Superladdad vid uppsittning

Sv: Superladdad vid uppsittning

Känner igen problemet. Jag hade en liknande häst tidigare och jag åkte av många gånger precis efter jag hade klivit upp. Han var inte alltid sån men ett problem utvecklades av en anledning (kanske sadel..?) exploderade liksom o jag blev rätt så rädd för honom. Ingen kunde hålla honom när jag klev upp oftast utan han stegrade sig istället då. Jag fick tipset av en kvinna att hålla halsen ordentligt böjd när jag steg upp så jag gjorde som hon sa. Jag ställde honom (stor häst o jag är endast 160 lång) i ett hörn på ridbanan, mot staketet. Tog tyglarna i vänster han med vänstertygeln ca 40-50 cm lång så att hans nos var nästan i närheten av sadelkåpan. Han kom ingenstans alltså men stod stadigt o stilla. Sen steg jag upp, med eller utan pall (det spelade ingen roll för jag är så liten ändå) och släppte försiktigt efter på tyglarna (främst vänster förstås) efter ca 20 sek efter att jag satt mig upp....och... av nån anledning så 'glömde' han att han brukade spela apa just då och skrittade lugnt rakt fram. Det kanske är ett sätt som bara funkar just på den hästen men för mig fungerade det oerhört bra. Han lärde sig så småningom att slappna av o jag behövde inte alltid ha halsen så böjd som jag hade ibörjan.

Funkar ju om man är en atlet men det löser ju inte det specifika problemet. Fungerar inte tipset jag gav i ett tidigare inlägg så skulle jag prova att med hjälp av ledare (om det känns tryggare) träna hästen att gå bara ett eller två steg, halt, berömma! Godis kan göra underverk här, det tar bort hästens focus på det man vill arbeta bort och får den att focusera på uppgiften och godiset. Ber du dessutom hästen att ta godisbiten vid din stigbygel så böjer den sig rejält vilket kan lossa de spänningar i ryggen som ev har del i beteendet.

Jag red in en häst för några år sedan efter att ha slagit vad med min hovslagare som ägde hästen och ansåg den nästintill omöjlig. Hästen var lite riden men hade genom skickligt bockande blivit av med ryttaren flera gånger. Den blev alltmer spänd och orolig av detta och kunde sen inte stå still vid uppsittning eftersom det blivit ett mönster att ge sig iväg och bocka. Man hade då hållt fast hästen vid uppsittning och detta hade de senaste två gångerna resulterat i att hästen istället rest sig och slagit över. Man blev då rädda för att prova igen då man inte ville skada hästen eller ryttaren.

Vi red hästen i skritt och trav efter en vecka! På ett löjligt enkelt sätt ändrade vi hästens focus från det negativa den lärt sig till något positivt. Vi lärde hästen att lyssna till en vissling som betydde att den kunde böja bak huvudet och ta en godisbit vid stigbygeln. Detta kunde den sen göra då och då medan vi succesivt klättrade och klängde på den. Hela tiden stod hästen lös men hade inga tankar på att ge sig iväg då den så focuserat väntade på visslingen och godiset. När det sen var dags att skritta eller trava framåt så fick man vara lyhörd och kändes hästen minsta antydan till spänd så kom en vissling för att distrahera den.

Man kan uppnå mycket om man tar allt i små steg med mycket beröm, vare sig man jobbar med människor eller djur. Ibland behöver man bara ändra sitt eget tankemönster från "Hur ska vi förhindra detta beteendet?" till "Kan vi byta ut detta beteendet mot något mer positivt?"

Lycka till igen :)

Man behöver inte nödvändigtvis vara atlet för att göra som jag föreslog (det är inte jag) men man kan ha en medhjälpare i början som hjälper till med att ställa fram en pall.

Att använda godis o lirka fram ett nytt beteendemönster är nog en bra ide oxå, med vissa hästar. Det beror på varför hästen gör som det gör tror jag.
Man får leta efter en metod som passar häst o ryttare antar jag.

knapplån

Det gick helt SUPER idag! :bump:

Vi tog ut hästen och medhjälparen stod bara bredvid när jag satt upp. Hästen stod snällt stilla som vanligt. Jag klappade honom på halsen och PRECIS när vi skulle sätta igång framåt så gav medhjälparen hästen ett äpple. Hästen tuggade på äpplet och tappade nog lite fokus för en stund och då satte jag igång honom.
Han reagerade inte alls utan gick helt lugnt framåt! :banana:
Sen såg han nästan lite snopen ut när han insåg att han inte hade studsat nåt, men såg samtidigt rätt nöjd ut på nåt sätt.

Ska upprepa samma procedur imorgon!

Tack för alla tips :)

Jag förstår din tanke med att sitta upp i farten. Man får liksom inte det där igångsättnings-ögonblicket. Samtidigt tror jag att man lätt ersätter problemet med ett annat.
Jag vill att hästen ska stå stilla när jag sitter upp helt enkelt! :)

Vad bra!! Vilken lättnad för dig! Hoppas det håller i sig. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 524
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka