Surhäst vid brunst.

F

Fippel

Ja, min häst blir en riktig ragata ibland då hon brunstar. Och för mig gör det inte så mycket då hon inte surar direkt mot mig, men jag har henne i ett stall där vi är åtta hästägare som turas om med in/utsläpp, och mot dom andra så kan hon sura rejält ibland. Jag är orolig att något ska hända då hon har sparkat mot folk ibland, och när hon gör så så blir ju såklart folket arg på henne och hytter mot henne, och då blir hon ju ännu surare. Har försökt säga till alla att dom ska vara extra noggranna med säkerheten när hon är surig, vända på henne i boxen och i hagen innan dom släpper henne osv. Och det fungerar bra, men det känns ju ändå inte bra att ha en häst som är kapabel till att sparka mot folk!
Och det är svårt för mig att göra något åt problemet eftersom hon är en liten ängel när jag är i stallet!

Någon som har nå tips? Jag antar att hon mår dåligt på något sätt över brunsten, ont? Är det nån annan på denna jord som har en pmskärring till häst som kanske har nå tips på vad man kan ge för att lindra symtomen?

Sv: Surhäst vid brunst.

Mmm hade en likadan,hon pep och slog med frambenen bara man nuddade henne.Fick tips om ett sk. naturpreparat som heter stroppy mare,numera är hon helt oberörd av brunster.Googla på det så kan du själv läsa hur det funkar.

Munkpeppar kanske funkar? Ger jag min häst. Dock var hon inte speciellt otrevligt att hantera när hon var brunstigt utan det var mer i ridningen där hon kunde tjura till rejält.

Jag känner igen mig, har ett sto som dock har humör som är av denna värld och hon blir hemsk vid brunst.

Oftast är det bara att låta henne hålla på och så får hon sura.

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 234
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Vinur
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar