Sur vid sadling

Ireland

Trådstartare
Min valack är extremt sur vid sadling, och även vid på och avtagning av täcke. Han hugger och står inte still. Vid uppsittning och ridning märks det ingenting, alltid glad och framåt, och inga problem vid avsadling. Även inga problem att rätta till sadel/spänna sadelgjord när man gått ut ur stallet.

Hästen är 6 år. Jag har haft honom sen han var 1 år. Han har haft problem med ett snett bäcken, och har även kissing spines. Men jag tycker att skulle det vara ks han hade ont av så skulle väl det visa sig även utanför stallet och vid ridning??

Han gås regelbundet genom av equiterapeut/fysioterapeut. Dock var det ett tag sedan nu, då han var helt ok vid sista besöket.

Hästen är fullt igång, tömkörs och rids i både dressyr och hoppning.

Någon som har en teori varför han beter sig såhär vid sadling inne i stallet? Det började lite smått för ett år sedan.
Tror ni det kan vara så att han gör det i försvar ifall det skulle göra ont, och sen när han kommit ut ur stallet så har han glömt bort det?

:confused:

Sv: Sur vid sadling

En av hästarna jag håller på att rida in betedde sig likadant - hon blev sur vid sadling men var fortfarande glad och framåt under ridningen.

Det visade sig dock att det var sadeln som inte passade. Jag antog att det var något sådant (eftersom hon är väldigt snäll annars) så jag testade att byta sadel och bara efter några dagar så var hon sitt vanliga snälla jag igen.

Jag tycker absolut att du ska testa att byta sadel och se vad som händer, ta gärna ut en riktig sadelmakare om du har möjlighet.
Tänk även på att det antagligen kommer ta ett tag innan du ser någon förändring, eftersom det har hållit på såpass lång tid (ett år skrev du. Min höll på i någon vecka eller två med beteendet, tog ca 3 dagar med den nya sadeln innan hon slutade med beteendet. Så räkna med längre återhämtningstid för dig).

Nu behöver det självklart inte vara sadeln, men jag tycker det är en bra idé att testa att byta, du har ju inget att förlora på det!

Min beter sig även likadant med täcket just nu, men det är för att hon tycker att det är för varmt så hon får gå utan istället.

Han har haft några olika sadlar. Just nu är han ute på foder (har varit sen oktober) och jag tycker att han har blivit mycket värre nu (hälsade på han förra veckan). Men sadeln de har på han tyckte jag såg ut att passa. Han gör likadant med tömkörningsgjord. Och täcket får man knappt röra. När han kommer hem till mig igen (om 1 månad) ska han få några dagars vila och en genomgång av eq och så ska jag ta ut en sadelprovare, för jag ska ju ändå köpa ny sadel till honom.

kan det vara så att hästen är kittlig? det är min.

Ja det kan det ju vara! Men han reagerar aldrig såhär vid borstning.. men kanske värre när et kommer sadel på ryggen?

Mitt sto kinkar också när jag sadlar henne men är glad annars. Attityd problem kanske? Om det inte går att ignorera, ryt till när han surar, och om han bits så klappa till honom, och ge mycket beröm när han gör rätt. Kanske funkar? hehe:D

hur är det när du borstar under magen? och spänner sadelgjorden?
Kan ju vara så att dom är känsligare nu när dom snart börjar fälla.

Borsta är inget problem, det tycker han är skönt! Han surar när man spänner sadelgjorden med, men det är värre precis när man lägger på sadeln.

Jo det kan vara värre nu vid pälsfällning, men han har ju hållt på i ett år nu.

Min häst är likadan. han vill inte stå riktigt still när sadeln läggs på ryggen. Inte så att han biter mig, men han nafsar och surar. När sadeln väl är på är det inga problem, och han är glad i ridningen han med, så det är inte obehag så sett.
dock har han haft sadlar som inte passat, men har nu en bättre med fårskinnspadd under, men problemet har inte löst sig än, men vi hoppas på förändring snart.
dock har han rätt dålig rygg, och har tidigare inte velat bygga muskler i ryggen. men nu är vi på bättringsvägen, så jag hoppas verkligen att han blir bättre.
hur ser din häst ut i ryggen? Mycket muskler, eller lite klen?
kanske tappar balansen när sadeln kommer på, men är lugn när den väl ligger där?! Har funderat på detta med min häst, för han trmpar runt något väldans och försöker hitta en bra ställning.
men som sagt, vi jobbar på det.

Han hugger och går någon förbi får den akta sig.. Jag tror inte att det har med balansen att göra, han står ganska still, går lite fram o tillbaka ..
Han är ganska klen, fullblodstyp, men har rätt bra med muskler nu om man jämför med innan.

Det är så svårt att veta vad som är felet.. Kan vara så att han gör det i försvar, att han tror att det ska göra ont (det har ju gjort det innan, men då märktes det av även i ridningen)
Det kan vara att han är känsligare i pälsen. Jag provade ge extra magnesium förra året, och har för mig att det märktes lite skillnad.
Han kan även vara kittlig, som någon sa..

varit med om en häst som var så kittlig att han hoppade på stället när man skulle sadla...
har du testat att sadla från andra sidan??
isf samma reaktion??
sadelgjordstvång??

Ska se om det är samma sak från andra sidan.

Men är inte sadelgjordstvång nåt som kommer efter man spännt sadelgjorden? Att de kastar sig?

Jag tror han har ont någonstans- det brukar vara kruxet om de inte är känsliga när man borstar. Hästar brukar inte ta på sig en olat om något inte är fel. Har du kollat med en kiropraktor eller en massös? Har du provat att trycka där sadeln sitter och se om det gör ont? Eftersom han är ung och kanske nyligen växt till sig ordentligt- hur ser han ut vid bogen? är han bred eller smal? Om han är smal kan de betyda att han kan få ont under magen där sadelgjorden är (det blir trång och trycker etc). Nya muskler han har fått kanske ligger "i vägen"? Finns många orsaker men oftast är det något fel.

Han är genomgången av eq 1 gång i månaden sen en väldigt lång tid, pga hans problem han haft (lång historia. Men snett bäcken och kissing spines)
Han reagerar vid tryck över ryggen, mer eller mindre beroende på hur vädret är. Kollad av vet och eq regelbundet under 2 år, oh vet säger att han är känslig och därav reaktionen vid tryck över ryggen. Men inget surande o så när man trycker, utan istället att han sjunker ner lite, rör inte en min.

Han är smal över bringan, ja. Men det är inte så himla farligt just när man spänner gjorden, utan han är värst precis när sadeln ska läggas på och rättas till. Sen ingenting när man tar ut honom från stallet. Där kan man spänna, rätta till sadeln och sitta upp utan att han gör något, bara öronen framåt. Står still vid upsittning med.

Hur är han om du sadlar honom ute? Är han likadan då, eller bättre/värre? är det just när sadeln åker på, eller kan det vara så att han känner sig klämd i stallet?!
Kanske tycker han stallgången är smal, och när sadeln åker på kanske han känner sig instängd? Har du inte provat att sadla ute, kanke det kan vara en idé?!

Tror faktiskt inte att det är lika hemskt ute. Om man longerar/går en stund med honom, så gör han ingenting.
Vår stallgång är ca 10 m bred.. så det vore skumt om han kände sig trängd. Men kan vara det att han behöver röra sig lite innan.. jag vet inte..

halloj!
kan det inte vara så att det gjort ont förut (om han har kissing spines etc) och att det sitter i minnet? bäst att akta sig redan innan för säkerhets skull?
Kanske kan det också vara (vet ej hur länge du haft hästen) att någon sadlat när det gjort ont och han har reagerat och fått sig en snyting eller två - han tror att det är fight på gång när det är sadel- och täckesdags? Ibland kan man utan att mena det starta en process där hästen tror att det är bråk-time och "lära" hästen att det är otrevligt det som händer. jag menar inte att du gjort det, men kanske någon annan, eller så kanske bara för att det gjort ont tidigare.

som tidigare diskussioner anger är det ju inte lätt att veta, men man får nog prova sig fram och försöka göra sadling och täckespåtagning så behagligt det bara går så han slipper vara så sur (och man slipper få så ont i armen om han nappar...)

Jo, det kan mycket möjligt vara så att han gör det i försvar ifall det skulle göra ont. Men han är värre nu, än innan han blev friskförklarad. Men iofs så rids och tömkörs han mer nu.

Jag har haft honom sen han var 1 år gammal. Han är ute på foder nu, sen i oktober, och kommer hem i maj. Men detta började ju innan han åkte dit. Och såvitt jag vet har han inte fått någon snyting.

Just tror jag det är mest så att han är kittlig, och känslig i pälsen (med tanke på täckespåtagningen). Men snart kommer han hem, och då ska jag testa mig fram så mycket det går. FÖrst ska han få 1 v vila och en genomgång av eq. Och så ska jag ta ut sadelutprovare, han behöver ändå en ny sadel, då jag sålde hans när han åkte till fodervärden, för att ha råd till en annan sadel till min andra häst.

:rofl:
Jag tror han har ont någonstans- det brukar vara kruxet om de inte är känsliga när man borstar. Hästar brukar inte ta på sig en olat om något inte är fel. Har du kollat med en kiropraktor eller en massös? Har du provat att trycka där sadeln sitter och se om det gör ont? Eftersom han är ung och kanske nyligen växt till sig ordentligt- hur ser han ut vid bogen? är han bred eller smal? Om han är smal kan de betyda att han kan få ont under magen där sadelgjorden är (det blir trång och trycker etc). Nya muskler han har fått kanske ligger "i vägen"? Finns många orsaker men oftast är det något fel.

Red ett sto med samma problem, man fick passa sig när man spände sadelgjorden eftersom hon högg mot en. Det visade sig att hon satt ordentligt fast i musklerna under magen (pectoralis). Massören fick komma ut ett par gånger och vi var noga med stretching, sen blev det en betydlig skillnad. Risken finns att det sitter kvar i muskelminnet ett tag även fast problemet är åtgärdat. Men vilken häst surar när den får morötter? :rofl:

Kanske har han mjukat upp sina muskler efter en stunds longering, och känner inte av trycket från sadeln lika hårt?!
min häst tycker mer om att bli sadlad ute tror jag, han känner sig inte så fastsatt. Sadlade honom på en tävling utan att han satt fast, och då trippade han inte runt alls så som han brukade. Kan kanske bero också att han hade mycket annat att titta på ;)

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 819
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama