Supreme T? Kari Flex?

Pettsson

Trådstartare
Letar ny sadel igen, suck. Gossen har växt ur sin så jag ska investera i en ny, bomlös sadel de här gången.

Diddidynorna har susat förbi mig och blivit sålda precis innan när jag får tag i säljaren, hittar ingen av TopReiters bomlösa begagnad heller. Dessa två har varit och är mina första alternativ.
Däremot ser jag flera av både Supreme T och KariFlex till salu som begagnade. Är det någon som har åsikter om dessa? Bra? Dålig?
De ligger dessutom mycket billigare i andrahandsvärde tycks det och eftersom man inte är gjord av pengar blir det ju klart intressant.

Berätta gärna!

Sv: Supreme T? Kari Flex?

Jag kan inte så mycket om sadlar, men jag har en Kari flex. Om din häst har kort rygg bör du nog se dig om efter annat, men annars har jag inte mycket negativt att säg om den. Om man är mer insatt så kanske man kan ge mer kritik, men både jag och hästen trivs bra med våran.

Däremot en sak som jag kom att tänka på är att när den köptes så var den ny och då var den inte riktigt samma form som den är idag, utan den skulle formas efter hästen och ryttaren, vilket den också har gjort (kanske mest ryttaren, kommer inte ihåg riktigt) Så nu är den ju inriden efter min rumpa så att säga, och det kanske man ska kolla innan du köper den, att den passar och inte är insutten på ett sätt som inte passar din sits.

Jag är bara nöjd med min sadel, tycker den är skön att rida i. På hemsidan står det att den ska användas med en pad som lyfter framtill, men det har jag aldrig haft under min, den har inte legat emot manken eller så, kanske för att han knappt har någon.:p Så det tror jag inte alls är nödvändigt, beror nog på hur hästen är byggd.

Supreme T har jag ingen erfarenhet av, tycker jag hört lite negativt här på forumet, men sök så hittar du säkert en massa om den och de andra.

Kari Flex är såklart mycket billigare är Diddi och Topreiter eftersom den är billigare som ny :idea:
Jag hade Diddi som favorit förut, men har nog vägt över till att Flexen ger lite mer frihet för skänklarna osv.

Så Kari Flex kan jag varmt rekommendera. Den är mjuk så inga problem även på korta ryggar, den formar sig också fint efter nya ryttare och hästar så inga problem att köpa en begagnad på det sättet.
Viktigt är att se till att hästens ryggrad går HELT fri under hela sadeln när du sitter på den, om inte får du skaffa paddar osv för att lyfta den.

Hihi, jag har både en Supreme T och en Kari -fast en Kari Pad, dvs föregångaren till Kari flex.

Jag är supernöjd med min Kari Pad, den är hur go som helst! Den är lång men att det inte gör något om den ligger på kort rygg kan jag inte hålla med om dock. Visst funkar den på kort rygg men i mitt fall så blev det så att den korta ryggen puttade fram sadeln så den la sig på bogarna = inge bra tölt. Så även om den är mjuk så skulle jag inte rekomendera den till en kort rygg bara för att den är bomlös. Men min häst med längre rygg funkar det kanon på! Men den är rätt låg i bossorna så har man stor manke på hästen är det bra med en pad under.

Jag har den helt bomlösa typen av Supreme T o jag är väldigt splittrad i vad jag tycker om den!. Kvaliteten är ju inte strålande, sömmarna ser väldigt "b" ut. Jag har kanske fått ett måndagsexemplar men min är rent livsfarlig. Den är snedsyd i stigläderfästen så man kan helt plötsligt tappa stiglädrena! Har försökt få försäljaren att ta ansvar men hon hävdar att tillverkarn gått i konkurs o att hon inte kan hjälpa mig. Men i gengäld så ligger den grymt bra på pållas korta rygg! Bara sadeln har förändrat hennes tölt. Den är rätt go att sitta i oxå.
sadeln.jpg

Kan inte rekomendera att handla hos försäljaren av supreme'n hon verkar inte vara särskilt intresserad av att hålla ett gott namn på marknaden o tar inte hand om sina kunder! Men hellre handla av henne än begagnat för med begagnat gäller inte 2års garantin på fabrikationsfel även om sadeln är under 2år...

Hej
Köpte också en sadel från henne. Samma sadel. Stiglädret åkte av när fästet hade trampats snett under ridning och det kan ju gå riktigt illa. Jag mejlade tillbaka eftersom den inte kunde användas. Hon talade om att jag kunde få en annan sadel mot en kostnad på 2000 kronor fastän min sadel var så gott som ny och den jag bytte emot hade samma värde :mad: Jag bytte såklart och den här sadeln var grymt mycke bättre. stigläderfästen med säkerhetslås och mycke stabilare sadel. Fast nu är den till salu då jag ska ha en bomsadel efter att ha ridit bomlös 2 år.

//Hanna

Grymt att du iaf fick chansen til ersättning!. Jag hade lätt lagt 2papp emellan o fått en ny! Jag gillar sadeln så skarpt. Men hon vill inte alls hjälpa till... Jag satsar på att få farsan titta på metallhänget o kanske se om det går att göra nåt. Annars får jag lämna till sadelmakare o sy om hela fästet. Den är livsfarlig sadeln, jag har hittat tekniken i tölt o trav men galopp i den sadeln vågar jag inte... O inte vågar jag slänga upp nån annan ryttare på...

Jag har hört jättemånga som är väldigt missnöjda med både supreme'n och återförsäljaren, vilket är jättesynd.

Nu tycker jag att Kari Flex blivit för dyr nu när den kostar runt 10.000:-
för om man lägger till en tusenlapp eller två så får man ju en ST,
och de verkar ligga milsvidd över kari'n i kvalitet och passform.

Jag var på väg att köpa kari flex ett par gånger när den kostade hälften av det den gör nu, men ångrade mig varje gång när jag hört om hästar som blivit oroliga att rida i just Kari'n.

Den passar nog toppen på en häst med lite längre häst, men på mitt sto som kan få för sig sticka om man hamnar i obalans eller har annat tjall med sadeln, så vågade jag inte köpa den helt enkelt då jag hört om några som haft problem med att bakdelen (tror jag det var) glappade och hästarna blev rädda/irriterade och drog.

Jag har en soft supreme T med kopparjärn. Den är ganska vid ca 120-125 grader. Men Glodis var 115 omusklad.. Så förhoppningsvis växer hon inte ur den. Använder fårskinnsunderlägg så länge.

Jag har bara ridit lite grann i den då det inte hanns med så mycket innan hon fick vila för dräktigheten.

Jag har säkerhetsspännen, lädret är inte det bästa, men men annars tycker jag den är helt okej, än så länge iaf.

Kari Pad är inte en föregångare till Kari Flex, det är en annan modell från samma tillverkare.
De skiljer sig åt ganska väsentligt, jag skulle inte rekommendera Kari Pad till en kort rygg, faktiskt till ingen rygg, om jag ska vara ärlig ;)

Kari Flex är både kortare och mjukare samt har en rundare bossa som blir snällare på ryggen. De går helt enkelt inte att jämföra.

Kari Pad är inte en föregångare till Kari Flex, det är en annan modell från samma tillverkare.
De skiljer sig åt ganska väsentligt, jag skulle inte rekommendera Kari Pad till en kort rygg, faktiskt till ingen rygg, om jag ska vara ärlig ;)

Kari Flex är både kortare och mjukare samt har en rundare bossa som blir snällare på ryggen. De går helt enkelt inte att jämföra.

Du missuppfattade mig nog, jag rekomenderar heller inte pad'en till en kort rygg! Men jag tycker den funkar bra på lång rygg, jag har ju haft min i snart 5år... Men som sagt en pad för att lyfta den på häst med hög manke behövs- de låga bossorna är ju det sämsta med den.

Jag trodde flex'en kom efter pad'en? När jag köpte min så pratade jag med designern och han sa att han skulle vidareutveckla kari pad'en och jag antog kallt att det var den modell som kom därefter -Flex'en.

Sedan 2003 har de funnits båda två iaf, vad jag vet är de båda kopior av andra bomlösa modeller, men det kan såklart tänkas att han bara hade Paden från början. Men de är så olika uppbyggda att jag inte kan se att Flexen skulle vara en vidareutveckling.

Inte så viktigt förståss :p

Viktigt tycker jag dock att det är att påpeka att de skiljer sig från varann otroligt mycket, såg för ett tag sedan en Pad till salu som en Flex...

Kul att du är nöjd med din Pad iaf :idea:

KL

Tack alla för era tankar och tycken :bow:
Det var nog som jag hade tänkt mig från början, har hört mer dåligt än bra om dem, framför allt Kari Flex och här tycks det se likadant ut också. Hm... Letar vidare. Men var :crazy:

jag har en kari flex.
Bra kvalitet både på läder och arbete.
Mjuk och stabil att rida i, hästen är fin över ryggen och gillar sadeln.
Men det är ju inte en drömsadel att sitta i om jag jämför med min förra bomsadel. Svårt att sitta rätt i den blir lätt lite stolsits.
Dessutom känns det som den är lite framtippad på min överbyggda häst trots pad.

Är inte säker på hur du menar?
Letar du vidare efter andra alternativ, eller letar du en begagnad Kari Flex?
Kari Flex kommer upp beg på blocket osv då och då, sök regelbundet eller sätt in en köpes-annons :idea:

Annars har jag svårt att se en lika bra bomlös sadel till samma pris. Jag gillar ju ST Island, men den ligger ju ganska mycket högre och jag vet inte om jag sett några till salu beg faktiskt...

Är inte säker på hur du menar?
Letar du vidare efter andra alternativ, eller letar du en begagnad Kari Flex?
Kari Flex kommer upp beg på blocket osv då och då, sök regelbundet eller sätt in en köpes-annons :idea:

Annars har jag svårt att se en lika bra bomlös sadel till samma pris. Jag gillar ju ST Island, men den ligger ju ganska mycket högre och jag vet inte om jag sett några till salu beg faktiskt...

Kari flex kostar ju numera bara en tusenlapp mindre än ST island..
Så nu ligger den ju på samma prisnivå som ST och diddi.

ST island och den äldre ST Gaiter har iaf jag sett begagnade lite nu och då, på olika ställen, men inte så ofta, dressyrvarianten däremot ser man oftare.

Jag tror jag letar efter andra alternativ. Jag har hört lite för mycket negativt för att våga prova själv. Men det var värt att kolla upp :)

jag har provat 3 andra bomlösa.
gammal diddi: platt utan ryggkanal, tryckte på manken och inte skön att sitta på.
ny toprieter: dåligt sydda sömmar, smal kanal,för stora stöd fram, man åker kana runt i sadeln, inte så stabil.
masterback: stenhård att sitta i, panelerna under hårda smala och kantiga inte sköna för hästen.
Och så heather muffet , tror inte den räknas riktigt som bomlös.
tyvärr var den för stor för min häst.
speciell att rida i då skummet i sadeln formar sig efter rumpan.

Vad är det för nagativt du hört? Jag är inte så bra på sadlar, tänkte att det kan vara bra att veta vad man ska kolla efter. Kan ju vara smådetaljer som man inte märker förrän de är ett stort fel.

Nu med lite efterforskning så tror jag att jag pratade med dig innan jag köpte min kari pad :D Om jag inte minns helt fel så har jag ett magnetvisitkort från equisoft på kylen... Iaf fick jag ett visitkort! På Vm-05 kan det stämma? (du minns nog inte mig men iaf om du var där ;) ) Haha, jag försökte få de pengarna som en av dina sadlar kostade men farsan bara skrattade åt mig när jag tiggde o få så mkt... Då blev det en kari pad den dan istället...

Nu fattar jag varför du vet så mycket om sadlarna! Världen e liten. :laugh:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·
G
Utrustning Skickade det här mailet till en bomlös-utprovare för två veckor sen, men jag har inte fått något svar. Så jag ställer samma frågor här...
Svar
1
· Visningar
571
Senast: Gallardo
·
  • Låst
Utrustning Någon som har en sådan?? Åsikter? Bilder? Har letat och letat efter en lagom dyr bomlös sadel och fastnat för kari flex, nyare...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 459
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar