Sulor på tävling

D

Dressyr biten

Hej!

Jag tycker FIPO är lite otydligt vad gäller regler kring olika typer av sulor, eller så är det jag som inte hittar just där det står tydligt om sulor.

Jag undrar om man får använda så kallad buffert-sula? (tror jag stavat det rätt) Det är som en vanlig sula (finns dock i lite olika utföranden). Den som jag tänker på närmast är vit och 5mm tjock med en upphöjning över strålen, själva upphöjningen är ca 3x4cm bred och ca 8mm hög. Upphöjningen syftar till att öka cirkulationen och förbättra stötdämpningen i hoven. Sulan i sig är väldigt lätt och väger typ 20g mer än den vanliga helplatta gröna modellen.

Om man får använda denna visst är det 8mm hög sko som gäller då?

När jag ändå är igång kan jag passa på att fråga, får man ha ringsko bak? Dvs skon har en rak svetsförstärkning bak så skon sitter runt hela hoven? Skon täcker ju bara hoven, den går inte bakom ballarna.

Jag vill ha svar från någon som helt säkert vet, inga kanske eller jag tror... Jag vill inte komma till tävling med skägget i brevlådan, det är ju trots allt ganska dyrt att tävla nationellt!

Kanske domare, hovslagare eller någon som tävlat med denna sula/skoning nationellt eller regionalt vet?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sulor på tävling

Vid heltäckande sula så får man inte ha tjockare/tyngre sko än 8 mm.

Reglerna är de samma oavsett om du tävlar lokalt, regionalt eller internationellt!

Det bästa är att du själv beställer ett FIPO från kansliet för själv kunna läsa fomuleringarna!

Sulor skall vara max 5mm tjock (om det inte är kilsulor) och jämna i tjocklek (därför är sk. buffertsulor inte tillåtna). Vill du ha den effekten kan du ansvända sk. EquiPak, prata med din hovslagare om hur det ser ut mm. EP fungerar som bra stötdämpare, snarare än viktökning.

Helsulor, är endast tillåtna med 8mm skor. Gör du om den till ringsulor så får du ha 10mm skor.

Ringskor är inte tillåtna.

Anledningen till FIPOs nogranna regler är att det är ridningen som skall premieras och inte maxad skoning. Trenden går, åtminstone på större tävlingar, mot lättare viktning både avseende boots och sulor.

Lycka till!

Tack för snabba svar! Jag har läst fipo, men för mig var det i vissa stycken lite luddigt med skor och sulor, det kändes som att vissa saker var mer av en tolkningsfråga, därför ville jag ha klarhet i vad som verkligen gäller.

Anledningen till skoningen är inte vikt, jag har en häst som är något plattfot och har därmed inte optimal stötdämpning.

Jag får tyvärr säga att jag inte är helt positiv till FIPOS regler, jag anser inte att de syftar till hästens bästa. Inom ridsportförbundet får man tävla med den skoning som passar hästen bäst, nästan hur man vill faktiskt:) Man får däremot inte sätta på boots med vikter på. Detta system tycker jag är bättre för hästen.

Jag kan inte låta bli att förundras över att man vill ha restriktioner i fipo som syftar till att skon inte ska väga så mycket, men du får sätta på boots som väger hela 300g. Lite motsägelsefullt må jag säga.

Hästfolk som inte tävlar islandshäst blir alltid lika förundrade när jag förklarar våra regler, tyvärr kan jag inte heller förstå vad som är så bra med dem ur hästens synvinkel...

Men men, man kan inte engagera sig i allt här i livet, när det är dags för islandstävling är det bara att sko om hästen enligt reglementet och se glad ut:cool:

300 gr är ju maxgränsen per hov, men du anar inte hur mycket man kan få in i vikt bakom en hel sula.:crazy: Detta har skett vid ett par tillfällen, bl a minns jag ett fall på Island där vikten låg på närmare 700 gr innanför sulan samt bootsning.:eek:

På hopptävlingar sysslar man inte med gångartstävling, därför blir reglerna därefter. Det skulle nog vara omöjligt att jämställa gångarter, med hoppning eller dressyr. Även i dressyr skulle vi går bet på vikt, eftersom benskydd och lindning ofta väger mer än vad man tror.

300 gr är ju maxgränsen per hov, men du anar inte hur mycket man kan få in i vikt bakom en hel sula.:crazy: Detta har skett vid ett par tillfällen, bl a minns jag ett fall på Island där vikten låg på närmare 700 gr innanför sulan samt bootsning.:eek:

På hopptävlingar sysslar man inte med gångartstävling, därför blir reglerna därefter. Det skulle nog vara omöjligt att jämställa gångarter, med hoppning eller dressyr. Även i dressyr skulle vi går bet på vikt, eftersom benskydd och lindning ofta väger mer än vad man tror.

Fast man får ju inte tävla dressyr med skydd, boots eller lindor, man får ha det på framridningen, men inte på banan, har man det på blir man diskad!

Jag tycker nog att man i viss mån kan jämföra gångartsridning med dressyr. Även i dressyren är det så att hästen med bäst gångarter vinner, förutsatt att den gör rörelserna korrekt. Gångarten är en central bedömning inom dressyren. Skillnaden är att man där ska visa ALLA gångarter i flera tempon och under övningar, klarar man samlade tempon, arbets, mellan och ökad, ja då får man ett bra gångarts betyg. Har du bara bra arbets och och samlade tempon sänks betyget (tex).

Jag har förståelse för vikt regeln. men inte regler kring olika (lätta) sulor och skoningar som kan gynna hästen, dvs de saker man kan ha nytta av i skadeförebyggande syfte. Våra skoregler är tyvärr en av de saker som jag upplever gör att annat hästfolk ibland skaffar sig fördomar och ibland tittar lite snett på "Islandsfolk", det är synd.

Senast ändrad av en moderator:

Skoreglerna är ju uttalade i FIPO, det finns t ex inte i TR. Så jag förstår inte vad du menar, specificera gärna närmare,

Skoreglerna är ju uttalade i FIPO, det finns t ex inte i TR. Så jag förstår inte vad du menar, specificera gärna närmare,

Jag förstår inte vad du vill ha specificerat? Om det är något särskilt du är intresserad av att veta så kan jag såklart ge dig ett svar (om jag kan svaret förstås;)).

Så här skrev du.

Våra skoregler är tyvärr en av de saker som jag upplever gör att annat hästfolk ibland skaffar sig fördomar och ibland tittar lite snett på "Islandsfolk", det är synd.

Och jag vill mena att reglerna är uttalade, dvs det finns tydliga sådana om man läser. Vad är det som skapar fördomar? Allt som människan inte sätter sig in i skapar ofta fördomar, därför vill jag nog mena att finns fördomar så har man inte satt sig in ordentligt.
Det säger lite mer om människan än om reglerna.;)

Man kan ju också förstå regler utan att behöva tycka att allt med dem är jättebra, eller hur? Men strunt samma, detta känns inte som en jätteviktig diskussion, jag fick ju svar på mina ursprungliga frågor- vilket var syftet med tråden. Det finns intressantare saker att fokusera på, som vårsolen och allt roligt som kommer med en ny tävlings säsong:). De som skrivit och tänkt ut reglerna har så klart gjort så gott de kan och menat väl.

Förmodligen är det så, att de utvecklas beror på att det hela tiden finns en och annan som gärna tänjer och finner nödutgångar man kan använda sig av.:angel::rofl::rofl::rofl:

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag pratade med en kompis och hennes mamma idag. Kompisen hade blivit diskad sist hon tävlade eftersom skorna var för breda på några...
Svar
16
· Visningar
3 024
Senast: -nonni
·
D
Islandshäst Hej! Nu har jag frågor om regler och skor igen. Det står säkert i FIPO, men det finns så många kunniga här så jag tror jag får ett...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 208
Senast: Muninn
·
F
Hästvård torsdag, tjälen satt, hästen otroligt hovöm bak, ville knappt gå (barfota) Fredag skoddes bak Lördag min medryttare red ut, mest...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Catrin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur