Sur på täcken?

M

Muffe

Lite nyfiken på vad era pållar säger om att behöva ha täcke på sig. Min visar med all tydlighet att det inte uppskattas, ser allmänt sur ut med strukna öron när jag kommer för o lägga på det. Kvittar om det är inne- eller utetäcke. Vad tycker era?

Sv: Sur på täcken?

Min pojke har inte täcken så ofta. Men har han det så bryr han sig inte. Kan vara vid fällning ibland, för hans blir rätt öm i pälsen så försöker undvika att ha täcken då. Det kan inte vara så att din häst för trånga täcken eller så som skapar obehag?

stot gillar nite täcken alls. Hon har nästan aldrig täcken men när man kommer med täcket slänger hon demonstrativt med huvude och försöker ibland t.om. att gå iväg. Valacken bryr sig inte.

Min häst brukar sura när han ska få täcke på sig.....
Nån som vet varför?

Min surar också när man lägger på täcken. Även när man sadlar. Fast när man sadlar beror det på att hon är trång mellan revbenen. Kan ju knappast vara därför hon surar vid täckning..? :confused:

Jo obehagligt tycker hästen att det uppenbarligen är, hjälper inte att jag har bra täcken som till synes ligger jättebra, inte är för trånga, ligger still osv. Är kanske bara o inse att täcke är ett mänskligt påfund som igentligen inte uppskattas av hästarna. Skulle gärna strunta i täcke om det inte vore för den sabla leran, har inte tid o borsta ett lermonster (hittar ofelbart värsta leran i hagen varje dag) varje dag inför träning.

Min pojke har inte täcken så ofta. Men har han det så bryr han sig inte. Kan vara vid fällning ibland, för hans blir rätt öm i pälsen så försöker undvika att ha täcken då. Det kan inte vara så att din häst för trånga täcken eller så som skapar obehag?

Nordsvensken, som egentligen inte ska behöva täcken men matte är hönsmammig, surar som bara den och ser ut som en huggorm när man lägger på täcke .
Varmblodet kan försöka krypa in i täcket på egen hand när man ska lägga på det i hagen :D .

Min arab uppskattar att bli täckad, även om matte inte gör det.. Vill helst inte ha täcken, men hästen är så frusen av sig och älskar att få ha täcken på sig, utom soliga dagar (kvittar om det är 25+ eller 25- grader, bara det är sol så skiter han i täcket om han får bestämma).

Han har dock inga problem med att bli täckad, han står lugnt och stilla och håller upp huvudet när man ska knäppa det fram till.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka