Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Min faster har en supercool förmåga; tetrispackande :D!

Alltså, hon har en förmåga att kunna optimera hur mycket man får in på en avgränsad yta! Om jag skulle kunna packa, säg 15 föremål på en angiven yta, så kan hon med lätthet få in uppemot 40. Genom att vrida och vända på föremålen (likt tetrisklossar, därav det egenpåhittade namnet) är hon fanstastisk att ha med när det ska flyttas, organiseras eller bara staplas :up:!

Min sambo är exakt likadan! Han har extremt bra tredimensionellt tänkande (vilket han även fick höra när han mönstrade) och är fenomenal på att packa och stapla. Han brukar kalla sig själv, lite skämtsamt, "the master of real life tetris" :D

Jag är väldigt bra på att komma ihåg namn, även att koppla namn och person. Fler än en gång har jag förvånat mina syskon genom att komma ihåg personer som gick i deras klass på lågstadiet :angel:

Scary shit! En snubbe på p3 pratar precis om att han fyra dagar på rad kollat på klockan 22.22 :eek: Ni förökar er!

Jag kommer ihåg ALLA låttexter jag har hört mer än en gång och allt som har en rytm (telefonnummer och kontonummer till exempel) och är mycket bitter över att min sångröst är så kass.

Fiffigaste grejen med min hjärna är att det enda jag behöver göra för att komma ihåg något är att ge det en rytm. Det fungerar på shoppinglistor, mått och grupper av nya människor.

Kan hjärnans delar efter att jag såg den här när jag var liten:

http://www.youtube.com/watch?v=snO68aJTOpM :D

Senast ändrad:

Jag har väldigt lätt för att komma ihåg vägar (vilket är en stor fördel i mitt arbete) och kan nästan alltid beskriva vägen i detalj om jag kört den en gång. Typ hur många km det är mellan olika vägar o vad busshållplatser heter där man ska svänga o liknande.

Kommer ihåg det mesta jag har läst, eller har nog lätt att plocka fram sådant ur minnet.

Däremot är jag urkass på namn och även gatunamn.

Det där är jag så avundsjuk på, önskar jag hade din förmåga! Jag har verkligen ingen koll alls när det gäller sånt!

Jag läser grymt fort och har riktigt bra läsförståelse. Jag kunde bli tokig på grupparbeten när fok tog evigheter på sig att läsaoch sen inte ens förstått hälften... På grundskolan och gymnasiet läste jag ut alla skolböckerna första veckan på terminen och satt sen av lektionerna.
Nackdelen är att jag är otroligt glömsk. På många plan. Speciellt illa är det med namn och ansikten. Det kan ta mig månader att lära mig namn och ansikten på personer som jag ändå träffar regelbundet.
Jag red med fyra tjejer,minst en gång i veckan under ett år och jag kan inte komma på vad de heter.

Jag läser grymt fort och har riktigt bra läsförståelse. Jag kunde bli tokig på grupparbeten när fok tog evigheter på sig att läsaoch sen inte ens förstått hälften... .
Sådan är jag också. Läser väldigt, väldigt fort och det är lite jobbigt när jag tex läser någon text med sambon på datorn och jag får vänta lääänge på att han blir klar, då han läser ganska sakta :o

Haha kollade nyss på klockan, 16:16 ;)

Jag kan väldigt snabbt avläsa folks sinnestämning och jag har stenkoll på alla personer inom synhåll omedelbart när jag kommer in i en butik etc.

Vet oftast exakt vart andra har sina saker, men mina egna har jag ingen aning om ;)
Jag HADE bra lokalsinne, men den förmågan har jag tappat.

Senast ändrad:

Sen är jag väldigt bra på att skriva och stava MEN, jag är urkass på grammatik! Det jag kan har jag helt enkelt lärt mig utantill :p

KL

Jag har fotografiskt minne och registrerar min omgivning på detaljnivå utan att jag tänker på det. Alltså även saker som jag inte ser "i fokus" och inte tänker på - alltså saker som sker långt ut i ens synfält. Hjärnan behåller informationen och tar fram den när det behövs, utan att jag reflekterar så mycket över det. Jag har två exempel:

1. Jag och några vänner var på en fest på en bygdegård utanför staden. Har aldrig varit där tidigare och i folkmun går den under namnet " *byhålans* bygdegård" (för att vara lite anonym). Egentligen har den ett helt annat namn. I alla fall, en vän börjar må riktigt dåligt och det slutar med att jag får tillkalla ambulans. När jag förklarar för 112 vart vi är någonstans så vet jag exakt var bygdegården ligger och vad dess riktiga namn är - för att jag i ögonvrån registrerat busshållsplatsskylten några timmar tidigare utan att jag tänkt på det.

2. Min pappa var här och lunchade, när han ska gå hittar han inte sin plånbok eftersom den inte ligger i jackfickan som den brukar. Han går runt och letar och jag frågar vad han letar efter. "Du lade den i ryggsäcken" svarar jag, eftersom jag såg det i ögonvrån när jag tittade på TV.

Jag glömmer inte heller mina synintryck. Jag kommer ihåg exakt hur mitt första dagis var utformat när jag var tre år gammal (bytte när jag fyllde fyra och har aldrig varit där igen). Jag vet vad min granne hade för tapeter i sitt sovrum (jag var fem år gammal), jag vet vem som hade vilket skåp när jag gick på högstadiet etc. Helt onödig information.

Exemplen ovan skedde för 2 resp 1 år sedan. Det positiva är att jag hittar överallt eftersom jag känner igen mig hela tiden, det negativa är att saker man gärna hade velat glömma aldrig kommer att glömmas - snarare kommas ihåg på detaljnivå.

Kl
Min superpower, som jag säkert delar med många här, är att jag har ett väldigt bra djuröga.
Passar bra till mitt jobb som grisskötare. Det räcker att jag kollar på en kull med 12 småttingar som ligger i en hög och sover så ser jag om nägon är sjuk/halt utan att behöva resa dom upp.

Och så är jag extremt bra på att köra vilse :p skit smidigt om man vill kolla nya vägar :D tom gps:en gör så jag kör fel. ALLTID.

*kl*

Jag är fenomenal på att packa ihop saker på så liten yta som möjligt. Har också ett "extra öga" för folks sinnesstämningar, om dom är glada, ledsna, om det är något dom inte berättar.. Och så är jag bra på att minnas vad folk sagt. Onödigt bra till och med.

kl

Jag har också "Tetrismind" som några andra här :D En gång på ett tidigare jobb skulle jag och en kollega packa skåpbilen med grejer inför ett evenemang. Vi var tvungna att kalla ner de andra kollegorna för att titta för det var så extremt fantastiskt packat! Inte en millimeter över :D

Och så kommer jag i princip alltid ihåg var jag (eller min man) lagt saker. Jag får en minnesbild av var jag sett den eller var jag/han lagt den. Han är fullständigt usel på att hitta saker, så det är nog tur att jag har den förmågan! :p

Sen har jag ett hyfsat fotominne vad gäller text. Funkar inte på så mycket annat, men jag kan ofta plocka fram ur minnet hur det stod om just den saken i en bok.

Jag är dock extremt dålig på lokalsinne inomhus! Jag blir jätteförvirrad och kan aldrig klura ut vilket håll saker ligger på. Utomhus är det "normalbra" och jag kan ta riktning på ett ungefär och hamna där jag vill. Men inomhus känns det som nån satt ögonbindel på mig och snurrat mig femton varv...

Jag har fotografiskt minne och registrerar min omgivning på detaljnivå utan att jag tänker på det. Alltså även saker som jag inte ser "i fokus" och inte tänker på - alltså saker som sker långt ut i ens synfält. Hjärnan behåller informationen och tar fram den när det behövs, utan att jag reflekterar så mycket över det.

Hm, när du säger det så... Jag är likadan, tänker inte på det bara för det är något jag tar för givet. Dumt faktiskt, det är ju en jättebra egenskap!

Kl

Och så är jag extremt bra på att köra vilse :p skit smidigt om man vill kolla nya vägar :D tom gps:en gör så jag kör fel. ALLTID.

Underbart! :D

Ha ha, så jag är inte ensam om det menar du...? Varje gång klockan visar likadana siffror så nog tittar jag :D Trodde det hade med min tidskänsla att göra... Fast det har det kanske?;)

Kollade just nu 17.15 . jomenvisst

Bara om du visste det innan ;)

Förstår att ni skojar, men min poäng är att jag nästan alltid kan säga vad klockan är på minuten utan att ha tittat innan. Armbandsklocka har jag inte haft på drygt tjugo år, den behövs inte.

Jag har ett fruktansvärt lokalsinne. Många är de gånger jag totalt misslyckats hitta till någon plats jag bara haft en muntlig vägbeskrivning till.

Därför har jag i stället utvecklat en fenomenal kartläsarförmåga! Med en karta tar jag mig dösäkert fram i totalt okända städer. Google Vägbeskrivningar kan slänga sig i väggen :D

KL

Vilken rolig tråd!

Som flera andra är jag faschinerad av klockslaget 22:22. Det är ungefär den tid jag lägger mig så det är väl inte så konstigt att det 20/år (?) innfaller just när jag tittar på klockan i sovrummet, men jag blir lika glad varje gång!

I morse hade jag klockan på 4:45 (skulle flyga tidigt på morgonen) och vaknar av mig själv 4:44 (apropå både klockslag och kunna ställa in kroppen på att vakna en viss tid :D).

Jag har extremt bra minne för att minnas var en text/bild var i en tidning/bok. Alltså jag kan helt ha glömt bort vilken bok jag läste det i, men jag minns om det var höger eller vänster uppslag, samt även var på sidan (hela/högt upp/mitten/långt ner).

Sen är jag som flera sagt tidigare bra på att berätta var min man lagt saker. Jag får direkt ett bildminne om han frågar "har du sett hammaren?" om HAN lagt den på något ställe där den inte ska vara. Jag kan förtydliga att jag inte irriterat mig, inte tänkt en tanke om att det är fel ställe. Men min hjärna har uppmärksammat det!

Sen har jag en förmåga att hitta på SUPER-smarta gömställen för saker som ska gömmas men är viktiga. Redan nästa dag har jag tyvärr glömt var det var någonstans och eftersom det är så smart ställe är det ett helvete att hitta. Det roliga är att jag gör om detta gång på gång för just när jag gömmer saken så tycker jag det är så logiskt att jag tror jag alltid ska komma ihåg det :o :banghead:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka