Centaur

Trådstartare
Funderar på att sko min häst med sulor då han är lite öm i framhovarna (nej han har inte fång, har varit så flera veckor).

Jag är inte så glad för sulor egt, men det känns som att hans egna sulor skulle behöva få vila från vassa stenar ett tag, det finns grus blandad med sand/jord i hagen, så det packar sig i hovarna och trycker. Han började ömma efter att ha stått med en stor sten i hoven hela dagen. och efter det så ömmar han om det blir tryck mot sulan, även om hovarna bara är packade med spån. Slutar ömma så fort jag rensat ur hoven.

Men sen så blir det ju en "fyllning" under en plastsula också, så är ju orolig att det ska trycka det också...:confused:

Vad tror ni?
 
Sv: Sulor

det är jättesvårt ju. Min går ju med en sula nu efter sin hovböld o den har hållt sig väldigt bra.
Hade en häst som goik med flapskor ett tag, de sulorna kan man ju böja upp ganska mkt o få bot skiten under men de skyddar ju samtidigt från stenar.
Kan du inte höra lite med hovis vad han tror?
 
Senast ändrad:
Sv: Sulor

Jo jag ska självklart höra med henne också. :) Vill bara ha lite erfarenheter från andra också.
 
Sv: Sulor

Min häst har sulor för att slippa vara ömfotad och jag tycker att det fungerar jättebra. Har gummisulor med drev som fyllning. Låter henne vara "naken" när det är snö annars har hon sulor året runt. Har inte haft några strålproblem och upplever det som att hennes hovar klarade torkan förra sommaren bättre än de andra hästarna. Kanske stängde sulan in fukt?
 
Sv: Sulor

Prova flap-skor, då kan du spola rent under sulan om det kommer in lera eller sand.
 
Sv: Sulor

men det lär det ju göra hela tiden typ... står i grushage. så det är nog bättre om det är tät så det inte kommer in stenar och så..
 
Sv: Sulor

Min ena är skodd med sulor fram. Tjock gummisula. Fungerar kanon. Mellan hov och sula har hovslagaren lagt ett lager tjära för att slippa röta osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 307
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en häst som av okänd anledning har fått känsliga sulor. Det visade sig tidigt i höstas. Först misstänktes fång men när det...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 670
Senast: Soffan74
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 018
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp