in särskilt många på verkstaden ;) Jag hade gärna köpt suzuki.

Jag tror att de är det! När jag bodde på Island hade alla familjer minst en suzuki. De var kanon på heden, tog sig fram och ramlade inte isär. Vi i min familj har haft en som gick som en klocka, brukar passa på att fråga kunder på jobbet som kommer i suzuki vad de tycker och hittills har jag inte mött någon som är missnöjd. Slutligen får vi inte in särskilt många på verkstaden ;) Jag hade gärna köpt suzuki.
För att förtydliga det jag skrev tidigare.
Jo, nog är det bra bilar, det är jag övertygad om.

Men TS frågar specifikt om en modell som faktiskt fått usla omdömen om bl.a. säkerheten. Ett nog så viktigt argument när man ska köpa bil.

Kanske ska @Cambrie titta efter Suzuki fast en annan modell?

Jag hade inte tänkt titta på en suzuki alls ;). Sa till min mamma att jag ville ha en volvo s-klass denna gång. Hon vägrar köpa privat och blev pålurad en suzuki för att den gick bra... Den är inte betald än men ska hämtas på måndag tydligen... Och igår när jag snällt försökte tala om för henne (för jo, jag googlade också på det och såg att säkerheten fått dåligt, eller att den inte ens var testad) så slutade det med att hon kastade på luren och här sitter jag nu och känner mig som en bortskämd jävla skitunge liksom. För vem skulle inte tacka ja till en bil för 30.000 av sina föräldrar... Jag har dock läst det som tanten i övrigt googlat fram och det är så långt från det jag behöver man kan komma, det står ju klart och tydligt att det inte är en bil för långfärdskörning - jag bor tre mil ut på landet, pendlar 50 mil enkel väg till skolan en gång i månaden och har barnen hos pappan 60 mil enkel väg åt andra hållet en helg i månaden. Jag behöver egentligen inte en bil som är bäst i stadstrafik :D... Hade hoppats att folk hade bara gott och säga dock:idea:

Hur som helst verkar det ändå som att de inte går sönder så lätt, det är ju bra. Säkerheten är en sak, samtidigt tror jag de flesta bilar är säkra idag, mer eller mindre, man kan nog köra ihjäl sig i alla om man har otur... Men att det inte är bältespåminnare och så struntar jag i, det är det inte i den gamla bil jag kört nu heller, den modellen har inte heller varit topp 100 i krocktester. Jag är kluven...

Jag hade inte tänkt titta på en suzuki alls ;). Sa till min mamma att jag ville ha en volvo s-klass denna gång. Hon vägrar köpa privat och blev pålurad en suzuki för att den gick bra... Den är inte betald än men ska hämtas på måndag tydligen... Och igår när jag snällt försökte tala om för henne (för jo, jag googlade också på det och såg att säkerheten fått dåligt, eller att den inte ens var testad) så slutade det med att hon kastade på luren och här sitter jag nu och känner mig som en bortskämd jävla skitunge liksom. För vem skulle inte tacka ja till en bil för 30.000 av sina föräldrar... Jag har dock läst det som tanten i övrigt googlat fram och det är så långt från det jag behöver man kan komma, det står ju klart och tydligt att det inte är en bil för långfärdskörning - jag bor tre mil ut på landet, pendlar 50 mil enkel väg till skolan en gång i månaden och har barnen hos pappan 60 mil enkel väg åt andra hållet en helg i månaden. Jag behöver egentligen inte en bil som är bäst i stadstrafik :D... Hade hoppats att folk hade bara gott och säga dock:idea:

Hur som helst verkar det ändå som att de inte går sönder så lätt, det är ju bra. Säkerheten är en sak, samtidigt tror jag de flesta bilar är säkra idag, mer eller mindre, man kan nog köra ihjäl sig i alla om man har otur... Men att det inte är bältespåminnare och så struntar jag i, det är det inte i den gamla bil jag kört nu heller, den modellen har inte heller varit topp 100 i krocktester. Jag är kluven...
Ja jösses - du ska köra barn i en bil som är usel i säkerhet.
Det känns inte bra. Och jag förstår din kluvenhet. Bättre en usel bil än ingen alls liksom.

(Fast jag begriper inte den mormor som väljer att betala för att utsätta sina barnbarn för fara....)

Ja jösses - du ska köra barn i en bil som är usel i säkerhet.
Det känns inte bra. Och jag förstår din kluvenhet. Bättre en usel bil än ingen alls liksom.

(Fast jag begriper inte den mormor som väljer att betala för att utsätta sina barnbarn för fara....)
Hon tänker så - i hennes värld gör hon något gott och är naiv - och troligen väldigt lurad av en bilhandlare. Trots det är ju det här familjebilar, skulle tippa på att de nyare modellerna av dessa inte är osäkrare än äldre modeller av vilken bil som helst (förutom tysk eller svensk).

Hon tänker så - i hennes värld gör hon något gott och är naiv - och troligen väldigt lurad av en bilhandlare. Trots det är ju det här familjebilar, skulle tippa på att de nyare modellerna av dessa inte är osäkrare än äldre modeller av vilken bil som helst (förutom tysk eller svensk).
Fast... nyare? Kollar jag på blocket och på bytbil.com så finns den bara från -01 till -06 Så den nyaste som finns torde vara 8 år gammal?

Det här är en 07a har jag för mig, lågt miltal och en ägare, för mig, som alltid kört bilar från 90-talet, är det en nyare bil ;).

Det här är en 07a har jag för mig, lågt miltal och en ägare, för mig, som alltid kört bilar från 90-talet, är det en nyare bil ;).
Finns den från 07? försöker googla men hittar inga nyare än 06? Det är en åtta år gammal bil.

Den borde finnas på bytbil.com om det är en bilhandlarbil.

Finns den från 07? försöker googla men hittar inga nyare än 06? Det är en åtta år gammal bil.

Den borde finnas på bytbil.com om det är en bilhandlarbil.
Den var ju såld i det inlägget ;-), antar att de tog bort bilen då även om pengarna skulle lämnas idag. Som sagt, jag trodde det var underskrivet att bilen inte är fabriksny när den kostar 30.000. Nu har mamma hämtat bilen för de kunde givetvis inte ställa in affären. Och jäklar vilket tjafs det blivit. Jag tog upp både det med säkerheten - och det att jag behöver ha en bil som går bra på långfärd, är det 120 km/motorväg kan jag inte sitta i 90 km, för att bilen inte är bekväm att köra fortare. Jag tog också upp det relevanta faktum att jag efter mitt förhållande har rejält kraschad ekonomi, jag har aldrig bett om pengar för att lösa mina skulder hos kf men i min situation hade jag hellre i så fall köpt en bil för 15 som är nybesiktigad och lånat 12-15000 för att lösa alla de småskulder jag har hos kf om pengarna ändå fanns hos mamma. Det hade gått fortare och känts bättre än att ha en bil som är fin på utsidan, en bil skulle jag i så fall ha råd att spara ihop till till nästa år. Men, min mamma tog väldigt illa upp av mina argument. Nu ska mammas gubbe ha bilen för det är minsann en bra bil och då finns inga pengar kvar att köpa en bil till mig. Känner mig som sagt som en bortskämd jäkla skitunge och sitter tre mil ut på landet just nu med jobb i stan utan busskommunikation och en återigen förstörd relation med min mamma. Gah. Hatar mitt liv just nu.

Den var ju såld i det inlägget ;-), antar att de tog bort bilen då även om pengarna skulle lämnas idag. Som sagt, jag trodde det var underskrivet att bilen inte är fabriksny när den kostar 30.000. Nu har mamma hämtat bilen för de kunde givetvis inte ställa in affären. Och jäklar vilket tjafs det blivit. Jag tog upp både det med säkerheten - och det att jag behöver ha en bil som går bra på långfärd, är det 120 km/motorväg kan jag inte sitta i 90 km, för att bilen inte är bekväm att köra fortare. Jag tog också upp det relevanta faktum att jag efter mitt förhållande har rejält kraschad ekonomi, jag har aldrig bett om pengar för att lösa mina skulder hos kf men i min situation hade jag hellre i så fall köpt en bil för 15 som är nybesiktigad och lånat 12-15000 för att lösa alla de småskulder jag har hos kf om pengarna ändå fanns hos mamma. Det hade gått fortare och känts bättre än att ha en bil som är fin på utsidan, en bil skulle jag i så fall ha råd att spara ihop till till nästa år. Men, min mamma tog väldigt illa upp av mina argument. Nu ska mammas gubbe ha bilen för det är minsann en bra bil och då finns inga pengar kvar att köpa en bil till mig. Känner mig som sagt som en bortskämd jäkla skitunge och sitter tre mil ut på landet just nu med jobb i stan utan busskommunikation och en återigen förstörd relation med min mamma. Gah. Hatar mitt liv just nu.
Vilken soppa!
Och vilken okänslig mor.

Sänder styrka.

Hur mycket pengar har du? Kan du få ihop några tusenlappar och köpa en skruttbil så du åtminstone kommer till jobbet?

Jodå, den jag köpte nu var redan en skräpbil, men hade ju hoppats att den skulle hålla till besiktning i alla fall så jag har sparat lite för jag hade ändå tänkt köpa ny bil då (den kostade 3500 spänn och jag har kört nästan ett varv runt jorden med den sen jag köpte den i somras, så det var nog inte så konstigt egentligen). Jag har också ansökt om csn men hade hoppats jobba lite enstaka dagar i alla fall under våren. Så jag klarar mig, får ut 19 med lön och csn från december (släpande lön en månad) nu i januari men hade ju tänkt betala småskulderna då så jag bara har mina stora lån att fokusera på och samtidigt kan spara undan den del som jag jobbar för varje månad. Så var planen men det blir inte alltid som man tänkt sig ;-) Får väl låta dem ta skatten till skulderna istället.

Sant fast kör man ett varv runt jorden om året vill man gärna åka efter hastighetsbegränsningen :p

Jag kör ca 130mil i veckan plus ett antal timmar i jobbet där jag visserligen mest åker runt och inte ska någonstans ;) Min Opel Frontera snittar på 0.66l/mil förutom när jag drar mycket häst, då går den upp till .68l/mil.

Det spelar stor roll i min plånbok.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Fetaost
·
Fordon Vad har ni för bilar? Vi behöver köpa en till bil i familjen och är ute efter en prisvärd, bränslesnål bil som är pålitlig och alltid...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 804
Senast: Snubbelfot
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 204
Senast: Derivata
·
Fordon Har haft bilen på service och de upptäckte musspillning i bagaget :nailbiting: Är det fällor som gäller eller vad ska man göra? Jag...
2
Svar
31
· Visningar
1 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka