Surt beteende?

danilo

Trådstartare
Om en häst visar med öron, kropp och tänder (hugger efter), när den man sköter den och den står uppbunden, vad ska man göra då?

1. Den är ju uppbunden, det känns på något sätt fel att bestraffa en häst som inte har möjlighet att dra sig undan, för att sedan komma tillbaka?

2. Ska man välja att ignorera hästen eller höja rösten och säga till, eller göra något annat med kroppen? Det här med att ignorera tror jag mest på, men när omständigheterna är sådana att jag helt enkelt behöver börja borsta den och inte har tid att vänta en halvtimme, så känns det svårt och kanske omöjligt. Att börja borsta den känns också konstigt, då jag vill använda borstning och pyssel som en belöning.

Hästen är bara sur i början, direkt när den har tagits från boxen, och inte när man sen börjar sköta om den. Heller inte när man rider, eller i hagen. Ska jag inte bry mig alls?

Sv: Surt beteende?

Den kanske är kittlig,eller har ont nånstans.Vid pälsfällning är många hästar ömma i huden,kan det va det.Känner du hästen väl?
mvhR

Sv: Surt beteende?

Beter den sig likadant i boxen om du borstar hästen utan att binda upp? Om den står lös på stallgången? Utomhus?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka