Supertrevlig 4-åring

J

Julia1990

Hej!
Jag skulle behöva lite råd från er unghästvana! Jag har börjat rida en supertrevlig 4-åring. Hon har god energi och supertrevlig personlighet!

Hon är aldrig dressyrtränad så hon går tyvärr, väldigt högt med sitt huvud.

Var ska man börja tycker ni?

Longera med inspänningar?

Rida med inspänningar?

Eller helt enkelt ta allt annat först? Som att gå på raka och böjda spår? Flytta i sidled?

Enormt tacksam för svar!

m.v.h
Julia

Sv: Supertrevlig 4-åring

Ta hjälp av en tränare! Är man inte van vid att rida unghäst så kan man förstöra väldigt mycket. Det tar lååång tid att göra om vad någon annan gjort fel vid grundutbildningen.

Självklart ska jag rida för tränare!

Men innan dess hade jag velat få henne att sänka huvudet en aning. Så att hon inte går som en kamel:)

Har ridit en hel del unghästar och utbildat hästar. Men aldrig börjar så här från nästan noll.

Ok, ska försöka ge ett råd sådär helt generellt. Så får du känna om det passar irl:) Jag är inte jättemkt för att longera med inspänning o tömköra "i form" med träns förrän jag börjat rida hästen dit, blir så lätt att de knäpper av. Men en häst som behöver lite hjälp på traven att hitta ett avspänt läge o balans tycker jag du kan longera lite. Och inte med snodd utan med just inspänningstyglar, ha de spända så pass löst att hästen får ett lätt stöd om den går i en öppen form men stramar om den vill gå i kamelformen:) Sätt inspänningstyglarna i ringen mitt på sidan så de inte drar varesig upp lr ner. Linan, från din hand, via bettringen till gjorden. Personligen tycker jag man ska undvika att galoppera en obalanserad unghäst på lina om man inte har en rundcorall eller longeringshus. Jag skulle använda mig av en lagom trav i balans med korta övergångar till skritt. Att hästen lyder oslappnar av så du utan problem kan kontrollera den med rösten brukar också få den att släppa till sin kropp. I ridningen så skulle jag börja med att inte "be hästen om att gå på tygeln" utan komma dit genom att renodla resten av hjälperna. Bara tygel=broms o skänkel=fram(halt-skritt-halt i början, sedan trav-skritt-trav). Man måste alltså lära den en ärlig halvhalt light. Sidoförande skänkel, bara några steg- beröm när den flyttar undan skänkeln o rid framåt igen. Rid lagom böjda spår o se till att hästen spårar och ställer som den ska även om den är grön. Håll emot med innerskänkeln långt fram o led med yttertygeln samtidigt som du ställer igenom försiktigt med inner, behöver man kan man "fuska" lite o tränga med innerhanden. De är viktigt att stämma av farten innan man svänger för att en ung häst ska klara att böja sig genom svängen. Därav måste gas/broms funka först. Och går det inte i trav, sakta av till skritt- även om du är mitt i svängen- och "puffa" hästen dit du vill, beröm o ta trav igen. När hästen fixar detta brukar det räcka med att ge lite stöd på ytter, stötta lite med hela skänklarna o leda lätt med inner så brukar de komma i balans=form av sig själva. Hoppas det var svaret du sökte:)

1 Vad har ÄGAREN för önskemål, tips och råd?

2 Fråga tränare

...

Punkt 9.999.999 fråga på ett internetforum, när alla övriga 9.999.998 punkter är genomgångna, då det är bättre att fråga någon öga mot öga och inte går att lära sig rida in en häst via ett internetforum.

när hästen bjuder framåt och är balanserad samt stark nog kommer den söka sig neråt i rätt form.

Att spänna ner en 4åring med hjälptyglar är endast brist på kunskap! Du får in näsan men inget annat och det är inte vad ridning handlar om.

Ta hjälp av en tränare! Hästen behöver inte gå bra INNAN du ska rida för tränaren, den ska lära sig när du är där!

Punkt 9.999.999 fråga på ett internetforum, när alla övriga 9.999.998 punkter är genomgångna, då det är bättre att fråga någon öga mot öga och inte går att lära sig rida in en häst via ett internetforum.

Sen när blev det skadligt att höra på många andra personers metoder? :S

Ok, ska försöka ge ett råd sådär helt generellt. Så får du känna om det passar irl:) Jag är inte jättemkt för att longera med inspänning o tömköra "i form" med träns förrän jag börjat rida hästen dit, blir så lätt att de knäpper av. Men en häst som behöver lite hjälp på traven att hitta ett avspänt läge o balans tycker jag du kan longera lite. Och inte med snodd utan med just inspänningstyglar, ha de spända så pass löst att hästen får ett lätt stöd om den går i en öppen form men stramar om den vill gå i kamelformen:) Sätt inspänningstyglarna i ringen mitt på sidan så de inte drar varesig upp lr ner. Linan, från din hand, via bettringen till gjorden. Personligen tycker jag man ska undvika att galoppera en obalanserad unghäst på lina om man inte har en rundcorall eller longeringshus. Jag skulle använda mig av en lagom trav i balans med korta övergångar till skritt. Att hästen lyder oslappnar av så du utan problem kan kontrollera den med rösten brukar också få den att släppa till sin kropp. I ridningen så skulle jag börja med att inte "be hästen om att gå på tygeln" utan komma dit genom att renodla resten av hjälperna. Bara tygel=broms o skänkel=fram(halt-skritt-halt i början, sedan trav-skritt-trav). Man måste alltså lära den en ärlig halvhalt light. Sidoförande skänkel, bara några steg- beröm när den flyttar undan skänkeln o rid framåt igen. Rid lagom böjda spår o se till att hästen spårar och ställer som den ska även om den är grön. Håll emot med innerskänkeln långt fram o led med yttertygeln samtidigt som du ställer igenom försiktigt med inner, behöver man kan man "fuska" lite o tränga med innerhanden. De är viktigt att stämma av farten innan man svänger för att en ung häst ska klara att böja sig genom svängen. Därav måste gas/broms funka först. Och går det inte i trav, sakta av till skritt- även om du är mitt i svängen- och "puffa" hästen dit du vill, beröm o ta trav igen. När hästen fixar detta brukar det räcka med att ge lite stöd på ytter, stötta lite med hela skänklarna o leda lätt med inner så brukar de komma i balans=form av sig själva. Hoppas det var svaret du sökte:)

Tusen tack! Det ska jag helt klart prova och se om det ger effekt. Det är ju så individuellt från häst till häst! Det är precis så jag börjat med ridningen som du beskriver, ha henne på rakt spår, göra halvhalter. Skänklarna verkar hon förstå väldigt bra! Och hon fattar båda galopperna lätt och smidigt :)

Sen när blev det skadligt att höra på många andra personers metoder? :S

Jag som hästägare, skulle bli oxtokig om den som för närvarande har hand om min häst under min rehabilitering, frågade om tips och råd på ett hästforum beträffande träning och ridning, innan denne frågade mig. Då skulle jag ha hämtat hästen redan IGÅR och ställt henne i fullskötselstall, vad det än kostat tills jag är fräsch nog att ta hand om henne själv.

Och som sagt, jag frågar hellre i FÖRSTA hand, en tränare som ser mig öga mot öga än frågar vilt främmande människor på ett internetforum, som inte vet ett skvatt om mig och min häst som individer förutom det jag skrivit.

Men det är som sagt jag det och jag är inte mycket att lyssna på. Det vet jag, så förlåt att jag uttryckte MINA åsikter på ett öppet diskussionsforum, där frågan är fri.

Det finns säkert massor av hästägare, som skulle bli överlyckliga om någon ny medryttare började fråga om hur man ska göra, på ett internetforum i första hand.

Och som sagt, gott om hästexperter, som vet exakt vad som är bäst för "din" häst... Men ingen som har EXAKT samma åsikt om vad som ÄR bäst.

Senast ändrad:

Men varför i hela friden är du så väldigt tjurig? Frågan var snällt o trevligt ställd o dessutom så säger ju frågeställaren att hon inte är ngn nybörjare utan bara ovan vid fullständigt råa hästar. Om man inte får sondera terrängen här, vad är då poängen med forumet? Eller har det blivit en privat klubb där andra inte får prata? Hästexperter...ja, det finns många sådana här så man får väl själv tolka rimligheterna i svaren. Själv känner jag mig definitivt kvalificerad att ge ett GENERELLT svar då jag jobbar som beridare, är C-tränare, utbildat flertalet hästar från noll till Msv och ridit flera finaler i unghästchampionat. Så kom igen, vill du fortsätta hacka på någon och härja med fetstil och stora bokstäver, så är du välkommen att jäklas med mig istället för en kunskapssökande och frågvis ung tjej.

Jag tycker inte att jag var otrevlig i mitt första svar, utan jag svarade utifrån mig själv.

Eftersom jag själv har en viss unghästvana, samt korrektionsridningsvana efter att ha tagit hand om hästar efter "kunniga" ryttare, som haft hand om unghästar som sedan blivit en fara för sig själva och sin omgivning, så önskar jag bara att fler kunde förstå att "det tar en sekund att lära en häst fel, och en livstid att sen lära den rätt igen".

Och därför tycker jag det är bättre att ta hjälp av någon som är;

beridare, är C-tränare, utbildat flertalet hästar från noll till Msv och ridit flera finaler i unghästchampionat.
(men det är klart, då kan ju du o jag bli utan "jobb" sen) ^^ och det är ju lite tråkigare.

Jag blev bara lite grinig, när jag inte fick ha en egen åsikt.

Mvh

IngelaH

Tack så mycket för era svar! Ska prova att longera med inspänningar som jag blivit tipsad om. Kanske göra det innan man rider? Det gav min förra tränare mig som råd när jag hade problem att få mitt förra fullblod på tygel.

IngelaH? Du skriver att du tagit hand om hästar som blivit "felridna". Hade du kunnat säga något av de vanligaste felen som ryttare gör med sina unghästar? Så hade man ju kunnat tänka på det extra mycket!

Tack än en gång :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 883
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 557
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka