Sur/kittlig?

acj

Trådstartare
Mitt sto (varmblod, 8 år) är lite tjurig vid borstning på magen/i ljumskar och när man lägger på sadeln. Är lite osäker på om hon är kittlig (tror inte det) eller om hon bara försöker testa mig och se om hon kan slippa undan om hon visar sig lite stöddig. I vilket fall som helst... Jag hanterar det genom att nonchalera när hon bär sig illa åt (öronen bakåt, i sämsta fall slänger hon lite med huvudet åt mitt håll) och berömma när hon uppför sig bra samt att jag testat lite försiktigt med någon godbit så att hon förknippar det hela med något trevligt. Är det vid borstning flyttar jag upp borsten/handen en bit upp på ryggen eller sidan och jobbar sedan mig försiktigt nedåt igen tills hon accepterar vad jag gör utan att protestera.

Tycker ni andra att det är ett vettigt sätt eller har ni fler tips? Borde jag säga "nej" när hon visar sig tjurig?

Sv: Sur/kittlig?

Det tycker jag beror på hur hästen är annars... Jag har en ny häst som tydligt visar att borstning inte är hans favoritpunkt på dagen. Det kan dock bero på att han fäller massor av sommarpäls just nu.
Han beter sig endast "illa" när jag borstar; han flyttar sig i stallgången, slänger lite med huvudet och kanske biter i luften. Så fort jag slutar borsta så slutar han. Jag låter honom hållas och borstar bara lite snabbt, han är ändå inte särskilt smutsig.

Om hästen beter sig så under andra tillfällen och är allmänt respektlös så är den nog inte kittlig, eller så är det både och. Svårt att säga utan att träffa hästen!

Om den var dum skulle denreagera när den borstades överallt.
Respektera att den är kittlig. Använd en lagom mjuk borste o dra långa drag o ta det värsta bara.

tänk dig själv om du skulle bli kittlad- bara för att du ska" vänja dig":eek:

Nu menar jag ju förstås inte att jag ska "vänja henne av" med att bli kittlig. :grin: Självklart står jag inte och kittlar hästen medvetet! Men oavsett vilken anledningen är till att hon reagerar så finns det såklart tillfällen när man måste komma åt på magen. Bara en sådan sak som att borsta rent där sadelgjorden ska ligga t ex.

Så anledningen till att jag frågar är att jag vill få henne att känna sig så väl till mods som möjligt vid hantering som jag tror att de flesta anser vara på "basicnivå". Dessutom kan det i värsta fall inträffa något - skada, sjukdom... - som gör att det är nödvändigt att komma åt på magen/i ljumskar e dyl och då är det ju bra om hon är van vid att man rör henne där (med måtta naturligtvis, inte att man står och klämmer och känner hur mycket som helst. Normal respekt för hästen är en självklarhet.) Känns som att det blir bättre och bättre om jag gör som jag skriver i första inlägget men kanske någon har bättre idéer än vad jag har?

Jag märker när mina blir extra känsliga o byter då till en mjukare borste.

De får visa att de inte tycker om det, men givetvis inte bitas eller sparkas.

Om de inte får visa med kroppsspråket o inte kan tala- hur ska de få en att fatta?

Prova med olika borstar, jag har haft hästar som reagerat på mjuka borstar men inte på hårda och vice versa.

Har träffat på ett antal hästar som inte låter det borstas under magen eller 'vart som helst' utan blir sura, varnar och ska bitas/sparkas. Inte för att de är kittliga, utan för att människan inte har ett klart ledarskap till hästen.

Känner flera hästar som kan vara sura och bitiga om det är någon de är osäkra på och som inte har ett klart ledarskap till hästen, medans hästen inte bryr sej om en som har det tar över borstningen.

Men naturligtvis finns det hästar som är olika känsliga!
Men de JAG personligen träffat har inte varit det utan det är människa-hästkommunikationen som brister.

Min är lite dubbelt upp där... Han är ganska ohanterad sista tiden och är även i hagen van vid att vara bossen. Men när han tycker att det kittlas så beter han sig på ett sätt, och t.ex. när man spänner ett täcke i bogen tycker han att då får man bitas. Två helt olika beteenden.
Allt måste inte vara svart eller vitt.

Jag är fortfarande inte säker på om hon bara testar mig eller om hon är kittlig men det lär väl ge sig när jag haft henne ett tag. Hon är ganska ny hos oss. Får prova mig fram med olika borstar samt fortsätta jobba på det där med ledarskap. Tack för svar allihop!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 417
Senast: Ridinglady
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 441
Senast: Amk
·
Hästhantering Har en 4 årig valack, som jag ägt i ca.3 månader nu! Sedan 1 vecka tillbaka har han blivit väldigt sur och grinig i boxen, när man går...
2
Svar
29
· Visningar
8 743
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 539
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka