SiZo

Trådstartare
min häst har haft en svacka ett bra tag nu.
så jag bästemde mig för att köpa hippofoders "super G".

är det nån annan som använder det?
vad har ni fått för effekt av det?

till er som inte vet vad det är så skriver jag in analysen

13,3 MJ /kg
133 smb/kg
lysin 8 g/kg
råfett 11,3%
växttråd 5%
aska 10,3%
kalcium 13/kg
fosfor5g/kg
magnesium10g/kg
natrium7g/kg

sen är det massa andra saker som niacin, folsyra och biotin, de ämnena är jag inte helt säker på vad de gör, därför vore det jätte trevligt om någon annan visste det:D de har även med alla vitaminer i analysen, men orka skriva liksom.

till sist då, är det någon som har fått en dålig eller negativ effekt av det?

anledningen till att jag köpte det är att jag har hört "ryktesvägen" att det ska ha en bra effekt, men jag kommer inte ihåg vart jag har hört det

Senast ändrad:
Sv: super G

Jag är mer intresserad av vilka råvaror som ingår, har du en redogörelse för dem också?

oh shit... haha

ja kopierar direkt från deras hemsida

"FIBERGI SUPER-G innehåller TMG (trimetylglycin), ginseng, microniserade sojabönor, microniserad majs, betfor, microniserade ärtor, melass, vetekli, vegetabiliska oljor, linfrökaka, vitamin-, mineral- och spårämnesblanding, kalk, sojamjöl, salt, bikarbonat, E-vitamin.
TMG och ginseng är naturliga produkter som utvinns ur växter utan tillsats av kemikalier. "

"hela B-vitminkomplexet som är viktigt vid stress och transporter, magnesium (som förloras i svett och som är viktigt för muskel- och nervfunktionerna), järn, zink och kobolt samt flera andra vitaminer och mineraler"

ja som sagt kopierat.. orka skriva allt det där själv!:p

Står det i vilken sammansättning också, d.v.s. hur stor del av varje ingrediens som blandningen utgörs av? Har svårt att tänka mig att TMG och ginseng utgör största delen.

Observera mitt pedagogiska grepp här: Jag försöker att få dig att reflektera över vad det är du köper för 33 kr/kg. Är det värt det, eller kan du få motsvarande behov tillgodosett på ett billigare sätt? ;)

haha! jo jag förstår...

de sakerna står inte med på analysen... haha...
men han ska ju bara ha 250 gram/dag så det räcker ju i nästan 2 månader, då är det inte så dyrt...

jag har ingen aning, sök på fibergi så får du hemsidan (har för mig att man iinte får lägga ut den) klicka på tillskott för att läsa om fodret ooch analyser för analyser....

om det skulle finnas nåt med liknande innehåll till billigare pris så får du jätte gärna tipsa om det!

hejsan!

jag kn tyvärr inte ge dig vetenskaplig fakta, men jag kan berätta hur det funkade på mina hästar iaf!

de hästar jag har gett det till har varit relativt fina, men saknat det där lilla extra... när jag då har gett dem super g så har de både blivit piggare, fått finare hårrem, och fylligare muskler och framförallt orkat arbeta mkt mkt längre!

det är ju inte direkt vetenskapligt men... det är vad jag har upplevt iaf

Det som är bra är att det är lätt upptaget av hästen, vilket innebär att om din häst har svårt att äta vanligt foder så kan detta tillskott hjälpa, jag gav det till min änglahäst när hon inte kunde tillgodogöra sig grovfodret.

Och visst kan ginsengen ge lite effekt, men tänk på att det även påfrestar hjärtat så ge det inte för lång tid.

Om du har en väl uträknad foderstat och hästen tillgodo gör sig fodret finns det ingen andledning att ge detta, hästen har kanske vinterdepp?

Lite extra magnesium och b-vitamin kan hjälpa.

hejsan!

de hästar jag har gett det till har varit relativt fina, men saknat det där lilla extra... när jag då har gett dem super g så har de både blivit piggare, fått finare hårrem, och fylligare muskler och framförallt orkat arbeta mkt mkt längre!

Jag tillåter mig att tro att det som förbättrade dina hästar när du gav Super G framför allt var att de fick tillräckligt med protein av god kvalité. TMG, kallas också betain, har inte visats ha ngn speciell effekt på häst. TMG utvinns ut betfiber. HH

i så fall har hästen haft vinterdepp se i våras:crazy:

men vad är det som kan påfresta hjärtat?
min häst har ett bra hjärta, vilopuls på ca 26slag/minut, men det betyder ju inte att jag vill påfresta det för det....

min häst har nog lite svårt att ta till sig näringen då han får nästan dubbelt så mkt energi som han ska ha och ändå knappt går upp i vikt..... jag ska avmaska honom i veckan igen så då kanske det blir bättre, han hade massor mask i somras, ca 3 gånger så mkt som man rekomenderar att avmaska snarast:eek:

han får även en skvätt olja....

Ginseng som ges under lång tid kan påverka hjärtat negativt, hos människa att blodtrycket blir högre, jag hittar tyvärr inte källan:crazy:
Därför ska ginseng ges under en kort period, inte längre än några veckor.
Om din häst har varit så länge så tycker jag att du ska be veterinären ta blodprov på honom och kolla efter infektioner och dylikt.

han har fri tillgång på hö med värdena:
vädrena är per kilo ts
84%ts
9,5 mj
51 smb protein
kalcium 2,3
fosfor 2,3
magnesium 0,8
kalium 18,7

mineralerna illehåller:
18%kalcium
3,2%fosfor
5,0 %magnesium
7,7% natrium
selen 30 mg

och sen en jäkla massa vitaminer:D

jag skulle gissa på att han äter 10-12 kilo hö per dag, ibland mer ibland mindre...
kraffts lusern 1 kg
och som sagt 250 gram super g...

blodprov... hur många ggr tror du vi har tagit det??? jag hr tappat räkningen! visar inget direkt, om han inte är bättre i mars så ska jag ta blodprov och kolla proteiner i blodet, visar det att han inte tar upp så får man väl börja kolla i buken om melanomet har spridit sig.. dock så får han ju ingen kolik eller andra symptom... men men... han har ju gått upp i vikt, men jag vill ha mer... innan det här hade han rumpa som en quarter och nu... ja.... han orkar kappt galoppera på stället längre, får ta i som satan... så det är stor skillnad....

men vi får väl se... han var rejält nergången i somras, jag vet inte hur fort hästen förväntas att vara tillbaks på ursprunget....

hästen i fråga är en arab á 500 kg, användes till distans, nu går han väldigt väldigt lungt....

Jag hade ökat lucernet med ett par kilo och gett linfrökaka.

Linfrökaka (pellets) ger en bra magbalans och ger då i förlängningen ett bättre hull.

Kanske är det så att hans magbalans är rubbad på något sätt och att han då inte tar upp vad han behöver?!

Så var det med vår arab, han har aldrig visat vanliga tecken på magproblem utan mer att han fick regnskållor.

Han har fått jäst länge för att balansera upp magen men tog sig inte på det heller så då provade jag med linfrökaka och han har tagit sig över förväntan:)

Om jag inte minns helt fel så är det linfrökaka i super g, eller var det i det andra specialmixen?

Det är ju så tråkigt när man inte hittar felet:( trots en massa blodprov.

Om han har lätt för att få mask så skulle jag också prova att ge aspbarkspellets, egentligen "får" man inte säga att det har avmaskande effekt:o men jag har inte behövt avmaska mina hästar sedan jag började ge dem det, ska bli intressant att se om min nya häst också är maskfri till våren:)

Avmaskningsmedlet i sig stör ju också tarmfloran så det kan ju vara skönt att slippa ge.

aspbarkspellets? aldrig hört talas om... smakar det gott? hästen är mkt kräsen tyvärr... därav ger jag honom inte mer lusern, för det äter han inte upp tyvärr...

han har adrig haft några problem med mask innan, visst har han aldrig blivit tjock hur mkt mat han än har fått, men det har ju nte varit nåt problem innan.

japp det är linfrökaka i super g, finns det nåt annat som kan hjälpa magen? helst billigt oxå, har lagt ut 15 000 på veträkningar på sista tiden... avmaska måste jag ju göra igen, han går ju i samma hage som när vi upptäckte masken så han har ju garanterat mask igen (nej vi har inte tagit prov) nästa vinter får de gå i en annan hage igen, jag hoppas att vi då kan utrota masken i våra hagar igen. men att göra det nu känns orealistisk, gräset växer ju lite då och då så de äter ju ganska mkt gräs i hagen...

tips motages gärna, men jag vill inte ta bort nåt, såvida jag inte kan ersätta det med något bättre, ha då i åtanke att det får inte vara mkt fosfor i det fodret då...

Men ge ren linfrökaka! När super g, är slut! Det är mycket billigare än super g.
Aspbarkspellets kan du läsa om och se närmaste åf här www.wiromin.se mina hästar äter det gärna som godis:d endel säger att det smakar beskt, jag brukar blanda det med betforn, lucernen, linfrökakan, mineralerna och kornet jag ger alltså allt uppblött.
Wiromin har vitamin-mineral foder och annat med!

Har du provat att ge korn? det är också bra för att få upp hullet:)

vart får man tag på ren linfrö kaka då? har bara hört talas om det... aldrig sett det nånstans, vilken mängd ska man ge och vad kostar det?
vad innhåller det?

korn vill jag ju inte ge eftersom det är mkt fosfor i det ch jag har tilräckliga problem med att få kvoten rätt tyvärr.

jag vill inte blanda fodret... då blir han asförbannad och häver ut allt :devil:

hur mkt ska man ge av aspbarkspelets? vad kostar det? och jag hittar det inte på hemsidan du gav mig...?

Ginseng som ges under lång tid kan påverka hjärtat negativt, hos människa att blodtrycket blir högre, jag hittar tyvärr inte källan:crazy:
Därför ska ginseng ges under en kort period, inte längre än några veckor.
.

Litet off topic, men vad har du för belägg för det påståendet? Tvärtom så finns en del studier som tyder på att ginseng kan sänka ett högt blodtryck på människa.

Möjligen kan ginseng ha en del andra gynnsamma effekter på cirkulation och hjärta också. Dock är studierna för små för att man ska kunna säga det med säkerhet.
HH

vart får man tag på ren linfrö kaka då? har bara hört talas om det... aldrig sett det nånstans, vilken mängd ska man ge och vad kostar det?
vad innhåller det?

korn vill jag ju inte ge eftersom det är mkt fosfor i det ch jag har tilräckliga problem med att få kvoten rätt tyvärr.

jag vill inte blanda fodret... då blir han asförbannad och häver ut allt :devil:

hur mkt ska man ge av aspbarkspelets? vad kostar det? och jag hittar det inte på hemsidan du gav mig...?

Linfrökaka köper jag hos den lokala kvarnen, finns hos de flesta foder åf.
På sidan går du på produkter och sen häst då kommer schowhorse produkterna fram!

Aspbarken kostar ca 8-9 kr/kilo, jag ger 3 dl om dagen till mina.
Linfrökakan kostar 117 kr för 25 kilo, det ger jag 1 dl/dag av.

Liknande trådar

Foder & Strö Vilket av följande foder skulle ni rekommendera som komplement till en häst som får havre, korn, betfor, sojamjöl, olja och mineraler...
Svar
7
· Visningar
1 532
Senast: Ina79
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 322
Senast: traff
·
Foder & Strö \"nytt\" foder (långt) hästaffären som ligger nära mamma säljer ett nytt foder nu och det är billigare än det vi ger nu (krafft sport)...
Svar
6
· Visningar
1 357
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka