Ok, ska försöka ge ett råd sådär helt generellt. Så får du känna om det passar irl
Jag är inte jättemkt för att longera med inspänning o tömköra "i form" med träns förrän jag börjat rida hästen dit, blir så lätt att de knäpper av. Men en häst som behöver lite hjälp på traven att hitta ett avspänt läge o balans tycker jag du kan longera lite. Och inte med snodd utan med just inspänningstyglar, ha de spända så pass löst att hästen får ett lätt stöd om den går i en öppen form men stramar om den vill gå i kamelformen
Sätt inspänningstyglarna i ringen mitt på sidan så de inte drar varesig upp lr ner. Linan, från din hand, via bettringen till gjorden. Personligen tycker jag man ska undvika att galoppera en obalanserad unghäst på lina om man inte har en rundcorall eller longeringshus. Jag skulle använda mig av en lagom trav i balans med korta övergångar till skritt. Att hästen lyder oslappnar av så du utan problem kan kontrollera den med rösten brukar också få den att släppa till sin kropp. I ridningen så skulle jag börja med att inte "be hästen om att gå på tygeln" utan komma dit genom att renodla resten av hjälperna. Bara tygel=broms o skänkel=fram(halt-skritt-halt i början, sedan trav-skritt-trav). Man måste alltså lära den en ärlig halvhalt light. Sidoförande skänkel, bara några steg- beröm när den flyttar undan skänkeln o rid framåt igen. Rid lagom böjda spår o se till att hästen spårar och ställer som den ska även om den är grön. Håll emot med innerskänkeln långt fram o led med yttertygeln samtidigt som du ställer igenom försiktigt med inner, behöver man kan man "fuska" lite o tränga med innerhanden. De är viktigt att stämma av farten innan man svänger för att en ung häst ska klara att böja sig genom svängen. Därav måste gas/broms funka först. Och går det inte i trav, sakta av till skritt- även om du är mitt i svängen- och "puffa" hästen dit du vill, beröm o ta trav igen. När hästen fixar detta brukar det räcka med att ge lite stöd på ytter, stötta lite med hela skänklarna o leda lätt med inner så brukar de komma i balans=form av sig själva. Hoppas det var svaret du sökte