Sura hästar?

T

tamsan

Har tänkt på en sak. Hur kommer det sig att vissa hästar är så sura?? finns en 2 hästar i vårat stall som verkligen är sur jämt.Har aldrig sett dom glad. Dom biter efter än och drar öronen bakåt vad det än gäller och likadana är dom mot sina ägare:S...

Och för det andra så förstår jag inte hur man kan vilja ha en såndär sur häst=/ kan stå och pussa på min häst i "timmar" och han bara myser.... Någon som har någon teori?
 
Sv: Sura hästar?

De kan vara osäkra, eller ha ont någonstans, inte tillräckligt stimulerade (står inne "dygnet runt"). Finns säkert mängder med anledningar. Ridskolehästar kan vara sura för att de sällan får vara ifred, tex. En häst som är trygg och mår bra är inte sur, så jag skulle kolla upp min om hon skulle börja sura.
 
Sv: Sura hästar?

Har tänkt på en sak. Hur kommer det sig att vissa hästar är så sura?? finns en 2 hästar i vårat stall som verkligen är sur jämt.Har aldrig sett dom glad. Dom biter efter än och drar öronen bakåt vad det än gäller och likadana är dom mot sina ägare:S...

Och för det andra så förstår jag inte hur man kan vilja ha en såndär sur häst=/ kan stå och pussa på min häst i "timmar" och han bara myser.... Någon som har någon teori?

Hästar är precis som vi människor individer...
 
Sv: Sura hästar?

Ja det är sant. Men även hos människor så finns det andledningar till att vissa människor är sura. right?
 
Sv: Sura hästar?

Ja det är sant. Men även hos människor så finns det andledningar till att vissa människor är sura. right?

Det finns det hos hästar också. Man kan inte heller säga att en häst som mår bra inte är sur, utan det kan de visst vara. De är individer, och det kan t.ex. bero på hur de blivit behandlats i hela sitt liv. Min häst var jättesur när jag köpte henne, bl.a. pga att hon blivit mobbad av 6 andra hästar, och aldrig varit trygg. Det ledde till att hon blev vaktande och allmänt sur. Ägaren vart rädd för henne, och hon fick göra precis som hon ville med vem hon ville. Det sitter kvar hos henne ännu, hon kan fortfarande känna att hon måste vakta maten t.ex., men då gör jag klart för henne att det är MIN mat och det är JAG som säger när hon får äta den. Dock är hon glad och gnäggar på morgnarna, jättehärlig och pigg att rida, vill bli kliad, och är som en "normal" häst den mesta av tiden. När hon brunstar kan hon bli ett rent helvete, men jag jobbar på allting med henne. Hon litar på mig till 100%, men mot andra, okända människor är hon lite reserverad. Då måste jag låta henne dra sig undan, och jag måste ge henne tid. Jag kan inte tvinga henne att lita på alla, det måste hon få göra i sin egen takt. Dock tillåter jag inte att hon biter, sparkas, eller ens hotar mot varken mig, eller andra människor. När jag klargör att jag är ledare, så känner hon sig trygg. Börjar man dalta med henne så funkar det inte. Men hon är min lilla suris, och jag skulle inte byta bort henne mot vilken annan häst som helst.

Så, att de är sura kan t.ex. bero på att de av någon anledning inte mår bra, att de har blivit "felbehandlade" sen de varit små, eller att de inte känner sig trygga.. Det finns hur många olika anledningar som helst, och man måste bara försöka komma på varför, och sen gå vidare ifrån det.
 
Sv: Sura hästar?

Ja det är sant. Men även hos människor så finns det andledningar till att vissa människor är sura. right?

Ja, som en person som uppskattar sitt privat liv och önskar vara ifred, tycker inte om att man står o gosar med den.. eller inkräktar..

Jag tror du gärna vill få fram att sura hästar inte mår bra, vilket kan vara sant i många fall, sen finns det hästar som inte vill ha så mycket kontakt med andra individer, just för att de är sånna, sånna människor finns oxå...
Respektera individen.

En häst som går från att vara social och trevlig, till ilsken och bitsk ska självklart kollas upp.
Men alla sura hästar lider inte.
 
Sv: Sura hästar?

Ja det är sant. Men jag menar är det inte väldigt många sombara " nää hon är bara sur" utan egentligen kolla upp varför. jag skulle inte må bra av om min häst var sur jämt för en sur häst kan knappast vara glad. men visst jag förstår vad ni menar samtidigt.
 
Sv: Sura hästar?

Slår vad om att hästen (hästarna) har ont någonstans. Det är inte alltid så lätt att hitta årsaken, någon gång måste man vara så in i norden envis....

Talar av egen erfarenhet; köpte en underbar maxad D-ponny som efter att ha "acklimatiserat" sig här hemma blev också så in i norden sur....Men jag har en regel: innan jag börjar bråka med en häst så kollar jag verkligen noga.

Efter diverse besök på djurkliniken och diverse utredningar så hittade man slutligen felet: en cysta inne i bakkotan...

Hur skall en häst kunde säga ifrån att när den rids så har den ont? Hur skulle du själv bete dig om du inte kunde tala....
 
Sv: Sura hästar?

Ja precis. en fråga. Är en sur häst lycklig? jag menar när ni tex säger att hästar är individer. Är sura människor lyckliga?:crazy:
 
Sv: Sura hästar?

Konstant hunger kan göra en häst konstant sur och grinig. Om en häst blir surare på vintern än på sommaren så har det ofta med matintaget att göra.
 
Sv: Sura hästar?

Ja precis. en fråga. Är en sur häst lycklig? jag menar när ni tex säger att hästar är individer. Är sura människor lyckliga?:crazy:

Men vad menas då med sur? :smirk:
En häst som lägger öronen bakåt och markerar att den inte vill ha dig nära och som hugger mot dig om du inte respekterar den?
Den mår förmodligen förträffligt så länge du håller dig långt borta och den slipper se dig.. :idea:

Måste alla hästar vara super gosiga och snälla för att vara lyckliga eller harmoniska?
 
Sv: Sura hästar?

Slår vad om att hästen (hästarna) har ont någonstans. Det är inte alltid så lätt att hitta årsaken, någon gång måste man vara så in i norden envis....
Hur kan du slå vad om det och vara så stensäker? :eek:
Jag har en sk. sur häst och hon har inte ont, mår alldeles utmärkt och finemang. Hon uppskattar bara inte onödiga människor som går förbi hennes box, i hennes box, som står och tittar på eller i närheten av henne utan en funktion.
Hon visar med all önskavärd tydlighet vad hon tycker om och inte...

Anledningen till hennes humör och temprament heter Tap In och Karate Chop och de är 2 hingstar som dokumenterat lämnar vassa tempramenatsfulla hästar... enligt ditt vad så är min häst då född med smärta, för hon har varit likadan sen den dag hon föddes... :smirk:


Talar av egen erfarenhet; köpte en underbar maxad D-ponny som efter att ha "acklimatiserat" sig här hemma blev också så in i norden sur....Men jag har en regel: innan jag börjar bråka med en häst så kollar jag verkligen noga.
Varför ska man bråka med en häst för att den är sur? Är det inte bättre att lyssna på vad hästen säger och vill och sen utgå därifrån?

Efter diverse besök på djurkliniken och diverse utredningar så hittade man slutligen felet: en cysta inne i bakkotan...
Du har ett ex, talar av egen erfarenhet och du är tvärsäker?

Hur skall en häst kunde säga ifrån att när den rids så har den ont? Hur skulle du själv bete dig om du inte kunde tala....
En häst som har ont i en kota haltar när den rids och i allmänhet!!!
Kan du inte läsa hästar bättre än att avfärda dem med att de inte kan tala med ord, kanske du borde fördjupa dig lite i den kunskapen? :devil:
 
Sv: Sura hästar?

Nää har aldrig påstått att dom måste vara supergosiga. Men har hästen öronen bakåt hela tiden, hugger efter varje person som går förbi så tycker jag iallafall att man borde reagera på att hästen inte mår bra??
 
Sv: Sura hästar?

Nää har aldrig påstått att dom måste vara supergosiga. Men har hästen öronen bakåt hela tiden, hugger efter varje person som går förbi så tycker jag iallafall att man borde reagera på att hästen inte mår bra??

Läser du ens vad jag skriver? :smirk:
Jag har inte sagt att alla hästar som är sura mår bra, jag beskrev min häst och hon mår faktiskt tro det eller ej, alldeles utmärkt!
Hon tycker bara inte om att folk inkräktar på hennes privat liv... Har träffat flera hästar som är likadana... De mår bra, men önskar vara ifred i tex. boxen...
 
Sv: Sura hästar?

Nää har aldrig påstått att dom måste vara supergosiga. Men har hästen öronen bakåt hela tiden, hugger efter varje person som går förbi så tycker jag iallafall att man borde reagera på att hästen inte mår bra??

Skulle jag också gjort, men då får man nog gå djupare och bakåt i tiden för att se hur hästen har blivit behandlad. Hästar ska ju se människan som sin ledare. Gör den inte det så är ju förtroendet hos hästen borta.
 
Sv: Sura hästar?

Hmm! klart du aldrig skulle påstå att din häst inte mår bra? nee men det är klart det har jag ingen aning om heller.
Men är man ägare till en häst så förstår jag inte hur den hästen kan se sin ägare som en inkräktare.
 
Sv: Sura hästar?

en del hästar her lärt sig att det är ett bra sätt att få vara ifred. för andra har tyvärr blivit en ond cirkel där de genom att bli åthutade eller tom daskade, för att de ser sura ut och nafsar i luften, så lär de sig att människor i boxen är nåt otrevligt. sånt ser man ju ofta på ridskolehästar. jag vet två bra exempel på "vår" ridskola. öronen tätt bak och en hov höjd, ungarna ryter i och daskar till och hästen blir ännu surare. vi som känner dem vet att de bluffar och går in och pratar lugnt när vi ska hantera dem och vips så har öronen åkt fram. funkar ju inte på alla, men många är nog tyvärr bara missförstådda.
 
Sv: Sura hästar?

Nog kan en asocial häst vara lycklig. Jag känner till en häst som är riktigt otrevlig att pyssla med, försöker att bita då och då när man minst anar det och lägger öronen bakåt så fort man kommer i närheten och vill klappa. Den här hästen är också rätt tråkig att rida, eftersom han inte är särskilt välriden och inte har något intresse av att arbeta.
Han går dock fint att rida ut på, tycker det är skoj att slippa arbeta och går gärna några skogsturer i veckan och kommer ut och galopperar med kompisen. Inte sur mot andra hästar. Inte så rysligt arg när han görs i ordning för ridning heller. Tror mest att han inte är sä väldigt bra inriden och uppfostrad helt enkelt. Har stått hos samma ägare i hela sitt liv och blev också inriden av henne. Kan tillägga att hon själv inte har så stort intresse för hästen längre (vet inte hur hon haft det tidigare).
Men hur som helst den här hästen rids av min kompis och hennes vän några dagar i veckan och han verkar glad med det. Trots att han är rätt trist att pyssla med.
 
Sv: Sura hästar?

Hmm! klart du aldrig skulle påstå att din häst inte mår bra? nee men det är klart det har jag ingen aning om heller.
Men är man ägare till en häst så förstår jag inte hur den hästen kan se sin ägare som en inkräktare.

Varför skulle jag inte kunna säga att min häst inte mår bra? :confused:
Hon har haft perioder i sitt liv hon inte mått bra och det är väl inget unikt för henne utan något som drabbar de flesta hästar?
Men när hon inte mår bra så är hon snarare mer "snäll" och lugn än när hon är på topp och mår finemang...
Hon trivs inte heller att vila och vara "onödig" ju mer hon tränas och är i form, destå trevligare är hon... men hon är fortfarande vad du skulle kalla en sur häst....

Har fler hästar, Lisa t ex, världens snällaste häst som slår knut på sig själv för att vara till lags, hade en period när hon var allmänt nersatt och drabbades av någon form av virus (?) eller liknande som gjorde att hon hade ont mest överallt och hon blev ganska så sur och grinig under en period.
Vilket jag såklart reagerade på eftersom hon inte var den typen av häst..
Humlan å andra sidan är en sån häst och jag skulle mer reagera på om hon var snäll och gosig, får då är det verkligen något som är fel.
Hon är vad man skulle kunna säga en en mans häst och hon gillar definitivt inte främmande, helst inte män eller personer som inte respekterar hennes vilja... Jag respekterar henne och hon mig. Hon litar på mig och det är bevisat gång på gång.
Jag är inte intresserad av att vara enväldig härskare, jag är ranghög och när jag säger i från, så är det så... Hon får gärna visa att hon inte vill göra si eller så, att jag ska befinna mig i boxen längre än nödvändigt osv... Hon har en talan, men hon får bara visa alltså tala, inte göra allvar av sina hot och det vet hon... Men jag rekommenderar ju ingen annan att utmana ödet såklart...

Varför skulle inte hästen se ägaren som inkräktare? :confused:
Alla hästar passar inte in i Min Häst världen, det finns massa hästar som tydligt och klart visar vad de tycker och tänker... Vissa vassa, andra tuffa, flera snälla och glada.. Men ändå är de individer och vissa hästar kommer aldrig tycka om att stå och gosa med matte, hur bra de än mår!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp