Super vallning

Sv: Super vallning

Ju mer jag lär mig om vallning, desto färre moment dä rtror jag är äkta vara. Men kul och inspirerande, jag lobbar hårt för att vi ska ha nattvallning som klubbevent nu i vinter:D

Ganska mycket fejkat;)

Eller lite fejkat och en jäääääääävla massa hundar.

Oavsett så är det humor på hög nivå, tom hundarna här blir alldeles till sig av visselsignalerna och bräkandet:D

Det ser ju rätt fejkat ut men är det helt omöjligt att lyckas med om man har många hundar och förare? Jag kan inte ett smack om vallning så jag är bara nyfiken :)

En del moment är omöjliga - som benen på "jättefåret". Man kan inte få två flockar att gå igenom varandra på det viset.

är mycket skeptisk till "dataspelet" och fyrverkerierna också, men det kan vara lite trick med ljusen.

Som sagt, jag lobbar för att vi ska testa i vinter. Nån som har idéer om vad man kan använda för att lysa upp fåren?;)

Kan du förklara varför något av det skulle vara omöjligt?

Jag är inte naiv eller så, men varför skulle vissa av sakerna vara omöjliga? Jag förstår att fåren inte kan flyga osv. Men på vilket sätt skulle detta vara omöjligt? Vi trodde säkert för många år sedan att det var omöjligt att lära en hund att spela död också.

För att de vallade grupperna som föreställer benen går igenom varandra. Flockdjur strävar efter att hålla ihop, speciellt med rovdjur (vallhund) närvarande. För att dela grupper behöver man skicka in hunden igenom flocken.

Min erfarenhet säger att det inte stämmer med hur flock/flyktdjuren får agerar i rörelse, och det stämmer absolut inte med hur de reagerar på att bli vallade.

Likaså är "fyverkerierna" lite konstiga, men det kan vara hur de väljer att tända lysena. (Får som skärras iväg skingras först och samlar sedan snabbt ihop sig i täta klungor. De springer inte iväg som biljardbollar.)

Sen är det många bitar där grupperna delas utan att det finns en hund emellan, alternativt att det är en av två täta grupper som flyttas. Stämmer inte riktigt med hur får beter sig mot hundarna. Tänk på det som rekyleffekt - om en fårgrupp kastar sig iväg från den andra så innebär det att en hund gått emellan = båda grupperna borde ha rört på sig som reaktion på hundens närvaro. Även om ena gruppen hålls av hundar på övriga sidor så skulle det orsaka mer rörelse inom gruppen än det gör på filmen.

Men jag blir gärna motbevisad om någon har andra erfarenheter:)

Senast ändrad:

Jag är helt värdelös på får, mest nyfiken ;)

Men om det är "olika" fårflockar som springer som ben då? Vill dom ändå hålla ihop med främmande får?

Jag är helt värdelös på får, mest nyfiken ;)

Men om det är "olika" fårflockar som springer som ben då? Vill dom ändå hålla ihop med främmande får?

Absolut mot ett rovdjur. Däremot olika djurslag går bra, t ex får som springer in bland kossor för att slippa hunden.
Avslutningen med spiralen o ordet FIN tror jag inte kan utföras av hundar.

Men kan det inte vara så (natt bilderna) att dom tänder och släcker ljusen på fåren så att dom får fram vissa effekter?

Hur skulle de veta vilket får som var vart? Dvs vilka lampor de ska tända?

"fin" skulle kanske gå att göra med hanteringsgrindar?

Absolut mot ett rovdjur. Däremot olika djurslag går bra, t ex får som springer in bland kossor för att slippa hunden.
Avslutningen med spiralen o ordet FIN tror jag inte kan utföras av hundar.

Jag är alldeles för dålig på får. Men jag vet flera som vallar som behöver byta ut sina får med jämna mellanrum för att dom blir för stabila med hundarna. Så jag hade väl en tanke att fåren går att valla genom flockar för att dom inte ser hunden som ett farligt rovdjur?

Personligen har jag också svårt att förstå att filmen skulle vara verklig. Men jag vill mest veta varför typ :D

De sager att vissa bitar ar riktigt, men att den ocksa ar "edited". Jag ar dock fortfarande imponerad over hundarna och faren.

In an effort to promote their LED TV’s Samsung in an incredible marketing move recruited Welsh national sheep herding champion Gerry Lewis, and a team of Welsh sheep herders to guide the flocks into the amazing positions you see above.

The 200 second advertisement shows the sheep being maneuvered into several positions by sheep dogs and has them create a spectacular visual display for the eyes using various coloured LEDs on their back.

Matt Smith, the co-founder of ad agency The Viral Factory said: “The people on camera are real farmers and they were really controlling the sheepdogs. Rather than trying to fake it all we did it for real.

“The sheep herding bit is straight up – no trickery but there is a fair amount of computer trickery and post production work.

“We thought the Mona Lisa was the big wink to people – once they saw that we thought they would realize it was not all real.

Det går inte att ta två flockar igenom varandra utan att man får en enda stor flock. Hur ska fåren veta vilken hund det är som trycker vilka får?

Sen kan man mycket väl behöva byta ut grupper om man bara har en liten flock som man tränar på jämt och ständigt, ffa. för att fåren till slut tycker att det är dötrist och antingen går banan själva eller börjar ställa sig mot hundarna. Det är inga dumma djur;)

Men jag är mycket tveksam till att de brittiska fårbönderna har dresserade får;)

/Migo

Det går inte att ta två flockar igenom varandra utan att man får en enda stor flock. Hur ska fåren veta vilken hund det är som trycker vilka får?

Sen kan man mycket väl behöva byta ut grupper om man bara har en liten flock som man tränar på jämt och ständigt, ffa. för att fåren till slut tycker att det är dötrist och antingen går banan själva eller börjar ställa sig mot hundarna. Det är inga dumma djur;)

Men jag är mycket tveksam till att de brittiska fårbönderna har dresserade får;)

/Migo

Jag har aldrig påstått att jag tror filmen på något vis är sann. Jag blev mest intresserad av varför det vore komplett omöjligt.

Tänkte mest om fåren hölls i hop av "sin" hund och på något vis inte hade andra hunden så nära eller något. Jag sysslar inte med vallning, det är därför jag undrar :D

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 867
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 271
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 805
Senast: lizan
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 536
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10